Overfyldte lagre belaster danske virksomheders bundlinje
Det er om at holde lagerstyrings-tungen lige i munden i en verden med omskiftelig forbrugeradfærd, usikkerhed i forsyningslinjerne og store krav til bæredygtighed. To eksperter giver her fem bud på, hvordan en databaseret tilgang til markdown kan forebygge overfyldte lagre.
Mange danske og internationale virksomheders lagerstyring er udfordrede af mere omskiftelig forbrugeradfærd, usikkerhed i forsyningslinjerne og større krav til bæredygtighed.
”En måde at håndtere udfordringerne på er en mere systematisk, intelligent og databaseret tilgang til prisreduktioner - også kendt som markdown. Målet er at sætte en pris, der sikrer, at virksomhedens varer ender i hænderne på forbrugerne fremfor på forbrændingsanlægget, når sæsonvarer skifter, eller nye produkter introduceres”, fortæller Jon Hjort-Jørgensen og Simon Strandskov fra PA Consulting.
Simon Strandskov er ekspert i agile transformationer og innovationsprocesser, og Jon Hjort-Jørgensen er ekspert i datastrategi og advanced analytics.
Eksterne faktorer lægger pres på lagerstyring
De to eksperter fremhæver, at danske virksomheder oplever udfordringer med en række eksterne faktorer i forbindelse med salg og transport af varer.
Varesalget er udfordret af den store omskiftelighed i forbrugeradfærd. Det har især været drevet af makroøkonomiske faktorer, herunder stigende inflation, en mulig recession og generelt lav forbrugertillid, der samlet set stiller større krav til virksomhedernes lagerstyring.
Læs også: Gennemsigtighed i planer er det bedste værn mod usikkerhed
Derudover er transporten af varer udfordret af de globale forsyningskæder. De seneste år har både covid-19 og invasionen af Ukraine demonstreret, hvad midlertidig nedlukning af havne, handelsruter og nationale luftrum betyder for danske virksomheders lagerstyring. Med en potentiel konflikt i det sydkinesiske hav og generel regionalisering af global sikkerhedspolitik er usikre forsyningslinjer nok ikke bare en enlig svale. Det er formentlig et nyt grundvilkår.
Som det fremgår af grafen i figur 1, har omskiftelig forbrugeradfærd og udfordringer med globale forsyningskæder medført en markant ophobning på lagrene i den danske detailbranche. Branchens lagerbeholdning er således på det højeste niveau i mere end 10 år.
”De fyldte lagre er en udfordring i sig selv grundet et større eksternt pres for bæredygtighed i salg og produktion af varer. For kun få år siden var H&M igennem en reel shitstorm i forbindelse med afbrænding af usolgt tøj. Udfordringen er ikke blevet mindre siden - en nyere opgørelse af tøjspild fra Forbrugerrådet Tænk viser, at danske tøjproducenter hvert år smider 677 ton tøj ud. Det er ikke alene en bæredygtighedsudfordring men også potentiel profit, der går op i røg”, fortæller de to konsulenter.
Markdown-strategien kommer til kort
I arbejdet med markdown balancerer virksomheder mellem på den ene side at sikre en profitabel margin og på den anden side at frigive lagerkapacitet, der gør det muligt at introducere kunderne for nye varer.
I mange virksomheder er markdown dog ifølge de to eksperter i dag enten baseret på den enkelte medarbejders mavefornemmelse, en samlet procentrabat (fx 30 procent januarudsalg), eller også foregår prisjusteringen i lokalt forankrede løsninger, ofte håndteret i Excel. Den type løsning er sjældent systematisk - hverken i tilgang til prissætning eller i den efterfølgende erfaringsopsamling. Det medfører ofte usikkerhed om resultaterne på bundlinjen og er derfor med til at underminere en struktureret lagerstyring.
Lyt også til: SCM Agendaen #15 – Øget værdiskabelse med outsourcing af forecastprocessen
”Derudover mangler der ofte et feedback-loop til produktion og indkøb. Det er således vores erfaring, at relativt få virksomheder bruger data systematisk til at styre produktion og indkøb”, fortæller Jon Hjort-Jørgensen og Simon Strandskov.
Som alternativ til de traditionelle tilgange til markdown er nogle virksomheder begyndt at anvende en mere data- og AI-baseret tilgang. En systematisk, databaseret markdown-strategi er med til at sikre den rette pris, på rette tidspunkt for den enkelte vare. Det øger margin, rydder lageret og sikrer, at nye varer kan ramme hylderne.
En databaseret markdown-strategi kan ikke forhindre en ny global pandemi eller spændinger i det sydkinesiske hav. Men tilgangen understøtter virksomheder i at mitigere pres på lagerstyringen forårsaget af omskiftelig forbrugeradfærd og udfordrede forsyningskæder.
Pejlemærker for en bæredygtig markdown-strategi
”For mange danske retail-virksomheder vil en AI-baseret markdown-strategi være en væsentlig omvæltning i forhold til den nuværende tilgang. Vi har derfor samlet fem pejlemærker baseret på vores arbejde med at understøtte danske retail-virksomheders fortsatte relevans i en stadigt mere data-drevet verden”, fortæller de to eksperter.
1. AI-algoritmer sikrer intelligent markdown på tværs af salgskanaler: Med en AI-drevet tilgang til markdown understøtter I tidlig og systematisk prisnedjustering, så I får ryddet op på lageret - og varerne ender i hænderne på forbrugerne.
2. Tænk stort, start småt, skalér hurtigt: Demonstrer værdien for én produktkategori eller salgskanal og vent med månelandingsprojekterne, til børnesygdommene er kureret.
3. Fælles digitale løsninger frem for lokale excel-ark: Selv i flere større virksomheder foregår markdown i lokale excel-ark fremfor i et delt digitalt miljø. En delt platform understøtter fælles kurs og læring på tværs af organisationen.
4. Følg op, ret til og synliggør jeres succes: For at sikre de forventede resultater og understøtte løbende læring, er det centralt at følge op på resultaterne og demonstrere succeserne - både internt og eksternt.
5. Integrer erfaringer i produktion og indkøb: Ny indsigt fra en datadrevet markdown-strategi kan medføre et behov for at genbesøge jeres produktions- og indkøbsprocesser. Kan I for eksempel se et behov for at nedskalere produktionen af specifikke produkter, fordi overproduktion kvæler profitten på de sidst solgte produkter.
”Genkender du udfordringer med omskiftelig forbrugeradfærd, usikkerhed i forsyningslinjerne og større krav til bæredygtighed? Så spørg dig selv, om din profit fortsat skal gå op i røg, eller om en mere databaseret markdown-strategi kunne være en løsning”, afslutter konsulenterne.