Regering bør styrke dansk konkurrenceevne med øget momskontrol

2020 har vist potentialet i e-handel. Med nye skattetiltag fra både regeringens og EU’s side bliver konkurrencen mere fair, mener Dansk Erhverv. Men danske virksomheder har stadig brug for øget fokus på momskontrol af den grænseoverskridende e-handel og de online markedspladser med salg fra tredjelande.

I takt med e-handelsmarkedet udvikler sig, kræver det fokus på momskontrol at skabe fair konkurrenceforhold for danske virksomheder. Arkivfoto..

29.03.2021

SCM.dk

Regeringen har lanceret en række kontrolpakker på skatteområdet med fokus på at bekæmpe organiseret svindel på tværs af landegrænser, sort arbejde og salg af illegale varer i for eksempel kiosker og pizzeriaer.

Hos Dansk Erhverv bifalder man tiltagene, men har dog stadig flere ønsker, de ønsker opfyldt af Skatteministeriet.

”Udover de igangværende tiltag er det helt centralt, at der sker en opgradering af kapaciteten hos Skatteankestyrelsen, da sagsbehandlingstiden for verserende skattesager er urimeligt lang, hvilket virksomhederne ikke kan være tjent med. Desuden bør der ske en generel opprioritering af regelforenklingen, da en stor del af den snyd og misbrug, der finder sted, foregår på lovområder, der er unødigt komplicerede”, fortæller Ulla Brandt, Fagchef for moms, regnskab og revision i Dansk Erhverv.

Derudover savner Dansk Erhverv et fortsat og øget fokus på den grænseoverskridende e-handel, herunder svindel fra 3. landssælgere på online-markedspladserne.

Læs også: Fælles europæisk e-toldsystem bliver taget i brug i flere lande

Salget herfra har gennem en årrække har været et af de områder, hvor det halter med den fair og lige konkurrence i forhold til danske virksomheder.

Da Dansk Erhverv i forbindelse med en undersøgelse købte 50 produkter hos 3. landssælgere på tre online markedspladser, var der ved 46 af pakkerne angivet en anden værdi, end den pris, der var betalt – og der var angivet en værdi under momsbagatelgrænsen på alle de 16 pakker, hvor der skulle have været betalt moms.

”Det viser helt tydeligt, at der er brug for kontrol. Danske virksomheder udkonkurreres på daglig basis af udenlandske konkurrenter, der ikke overholder de fælles EU-momsspilleregler. Momsområdet er et af de områder, hvor det gør en mærkbar forskel, at der rent faktisk foregår en prioriteret kontrolindsats med et mindre momsgab og øget momsprovenu til statskassen til følge,” forklarer Ulla Brandt.

Nye regler, mere kontrol

Behovet for yderligere kontrol bliver også gjort mere aktuelt af nye EU-momsregler, der træder i kraft d. 1. juli. Reglerne er positivt nyt for danske netbutikker – hvis de altså bliver overholdt.

De nye regler indebærer for eksempel et øget ansvar for momsafregningen, når det gælder e-handel via online-markedspladser, idet online-markedspladserne bliver ansvarlige for afregningen af korrekt moms, selvom varerne reelt sælges af tredjeparter.

Læs også: Toldstyrelsen hjælper virksomheder forud for Brexit

”De nye regler ventes at styrke konkurrenceevnen ikke mindst for danske virksomheder, men der følger et helt åbenbart behov for at fastholde fokus på kontrollen med EU-virksomhedernes overholdelse af reglerne såsom den nye lave fjernsalgsgrænse,” pointerer Ulla Brandt.

Kilde: Dansk Erhverv

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

11.03.2024SCM.dk

Logistikoperationer kan optimeres med nye funktioner

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle