RFID sikrer varer på butikshylderne

Brug af den fremstormende RFID-teknologi kan forbedre varetilgængeligheden på butikshylderne markant. RFID kan give gevinster mange steder som fx logistik, sundhedssystemet og i produktionsprocesser.

Detailhandlens anvendelse af RFID er i rivende udvikling. Detailsektoren står for en stor del af de mere end 10 milliarder RFID-mærker, der hidtil er solgt. Foto: Flickr/Judit Klein.

24.09.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”RFID-teknologien tilbyder massive forbedringspotentialer inden for mange områder. Teknologien har et utal af anvendelsesmuligheder, og vi ser en tydelig tendens til, at brug af RFID er i vækst i mange forskellige sektorer. Tre af de mest oplagte sektorer, der i øjeblikket høster store gevinster med RFID er detailhandlen, sundhedsvæsen og produktion”, fortæller Pankaj Shukla, der er Director, RFID Global Market Development for Zebra Technologies.

Zebra Technologies opkøbte i 2014 Motorola Solutions’ enterprise business-del og er en af verdens førende leverandører af datafangst-, virksomhedsmobil- og printløsninger med mere end 7.100 medarbejdere.

Krævende forbrugere
”Slutkunder kræver, at der altid er varer på hylderne, og har en butik tomme hylder, når kunden ønsker at købe en vare i en specifik variant og mængde, går handlen lynhurtigt til den konkurrerende butik på den anden side af gaden. Den tendens bliver kun forstærket af e-handel, hvor mange e-handelsvirksomheder tilbyder brede varesortimenter og levering, der bliver hurtigere og hurtigere”, fortæller Pankaj Shukla.

Varetilgængelighed har altid været et vigtigt konkurrencevåben for detailhandelsvirksomheder, men det er med e-handel og omnichannel blevet endnu vigtigere. Ifølge Pankaj Shukla taber detailvirksomheder typisk cirka otte procent af omsætningen på grund af manglende varetilgængelighed. Gentagende mangel på evne til at service kunder skaber også tab af kundeloyalitet.

”Detailhandelsvirksomheder, der aktivt anvender RFID-mærkning af produkterne, kan forbedre transparensen i forsyningskæden og reducere manglende varetilgængelighed markant”, fortæller Pankaj Shukla.

Fordele i hele forsyningskæden
Han kan konstatere en rivende udvikling i detailhandlens anvendelse af RFID. Detailsektoren står for en stor del af de mere end 10 milliarder RFID-mærker, der hidtil er solgt.

”Gevinsten for detailhandlen handler ikke kun om at forbedre præstationerne på lager- og butiksgulvet, men også om forbedringer af transparensen af vareflowet i hele værdikæden, proceseffektivitet og kvalitet i leverings- og ordreinformation. Den forbedrede transparens i hele værdikæden giver alle parter i kæden store gevinster i form af mere præcise ordre-, leverings- og verifikationsprocesser, der resulterer i lavere omkostninger til medarbejdertid og korrigerende handlinger”, fortæller Pankaj Shukla.

Hans danske kollega Jacob Vuust fortæller, at Zebra Technologies i øjeblikket oplever stor interesse for brug af RFID fra danske hospitaler: ”De danske hospitaler har fået øjnene op for, at der er store fordele ved at have en tættere styring af de forskellige aktiver som senge, udstyr, medicin og endda personale, så det bliver hurtigere og nemmere at spore. Det resulterer i både bedre patientbehandling, højere sikkerhed og lavere omkostninger”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025SCM.dk

Udfordringer presser væksten i robotbranchen

27.03.2025SCM.dk

58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere

27.03.2025SCM.dk

Forsyningskæders cybersikkerhed er fulde af blinde vinkler

26.03.2025SCM.dk

AI-agenter: Fremtidens nøgle til effektivisering af arbejdsgange

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Sales explained

26.03.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot Studio explained

21.03.2025SCM.dk

Brug af kunstig intelligens i forsyningskæden medfører kun moderate gevinster

20.03.2025SCM.dk

CeramicSpeed styrker cybersikkerhed i trådløs vibrationssensor

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online