RFID: Varen skal være på lager
Coronakrisen har accelereret den digitale udvikling af detailhandlen, som allerede var i gang. RFID er teknologien, der bygger bro mellem it-systemerne og de fysiske varer – og der bliver ifølge brancheekspert brug for masser af RFID i den kommende tid.
Vi ved det alle. Der var allerede store forandringer i gang med detailhandel og erhvervsliv i almindelighed før covid-19 krisen ramte os – og den udvikling har blot fået ekstra turbo med krisen. Se for eksempel hvordan følgende sektorer og produktgrupper er blevet ”disruptet” af den digitale udvikling:
Musik, foto og video er siden 1995 blevet totalt forandret. Hvornår har du sidst købt en CD, sat en VHS-video i videoafspilleren eller fremkaldt en film med familiebilleder?
Printmedier, TV, HR & rekruttering samt rejser er siden 2010 totalt forandret til i dag at være højt digitaliseret.
Detail, taxier, hotel & hospitality har siden 2015 gennemgået en kraftig digitalisering i særligt salgskanalen.
Detail, transport & logistik, sundhedssektor, produktion, landbrug, transport m.m. vil i 2020 og de kommende år gennemgå en markant digitalisering.
De tre første bølger af digitale disruptions var drevet af teknologier som GPS, trådløs LAN, bredbånd, cloud, mobilitet, social og big data, sensorer og M2M (machine-to-machine).
”Den tredje bølge af digital disruption er kendetegnet ved de tre A’er: Automation, analytics og AI (kunstig intelligens, red.), der også omfatter Internet of Things (IoT)”, fortæller Mark Thomsen på et webinar arrangeret af RFID i Danmark og tilføjer: ”Se for eksempel på udviklingen inden for beklædning, hvor aktører oplever vækstrater på op til 50 procent på deres online handel”.
Mark Thomson er Director Retail Industry Solutions hos Zebra Technology og bruger det meste af sin tid på at iagttage og analysere udvikling og tendenser inden for detailhandel.
Varetilgængelighed er konge
Den digitale udvikling stiller ifølge Mark Thomson store krav til udviklingen af detailkædernes supply chain og logistik. Zebra Technology gennemfører hvert år en større undersøgelse af detailkundernes handelsmønstre, og 2019-udgaven af undersøgelsen konkluderer blandt andet, at den vigtigste årsag til, at kunderne ikke gennemfører et givent varekøb er, at varen ikke er tilgængelig på hylden eller i webshoppen.
”Varen skal være på lager. Det er helt afgørende for en detailhandelsvirksomhed. Et af de mest kritiske indsatsområder er altså at forbedre lagerpræstationer”, fortæller han.
Detail skal følge med digitaliseringen, og RFID er afgjort en af de tunge løftestænger, der kan hjælpe.
Han fremhæver i øvrigt fire opmærksomhedspunkter for detailhandelsvirksomheder:
Picking centres (distributionscentre der plukker varer).
Collection points (hvor kan kunderne hente deres bestilte varer?).
Return points (hvor og hvordan kan kunderne returnere uønskede eller fejlbehæftede varer?).
Bringing products to life (hvordan kan kunderne få en livagtig oplevelse af produkterne?).
”Moderne kunder skal have en god grund til at gå i butikken. De kommer ikke bare af sig selv som i tidligere tider. Burberry og Hillfiger arbejder en del med at udstyre deres varer med RFID og lade butikskunderne se informationer og billeder på en skærm, der relaterer sig til den vare, kunden står med i hånden”, fortæller han.
Han nævner også Canada Goose som et godt eksempel. Canadian Goose sælger dunbeklædning til meget kolde temperaturer. De har derfor indrettet særlige ”kolde rum” i deres butikker, hvor temperaturen er minus 20-30 grader, og væggene består af kæmpeskærme, der viser billeder af gletcherspalter og bjergvægge. Igen foregår kommunikationen mellem varer og skærme via RFID-tags i varerne. Her kan kunderne prøve beklædningen i et miljø, der passer til beklædningen og giver kunden en oplevelse.
Corona og genåbning er dyr
Alle ved at coronakrisen har været hård ved detailhandelssektoren, og genåbningen efter lockdown er forbundet med betydelige ekstraudgifter til covid-19 tilpasning af butikkerne med skilte, streger på gulve, styring af antal kunder i lokalet på én gang etc.
Mange forsyningskæder har på den hårde måde lært noget om risikostyring, da de oplevede, at kritiske leverandører lige pludselig ikke kunne levere varerne – og dernæst at butikkerne måtte lukke ned og kæderne derfor ikke kunne afsætte deres varer.
”En af konsekvenserne af covid-19 er, at vi formentlig vil se, at forsyningskæderne vil blive kortere. Kortere forsyningskæder, hvor produktionen sker tættere på markedet, medfører lavere risici, hurtigere gennemløbstider og højere gennemsigtighed. Det er noget Zara længe har haft succes med”, fortæller Mark Thomson.
Butikker som lager
Han anbefaler, at detailkæder bruger butikkerne som lagre – fordi det er der mange af varerne alligevel befinder sig. Det kræver, at der er digital snor i butiksvarerne, så kæden hele tiden har realtids-gennemsigtighed i den samlede lagerstatus.
”Her kommer RFID ind som den gennemprøvede og stærke teknologi, der skaber linket mellem den fysiske vare og it-systemet, der skal holde styr på lager og vareflow. Lagergennemsigtighed er alfa og omega”, fortæller han.
Han fremhæver for eksempel RFID-skannere placeret i butikslofter som en effektiv teknologi til at holde styr på butikslageret. De skanner løbende varernes adfærd i butikken og giver en effektiv realtids-gennemsigtighed i butikslageret.
Han peger også på robotkameraer som en teknologisk løftestang, der kan hjælpe med at koble overblik over de fysiske varer på hylderne i en butik sammen med it-systemerne. Det er robotter udstyret med kameraer, der selv kører rundt på butiksgangene og affotograferer varehylderne, hvor de selv tæller op og identificerer huller i varetilgængeligheden.
”Covid 19-krisen har være hård ved detailhandlen, og der er sket en markant acceleration af digitaliseringen af detailsektoren. Detail skal følge med, og RFID er afgjort en af de tunge løftestænger, der kan hjælpe med digitaliseringen”, fortæller Mark Thomson som konklusion på webinaret.