PostNord og SpaceInvader klar med koncernaftale
PostNord har indgået et koncernaftale med virksomheden SpaceInvader, der skal sænke både omkostninger og CO2-udslip for distributionsselskabet. Med pallestativerne på plads i bilerne kan PostNord på sigt spare hver sjette godstransport.
Efter en succesfuld testperiode har PostNord indgået en koncernaftale med SpaceInvader, der laver pallestativer, som kan øge lastbilernes fyldningsgrad med op til 100 procent.
Læs også: Vinplatform indgår samarbejde med PostNord om nyt distributionskoncept
Det betyder færre lastbiler på vejene og en reduktion af CO2 og NOx. Ved at dobbeltstable pallerne og fylde lastbilerne helt, har PostNord i testperioden sparet cirka hver ottende godstransport væk i den daglige line haul. Med den nye aftale åbnes der for, at alle PostNords selskaber i både Danmark og nabolandene kan benytte sig af det smarte pallesystem.
”Vi er rigtig glade for koncernaftalen med SpaceInvader, da potentialet er enormt. De har virkelig lyttet til vores input igennem testperioden, så vi i dag kan stå med en ny aftale og et bæredygtigt system, der sikrer færre transporter og dermed en reduktion af både CO2 og NOx", siger adm. direktør for PostNord Logistics, Jakob Manori.
"Vi ser frem til at implementere løsningen bredere på koncernniveau, hvor vi vurderer, at kunne opnå gevinster inden for klima, miljø og generelle transportomkostninger på 15 procent eller mere”, tilføjer han.
Flere gevinster at hente
Pallesystemet er løbende blevet analyseret og evalueret i løbet af testperioden, der startede i august 2019. PostNord anslår at have sparet cirka 200 kørsler – svarende til omkring 30.000 kilometer – og at have haft en gennemsnitlig CO2/NOx besparelse på 12,79 procent for hele testperioden.
Der er en klar forventning om, der kan spares endnu mere efter at koncernaftalen er indgået.
Når pallesystemet er fuldt indkørt og håndteringen af systemet er blevet fuldt implementeret i driftsrutinerne, forventes det, at PostNord kan spare op til hver sjette godstransport i sin daglige line haul-drift. Dermed vil virksomheden opnå en effektivisering og en CO2-reduktion på 12-13 procent.
Omregnet i kroner og øre løber det op i fire til seks millioner kroner om året, når løsningen er fuldt implementeret.
Læs også: PostNord tester ny biogaslastbil
”Det er en kæmpe cadeau, at PostNord har været tilfredse med vores palleløsning. Vi har haft et rigtig godt samarbejde igennem hele testperioden, og det er enormt glædeligt, at det nu har udmøntet sig i en koncernaftale, som betyder meget for vores udvikling som forretning", siger adm. direktør for SpaceInvader, Steen Frederiksen, og fortsætter:
"Der er stadig en masse gevinster at hente, som vi ser frem til at få forløst, når vi, sammen med PostNord, implementerer løsningen bredere på koncernniveau.”
- SMF