Returlogistik uden bøvl

Virksomheden Lightyears har en politik for returvarer, der har øget kundetilfredsheden og reduceret fragtomkostningerne.

Lightyears bruger GLS til returvarer i Danmark. Foto: GLS. .

25.02.2014

SCM.dk

”Det er et klart konkurrenceparameter for os at yde en god kundeservice ved reklamationer”, siger logistikchef Jesper Birkmose fra Lightyears. Foto: Privat. .

Lampeproducenten Lightyears A/S har siden foråret 2012 haft et setup for returlogistik, både når det gælder reklamationer og ombytninger. Konceptet går i korte træk ud på, at returlogistikken skal være så nem som muligt for Lightyears’ kunder, der typisk er mindre lys- og møbelbutikker samt bolighuse.

Læs også: Returlogistik er et konkurrenceparameter

Produktions- og logistikchef Jesper Birkmose fortæller, at behovet for en smidig returlogistik opstod, fordi Lightyears ville give kunderne en oplevelse af kvalitet i alle led, hvilket også indbefatter fragten.  

”Modtager kunden eksempelvis en lampe med en lille defekt, skal han ikke føle, at der er noget bøvl med hensyn til returneringen. Vi håndterer det forholdsvis nemt via vores salgssupport, og setuppet gælder både vores danske og europæiske kunder”, siger Jesper Birkmose, der understreger, at antallet af reklamationer er lavt.    

Lightyears bruger to transportfirmaer, GLS i Danmark og UPS i Europa, til at fragte returvarerne hjem til hovedsædet i Aarhus. Det eneste, Lightyears’ kunder skal gøre, er at ringe ind, få godkendt reklamationen og få et returnummer, som påføres pakken. Derefter booker salgsafdelingen fragtlabels online hos transportøren, som chaufførerne har med ud til kunderne og sætter på returpakken.

”Det har virkelig nedsat fejlmarginen. Vi undgår således, at en returvare bliver fløjet hjem fra Tyskland, fordi der var kryds i den forkerte rubrik i fragtbrevet. Transittiden er ikke afgørende, og fordi det nu er os, der opretter forsendelserne, sikrer vi, at returneringen foregår på den rigtige og billigste måde”, fortæller Jesper Birkmose.

<p>”Vore politik for returvarer har øget kundetilfredsheden og samtidig reduceret vores fragtomkostninger”.</p>

Jesper Birkmose, produktions- og logistikchef i Lightyears

Returlogistikken som konkurrenceparameter
Hvilke forretningsmuligheder ser du i returlogistik?
”Det er et klart konkurrenceparameter for os at yde en god kundeservice ved reklamationer. Som udgangspunkt har kunden altid ret, men dermed ikke være sagt, at vi bare accepterer alt. Nogle gange vil vi bede kunderne om at sende et billede, så vi kan se, hvad fejlen er”, siger logistikchefen.

Også hvad angår returvarer, der ikke fejler noget, hjælper Lightyears sine kunder. Det gælder for eksempel ved ombytninger, hvis det viser sig, at kunden har disponeret forkert, og et produkt slet ikke sælger.

”Hvis det er en kunde, som vi har et godt samarbejde med, vil vi gerne hjælpe med at generere et mersalg ved, at butikken får en anden vare. Beslutter vi at tage en vare retur, får kunden den samme service som ved reklamationer. Men som udgangspunkt er returvarer dog noget, vi helst vil undgå”, siger Jesper Birkmose.

Øget kundetilfredshed
Lightyears har ifølge Jesper Birkmose modtaget megen positiv feedback fra kunderne for firmaets returlogistik-koncept.

”Vore politik for returvarer har øget kundetilfredsheden og samtidig reduceret vores fragtomkostninger”.

Læs også: Returlogistik – forretningsmodellen der ikke er opdaget endnu

Jesper Birkmose forestiller sig, at kunderne på sigt får mulighed for at registrere returvarer på Lightyears’ hjemmeside i stedet for at ringe ind.

”Det vil stadig kræve en manuel godkendelse, men jo mere af returlogistik-processen, der kan automatiseres, jo bedre”, siger han.   

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup