Piger mister interesse for naturvidenskab

Piger i folkeskolen mister interessen for naturfag i højere grad end drenge. Ifølge Tænketanken DEA er problemet et resultat af årtiers politisk forsømmelse af ligestillingsområdet, hvor Danmark ligger langt efter de resterende nordiske lande.

Piger i folkeskolen mister interessen for naturfag i højere grad end drenge. Ifølge Tænketanken DEA er problemet et resultat af årtiers politisk forsømmelse af ligestillingsområdet, hvor Danmark ligger langt efter de resterende nordiske lande. Foto: Naturvidenskabernes Hus..

02.11.2022

SCM.dk

Danske virksomheder kommer til at mangle flere tusinde kandidater inden for STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) inden for en kort årrække. Men allerede nu skriger erhvervslivet efter arbejdskraft. Kvindernes manglende tilstedeværelse på de tekniske uddannelser er brænde på bålet.

Fra 2019 til 2022 faldt antallet af optagne kvinder på STEM-uddannelser med tre procent ifølge en rapport fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
En DI-analyse har samtidig vist, at andelen af STEM-uddannede er lav i Danmark. I 2019 kom 21 procent af alle færdiguddannede danskere fra en STEM-uddannelse, mens EU-gennemsnittet var 26 procent. Samtidig har blot 13 procent af de færdiguddannede danske kvinder valgt STEM, mens EU-snittet er 15 procent.
Udviklingen skaber dybe bekymringer for Tænketanken DEA, der har udarbejdet flere analyser på området.

”Ligestilling i Danmark har ikke fyldt nok på den politiske dagsorden. Norge og Sverige har været meget bedre til at skabe et mere ligestillet samfund. De har flyttet sig på en helt anden måde, mens vores udvikling står i stampe”, siger direktør hos Tænketanken DEA, Stina Vrang Elias.

Langt efter nabolandene
Ifølge World Economic Forums nyeste Global Gender Gap Report fra 2022 ligger Danmark blot nummer 32 side om side med lande som Mexico og Argentina, mens alle andre nordiske lande ligger i top fem.
Samtidig er Sverige og Norge foran Danmark, når det gælder kvinder i bestyrelser. Ifølge Deloitte-rapporten Women in the Boardroom topper Norge listen med kvinder i 42 procent af landets bestyrelsesposter. Derefter kommer Sverige med 31,7 procent, mens Danmark nøjes med kun 24,2 procent kvindelige bestyrelsesmedlemmer.
Ifølge Stina Vrang Elias halter Danmark efter på grund af en strukturel samfundsmæssig forskel, som er sket over flere årtier.

”Bevidstheden om ligestilling i opdragelsen har ikke været til stede i Danmark i mange årtier. Det er som om, at vi troede, at ligestilling var fikset med rødstrømpebevægelsen – og så begyndte vi langsomt, men sikkert at sakke bagud. En forklaring kan være, at økonomi, vores tilknytning til EU og indvandring har fyldt stort set alt på den politiske dagsorden. I de sidste par år er vi begyndt at erkende, at vi har et problem, men der er stadig lang vej, før vi kan vende udviklingen”, siger hun.

Pigerne mister interessen
I 2019 påviste Tænketanken DEA, at andelen af piger, der ikke interesserer sig for STEM, stiger 21 procentpoint mellem 4. og 9. klasse mod 13 procentpoint for drengene. Andre analyser på området viser, at unges uddannelsesvalg er svært at påvirke, når de først påbegynder en ungdomsuddannelse.

Hos Naturvidenskabernes Hus, der dagligt beskæftiger sig med at udbrede kendskabet til STEM-fagene blandt danske skoleelever, mener direktør Maiken Lykke Lolck, at skolen skal åbnes meget mere over for det omgivende samfund for at inspirere mellemtrinnets elever til at fatte interesse for STEM.

Læs også: Den, der har stiletten på, ved, hvor den trykker

”For at vi kan øge optaget af kvinder i STEM og løse erhvervslivets udfordringer, er det nødvendigt, at vi gør op med stereotyperne om, hvad det vil sige at arbejde med STEM og hvem, der arbejder med STEM. Børn og unge skal ud af skolen og opleve, hvordan der arbejdes med naturvidenskab og teknologi for eksempel i virksomheder. De skal opleve, at STEM er for alle”, siger Maiken Lykke Lolck og fortsætter:

”Stereotyper præger den måde, vi underviser og opdrager på, og det præger både forældre og lærere i en retning, hvor vi bevist og ubevidst har forventninger til, hvad piger bør være dygtige til og interessere sig for. Det skal vi forsøge at gøre op med, for vi har brug for kvinder med STEM-interesse i erhvervslivet, hvis vi skal løse fremtidens udfordringer”, siger Maiken Lykke Lolck.

- PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed skal boostes af flere investorer

21.01.2025SCM.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

21.01.2025SCM.dk

Uddannelser og erhvervsliv samarbejder om grønne løsninger

21.01.2025SCM.dk

Campus Kalundborg satser på biobaseret produktion

20.01.2025SCM.dk

Rådgivning for 66,5 millioner kroner skal booste SMV’ers vækst

17.01.2025SCM.dk

Indspark: Nye spor i sandet for industri- og logistikejendomsmarkedet

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup