30.05.2017 | Sourcing
Rapport: Indkøb er centralt for en bæredygtig fremtid
Forsyningskæder bør være et fokuspunkt for virksomheder, der gerne vil undgå de risici og udnytte de forretningsmæssige muligheder, som omstillingen til et bæredygtigt samfund medfører, konkluderer CDP i ny rapport.
Virksomheder bør tænke på den grønne omstilling i deres indkøbsstrategi. Bæredygtige forsyningskæder er afgørende for fremtiden, og indeholder store forretningsmuligheder, påpeger CDP i ny rapport.
Indkøbere og leverandører i store og små virksomheder verden over er blandt de helt centrale aktører i forbindelse med omstillingen af samfundet til en mere bæredygtig modus operandi. De globale forsyningskæder er nemlig en hjørnesten for de organisationer, der vil håndtere processen bedst muligt.
Læs også: Walmart vil reducere drivhusgasser i sin forsyningskæde
Sådan lyder den overordnede konklusion i 2017-udgaven af klimaNGOen CDPs Global Supply Chain Report, der udkom for nylig. Rapporten undersøger, hvordan indkøbere og leverandører arbejder sammen for at forbedre bæredygtigheden på tværs af de globale forsyningskæder og udnytter low-carbon-mulighederne.
At forstå og kvantificere klimapåvirkninger, risici og muligheder er fundamentalt for at udvikle bæredygtige supply chain-programmer. Det hjælper organisationer med at prioritere, planlægge og vise vejen i forhold til at inddrage leverandører, skriver CDP (tidligere kendt som Carbon Disclosure Project) videre.
Kunder kan gøre mere
Der er dog plads til forbedringer. Af de adspurgte virksomheder samarbejder kun 22 procent med deres egne leverandører omkring CO2-udslip og kun 16 procent omkring vandforbrug.
Det skorter ifølge CDPs rapport ellers ikke på økonomiske muligheder for at engagere sig i sin forsyningskæde.
I alt blev der rapporteret om besparelser på 12,4 mia. dollars (knap 82,5 mia. kr.) opnået gennem udledningsreduktionsprojekter i 2016, næsten en fordobling sammenlignet med 2015. 59 procent af leverandører oplevede stigende emissioner eller var ude af stand til at opfylde deres kunders krav i år. Det repræsenterer ifølge CDP en signifikant mulighed for købere højere oppe i værdikæden for at engagere sig i kapacitetsopbygning, uddannelse og ressourcer, og på den måde forøge besparelserne.
Store perspektiver omkring skovrydning
Et af de områder, CDP indsamler data omkring, er skovrydning. Blandt de otte selskaber, der har indvilliget i at dele information på området, er fastfoodmastodonten McDonalds og de to kosmetik- og healthcare-giganter LOreal og Johnson & Johnson.
De indsamlede data viser, at næsten 25 procent af indtægterne er afhængige af kvægdrift, tømmer, palmeolie og soja; alle blandt de absolut største årsager til rydningen af specielt tropisk skov, skriver edie.net.
Med så stor en andel af virksomhedernes indtægter bundet op på handelsvarer i deres forsyningskæde, der fører til skovrydning, er det her nu et kritisk forretningsområde. Forsyningskæder er som en række dominobrikker: hvis u-bæredygtige varer kommer ind i toppen af kæden, vil effekterne rulle hele vejen igennem. Samarbejde med leverandørerne er derfor essentielt for virksomheder, der vil reducere deres ansvar for skovrydning og opnå deres nul-rydningsmål hvilket giver mening for både bundlinjen og planeten, siger CDPs head of supply chain, Dexter Galvin, til edie.
Flere ranglister
Som en del af rapporten har CDP, for første gang, lavet en såkaldt Supplier Engagement Rating, hvor de har bedømt over 3.300 virksomheder på deres arbejde med leverandørerne. Til listen har CDP udvalgt 29 selskaber ud fra deres engagement i forhold til at reducere udledninger og minimere klimarisici i deres forsyningskæder. Blandt virksomhederne er Nestlé, Deutsche Telekom, Panasonic, Sony, General Motors og Fiat Chrysler.
Læs også: Apple vil genbruge mineraler i forsyningskæden
Rapporten indeholder derudover også en bedømmelse af virksomheder på klimaområdet i forhold til bl.a. transparens og ledelse, og deres faktiske handlinger i forhold til at reducere CO2-udslip og håndtere klimaforandringer, benævnt Supplier Climate A List. Her finder vi blandt andet Lego, Novo Nordisk, Novozymes, BMW, Nestlé, Apple og Samsung.
-AK
Innovation

Cirkulær elektronik er en gamechanger for miljøet
Man kan spare helt op til 91 procent CO2, 97 procent vand og 80 procent e-affald, hvis man køber genanvendt elektronik i stedet for ny. Det konkluderer en ny livscyklusanalyse, som Refurbed – en af Europas største markedspladser for genanvendt elektronik – har fået foretaget af det anerkendte forskningsinstitut Fraunhofer.
Innovation

Aalborg havn sætter skub på udvikling af grønne brændstoffer
Snart flytter Aalborg Universitet et testanlæg fra universitetscampus til erhvervsområdet på Aalborg havn, som et vigtigt bidrag til at realisere storskalaproduktion af fremtidens grønne brændstoffer som e-metanol og brint. Anlægget står klar i august og området kan efter planen håndtere yderligere fire testanlæg og anvendes af kommercielle aktører.
E-handel

Netbutikker skal være på tæerne med nye emballageregler
Fra 2025 skal danske virksomheder selv betale for håndteringen af deres emballage, men allerede fra 2024 skal virksomhederne registrere og indberette deres emballageforbrug. Især e-handlerne skal være opmærksomme på de nye regler.
Strategi & ledelse

Unge er tro mod egne værdier i valg af job
Seks ud af ti unge under 29 år har takket nej til en arbejdsopgave på baggrund af deres personlige eller etiske overbevisning. Det er til trods for, at halvdelen af denne årgang angiver at leve fra lønseddel til lønseddel. Det viser årets ungeundersøgelse fra Deloitte.
IT

Danske havne- og logistikvirksomheder skal skrue op for cybersikkerheden
Cyberkriminalitet er trussel nummer ét mod danske havne- og logistikvirksomheder, lyder det i ny rapport. Risici bliver højere i takt med, at virksomheder digitaliserer med nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens, big data med mere. Der er stort behov for fokus på it-sikkerhed og robusthed tidligt i digitaliseringsudviklingen, lyder det fra ekspert, som her præsenterer tre anbefalinger.
Strategi & ledelse

Arbejdsgivere frasorterer ældre jobansøgere
Flere og flere seniorer oplever aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet. Alder er den faktor, der diskrimineres allermest på, når arbejdsgivere skal ansætte nye medarbejdere.