RFID: Varen skal være på lager

Coronakrisen har accelereret den digitale udvikling af detailhandlen, som allerede var i gang. RFID er teknologien, der bygger bro mellem it-systemerne og de fysiske varer – og der bliver ifølge brancheekspert brug for masser af RFID i den kommende tid.

Zara har længe haft succes med korte forsyningskæder og hurtige gennemløbstider fra design til butik. Her er det et billede fra distributionscenter. Foto: Inditex. .

04.09.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi ved det alle. Der var allerede store forandringer i gang med detailhandel og erhvervsliv i almindelighed før covid-19 krisen ramte os – og den udvikling har blot fået ekstra turbo med krisen. Se for eksempel hvordan følgende sektorer og produktgrupper er blevet ”disruptet” af den digitale udvikling: 

Zara lægger vægt på at producere tæt på markedet. Foto: Inditex. .

  • Musik, foto og video er siden 1995 blevet totalt forandret. Hvornår har du sidst købt en CD, sat en VHS-video i videoafspilleren eller fremkaldt en film med familiebilleder?

  • Printmedier, TV, HR & rekruttering samt rejser er siden 2010 totalt forandret til i dag at være højt digitaliseret.

  • Detail, taxier, hotel & hospitality har siden 2015 gennemgået en kraftig digitalisering i særligt salgskanalen.

  • Detail, transport & logistik, sundhedssektor, produktion, landbrug, transport m.m. vil i 2020 og de kommende år gennemgå en markant digitalisering.

De tre første bølger af digitale disruptions var drevet af teknologier som GPS, trådløs LAN, bredbånd, cloud, mobilitet, social og big data, sensorer og M2M (machine-to-machine).

Den tredje bølge af digital disruption er kendetegnet ved de tre A’er: Automation, analytics og AI (kunstig intelligens, red.), der også omfatter Internet of Things (IoT)”, fortæller Mark Thomsen på et webinar arrangeret af RFID i Danmark og tilføjer: ”Se for eksempel på udviklingen inden for beklædning, hvor aktører oplever vækstrater på op til 50 procent på deres online handel”.

Mark Thomson er Director Retail Industry Solutions hos Zebra Technology og bruger det meste af sin tid på at iagttage og analysere udvikling og tendenser inden for detailhandel.

Varetilgængelighed er konge

Den digitale udvikling stiller ifølge Mark Thomson store krav til udviklingen af detailkædernes supply chain og logistik. Zebra Technology gennemfører hvert år en større undersøgelse af detailkundernes handelsmønstre, og 2019-udgaven af undersøgelsen konkluderer blandt andet, at den vigtigste årsag til, at kunderne ikke gennemfører et givent varekøb er, at varen ikke er tilgængelig på hylden eller i webshoppen.

”Varen skal være på lager. Det er helt afgørende for en detailhandelsvirksomhed. Et af de mest kritiske indsatsområder er altså at forbedre lagerpræstationer”, fortæller han.

Detail skal følge med digitaliseringen, og RFID er afgjort en af de tunge løftestænger, der kan hjælpe.

Han fremhæver i øvrigt fire opmærksomhedspunkter for detailhandelsvirksomheder:

  • Picking centres (distributionscentre der plukker varer).

  • Collection points (hvor kan kunderne hente deres bestilte varer?).

  • Return points (hvor og hvordan kan kunderne returnere uønskede eller fejlbehæftede varer?).

  • Bringing products to life (hvordan kan kunderne få en livagtig oplevelse af produkterne?).

Moderne kunder skal have en god grund til at gå i butikken. De kommer ikke bare af sig selv som i tidligere tider. Burberry og Hillfiger arbejder en del med at udstyre deres varer med RFID og lade butikskunderne se informationer og billeder på en skærm, der relaterer sig til den vare, kunden står med i hånden”, fortæller han.

Han nævner også Canada Goose som et godt eksempel. Canadian Goose sælger dunbeklædning til meget kolde temperaturer. De har derfor indrettet særlige ”kolde rum” i deres butikker, hvor temperaturen er minus 20-30 grader, og væggene består af kæmpeskærme, der viser billeder af gletcherspalter og bjergvægge. Igen foregår kommunikationen mellem varer og skærme via RFID-tags i varerne. Her kan kunderne prøve beklædningen i et miljø, der passer til beklædningen og giver kunden en oplevelse.

Corona og genåbning er dyr 

Alle ved at coronakrisen har været hård ved detailhandelssektoren, og genåbningen efter lockdown er forbundet med betydelige ekstraudgifter til covid-19 tilpasning af butikkerne med skilte, streger på gulve, styring af antal kunder i lokalet på én gang etc.

Mange forsyningskæder har på den hårde måde lært noget om risikostyring, da de oplevede, at kritiske leverandører lige pludselig ikke kunne levere varerne – og dernæst at butikkerne måtte lukke ned og kæderne derfor ikke kunne afsætte deres varer.

”En af konsekvenserne af covid-19 er, at vi formentlig vil se, at forsyningskæderne vil blive kortere. Kortere forsyningskæder, hvor produktionen sker tættere på markedet, medfører lavere risici, hurtigere gennemløbstider og højere gennemsigtighedDet er noget Zara længe har haft succes med”, fortæller Mark Thomson.

”Varen skal være på lager. Det er helt afgørende for en detailhandelsvirksomhed. Et af de mest kritiske indsatsområder er altså at forbedre lagerpræstationer”, fortæller Mark Thomson, Zebra Technologies. Foto: Zebra Technologies. .

Butikker som lager

Han anbefaler, at detailkæder bruger butikkerne som lagre – fordi det er der mange af varerne alligevel befinder sig. Det kræver, at der er digital snor i butiksvarerne, så kæden hele tiden har realtids-gennemsigtighed i den samlede lagerstatus.

”Her kommer RFID ind som den gennemprøvede og stærke teknologi, der skaber linket mellem den fysiske vare og it-systemet, der skal holde styr på lager og vareflow. Lagergennemsigtighed er alfa og omega”, fortæller han.

Han fremhæver for eksempel RFID-skannere placeret i butikslofter som en effektiv teknologi til at holde styr på butikslageret. De skanner løbende varernes adfærd i butikken og giver en effektiv realtids-gennemsigtighed i butikslageret.

Han peger også på robotkameraer som en teknologisk løftestang, der kan hjælpe med at koble overblik over de fysiske varer på hylderne i en butik sammen med it-systemerne. Det er robotter udstyret med kameraer, der selv kører rundt på butiksgangene og affotograferer varehylderne, hvor de selv tæller op og identificerer huller i varetilgængeligheden.

”Covid 19-krisen har være hård ved detailhandlen, og der er sket en markant acceleration af digitaliseringen af detailsektoren. Detail skal følge med, og RFID er afgjort en af de tunge løftestænger, der kan hjælpe med digitaliseringen”, fortæller Mark Thomson som konklusion på webinaret.

Zara er et godt eksempel på en forsyningskæde, der lægger vægt på hastighed og korte kollektions-livscyklusser. Det kræver en forsyningskæde med stor kapacitet. Foto: Inditex. .

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.03.2024SCM.dk

Kunstig intelligens og ny energi kan løfte industrien ind i fremtiden

18.03.2024SCM.dk

Containerskib vælter tre kæmpekraner

14.03.2024SCM.dk

AI-værktøjer udfordrer datasikkerheden

14.03.2024TrueCommerce

Sponseret

CTC vs. Post Audit

13.03.2024SCM.dk

Multifunktionelle pakkebokse skal hjælpe med affald

08.03.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde lancerer nyeste lagerteknologi

08.03.2024SCM.dk

AI-eventyr uden viden og fornuft kan koste dyrt

07.03.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Etikettering på hætteglas, Eppendorf-rør og cryorør med CAB AXON

Jobmarked

Se alle

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Oracle Danmark A/S
Webinar
How to turn the ESG reporting challenge into benefits

The ESG reporting is a rapidly changing and challenging landscape. We see the importance in helping to navigate in these changes and supporting organisations in their sustainability efforts.

Dato

19.03.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Oracle Danmark A/S
Konference
2024 OTM User Conference Europe

The OTM SIG Board proudly organises an OTM User Conference in the Amsterdam Marriott Hotel on 20-22 March 2024, which is the 12th OTM event in Europe to better serve the region. Key representatives from OTM Strategy and Development will attend this conference, and various partners in OTM’s ecosystem will sponsor. This conference is an addition to the yearly OTM conferences in America and APAC.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Amsterdam Marriott Hotel

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup