Returlogistik uden bøvl

Virksomheden Lightyears har en politik for returvarer, der har øget kundetilfredsheden og reduceret fragtomkostningerne.

Lightyears bruger GLS til returvarer i Danmark. Foto: GLS. .

25.02.2014

SCM.dk

”Det er et klart konkurrenceparameter for os at yde en god kundeservice ved reklamationer”, siger logistikchef Jesper Birkmose fra Lightyears. Foto: Privat. .

Lampeproducenten Lightyears A/S har siden foråret 2012 haft et setup for returlogistik, både når det gælder reklamationer og ombytninger. Konceptet går i korte træk ud på, at returlogistikken skal være så nem som muligt for Lightyears’ kunder, der typisk er mindre lys- og møbelbutikker samt bolighuse.

Læs også: Returlogistik er et konkurrenceparameter

Produktions- og logistikchef Jesper Birkmose fortæller, at behovet for en smidig returlogistik opstod, fordi Lightyears ville give kunderne en oplevelse af kvalitet i alle led, hvilket også indbefatter fragten.  

”Modtager kunden eksempelvis en lampe med en lille defekt, skal han ikke føle, at der er noget bøvl med hensyn til returneringen. Vi håndterer det forholdsvis nemt via vores salgssupport, og setuppet gælder både vores danske og europæiske kunder”, siger Jesper Birkmose, der understreger, at antallet af reklamationer er lavt.    

Lightyears bruger to transportfirmaer, GLS i Danmark og UPS i Europa, til at fragte returvarerne hjem til hovedsædet i Aarhus. Det eneste, Lightyears’ kunder skal gøre, er at ringe ind, få godkendt reklamationen og få et returnummer, som påføres pakken. Derefter booker salgsafdelingen fragtlabels online hos transportøren, som chaufførerne har med ud til kunderne og sætter på returpakken.

”Det har virkelig nedsat fejlmarginen. Vi undgår således, at en returvare bliver fløjet hjem fra Tyskland, fordi der var kryds i den forkerte rubrik i fragtbrevet. Transittiden er ikke afgørende, og fordi det nu er os, der opretter forsendelserne, sikrer vi, at returneringen foregår på den rigtige og billigste måde”, fortæller Jesper Birkmose.

<p>”Vore politik for returvarer har øget kundetilfredsheden og samtidig reduceret vores fragtomkostninger”.</p>

Jesper Birkmose, produktions- og logistikchef i Lightyears

Returlogistikken som konkurrenceparameter
Hvilke forretningsmuligheder ser du i returlogistik?
”Det er et klart konkurrenceparameter for os at yde en god kundeservice ved reklamationer. Som udgangspunkt har kunden altid ret, men dermed ikke være sagt, at vi bare accepterer alt. Nogle gange vil vi bede kunderne om at sende et billede, så vi kan se, hvad fejlen er”, siger logistikchefen.

Også hvad angår returvarer, der ikke fejler noget, hjælper Lightyears sine kunder. Det gælder for eksempel ved ombytninger, hvis det viser sig, at kunden har disponeret forkert, og et produkt slet ikke sælger.

”Hvis det er en kunde, som vi har et godt samarbejde med, vil vi gerne hjælpe med at generere et mersalg ved, at butikken får en anden vare. Beslutter vi at tage en vare retur, får kunden den samme service som ved reklamationer. Men som udgangspunkt er returvarer dog noget, vi helst vil undgå”, siger Jesper Birkmose.

Øget kundetilfredshed
Lightyears har ifølge Jesper Birkmose modtaget megen positiv feedback fra kunderne for firmaets returlogistik-koncept.

”Vore politik for returvarer har øget kundetilfredsheden og samtidig reduceret vores fragtomkostninger”.

Læs også: Returlogistik – forretningsmodellen der ikke er opdaget endnu

Jesper Birkmose forestiller sig, at kunderne på sigt får mulighed for at registrere returvarer på Lightyears’ hjemmeside i stedet for at ringe ind.

”Det vil stadig kræve en manuel godkendelse, men jo mere af returlogistik-processen, der kan automatiseres, jo bedre”, siger han.   

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online