Returlogistik uden bøvl

Virksomheden Lightyears har en politik for returvarer, der har øget kundetilfredsheden og reduceret fragtomkostningerne.

Lightyears bruger GLS til returvarer i Danmark. Foto: GLS. .

25.02.2014

SCM.dk

”Det er et klart konkurrenceparameter for os at yde en god kundeservice ved reklamationer”, siger logistikchef Jesper Birkmose fra Lightyears. Foto: Privat. .

Lampeproducenten Lightyears A/S har siden foråret 2012 haft et setup for returlogistik, både når det gælder reklamationer og ombytninger. Konceptet går i korte træk ud på, at returlogistikken skal være så nem som muligt for Lightyears’ kunder, der typisk er mindre lys- og møbelbutikker samt bolighuse.

Læs også: Returlogistik er et konkurrenceparameter

Produktions- og logistikchef Jesper Birkmose fortæller, at behovet for en smidig returlogistik opstod, fordi Lightyears ville give kunderne en oplevelse af kvalitet i alle led, hvilket også indbefatter fragten.  

”Modtager kunden eksempelvis en lampe med en lille defekt, skal han ikke føle, at der er noget bøvl med hensyn til returneringen. Vi håndterer det forholdsvis nemt via vores salgssupport, og setuppet gælder både vores danske og europæiske kunder”, siger Jesper Birkmose, der understreger, at antallet af reklamationer er lavt.    

Lightyears bruger to transportfirmaer, GLS i Danmark og UPS i Europa, til at fragte returvarerne hjem til hovedsædet i Aarhus. Det eneste, Lightyears’ kunder skal gøre, er at ringe ind, få godkendt reklamationen og få et returnummer, som påføres pakken. Derefter booker salgsafdelingen fragtlabels online hos transportøren, som chaufførerne har med ud til kunderne og sætter på returpakken.

”Det har virkelig nedsat fejlmarginen. Vi undgår således, at en returvare bliver fløjet hjem fra Tyskland, fordi der var kryds i den forkerte rubrik i fragtbrevet. Transittiden er ikke afgørende, og fordi det nu er os, der opretter forsendelserne, sikrer vi, at returneringen foregår på den rigtige og billigste måde”, fortæller Jesper Birkmose.

<p>”Vore politik for returvarer har øget kundetilfredsheden og samtidig reduceret vores fragtomkostninger”.</p>

Jesper Birkmose, produktions- og logistikchef i Lightyears

Returlogistikken som konkurrenceparameter
Hvilke forretningsmuligheder ser du i returlogistik?
”Det er et klart konkurrenceparameter for os at yde en god kundeservice ved reklamationer. Som udgangspunkt har kunden altid ret, men dermed ikke være sagt, at vi bare accepterer alt. Nogle gange vil vi bede kunderne om at sende et billede, så vi kan se, hvad fejlen er”, siger logistikchefen.

Også hvad angår returvarer, der ikke fejler noget, hjælper Lightyears sine kunder. Det gælder for eksempel ved ombytninger, hvis det viser sig, at kunden har disponeret forkert, og et produkt slet ikke sælger.

”Hvis det er en kunde, som vi har et godt samarbejde med, vil vi gerne hjælpe med at generere et mersalg ved, at butikken får en anden vare. Beslutter vi at tage en vare retur, får kunden den samme service som ved reklamationer. Men som udgangspunkt er returvarer dog noget, vi helst vil undgå”, siger Jesper Birkmose.

Øget kundetilfredshed
Lightyears har ifølge Jesper Birkmose modtaget megen positiv feedback fra kunderne for firmaets returlogistik-koncept.

”Vore politik for returvarer har øget kundetilfredsheden og samtidig reduceret vores fragtomkostninger”.

Læs også: Returlogistik – forretningsmodellen der ikke er opdaget endnu

Jesper Birkmose forestiller sig, at kunderne på sigt får mulighed for at registrere returvarer på Lightyears’ hjemmeside i stedet for at ringe ind.

”Det vil stadig kræve en manuel godkendelse, men jo mere af returlogistik-processen, der kan automatiseres, jo bedre”, siger han.   

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

06.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V