Præcis levering: STARK GROUP løfter kundeservice og leveringskvalitet til nyt niveau
Nordens største distributør af byggematerialer er i fuld gang med at gøre kundeservice og leveringskvalitet endnu bedre.
STARK Danmark er allerede i fuld sving med en velfungerende Track & Trace-løsning, og nu følger Neumann Norge, STARK Finland samt Beijer Byggmaterial efter med indførelse af en sky-baseret ruteplanlægnings-løsning fra Descartes. Løsningerne gør STARK GROUP i stand til i endnu højere grad at levere OTIF (On Time in Full) til kunderne.
Der foregår en intens konkurrence på markedet for byggematerialer i Norden. Logistikken på en byggeplads eller i et byggeprojekt er en stor udfordring, og en af de hyppigste kilder til spildtid er mangel på materialer. Et af de tungeste parametre i konkurrencen er derfor præcis OTIF (On Time in Full).
Præcis levering er altoverskyggende
”Vores kunder lægger stor vægt på hurtige, præcise og fleksible leveringer. Vores mål er at levere som aftalt og tilbyde høj kundeservice”, fortæller Per Rimkjær, Project & Transport Manager hos STARK GROUP. Han tilføjer: ”Derfor supplerer vi vores løsning i Danmark med en ruteplanlægningsløsning fra Descartes i Norge, Sverige og Finland. Kunderne vil opleve, at de får ordrer leveret endnu mere præcist. De vil også opleve, at vores kundeservice kan servicere dem on the spot, når de ringer, fordi kundeservice med det samme kan se status på alle leveringer”.
Derudover fortæller Per Rimkjær, at virksomhedens egen planlægning og udnyttelse distributionskapacitet bliver mere effektiv. Alle leveringsdata er synlige i realtid, fordi løsningen er sky-baseret, og fordi datatilgangen sker via en app på chaufførens mobiltelefon. ”Vi valgte Descartes’ løsning, fordi den indeholder gennemprøvet funktionalitet, og fordi den er sky-baseret, hvilket gør den lettere at implementere. I Finland bruger vi for eksempel en ekstern transportør, og her behøver vi ikke implementere noget hardware. Chaufførerne skal blot hente en app og taste direkte på sin egen smartphone”, fortæller han.
Udfordringen er forandring af adfærd
Løsningen er ifølge Per Rimkjær let at anvende for chauffører, og det er let for kunderne at bekræfte modtagelsen af en levering direkte på byggepladsen. ”Teknologien er gennemprøvet og let at anvende. Udfordringen er ikke en teknologisk manøvre, det handler mere om at få organisationen til at ændre vaner og rutiner til nye arbejdsgange”, fortæller Per Rimkjær.
STARK GROUP har etableret et lille team, der rejser rundt til alle afdelingerne i Neumann Norge, STARK Finland og Beijer Byggmaterial og træner chauffører, planlæggere og salgsmedarbejdere i brugen af det nye værktøj. ”Nøglen til at skabe forandringen af adfærd er at træne brugerne og synliggøre gevinsten ved de nye arbejdsgange. Selve træningen tager blot to-tre dage, men forandringen af adfærd tager typisk længere tid”, fortæller han.
For mere information: Camilla Frisk, Marketing Specialist, Descartes Nordics
Mobil: +46(0)709 67 24 03, E-mail: cfrisk@descartes.com