Gennemsigtighed i planer er det bedste værn mod usikkerhed

Tider med høj usikkerhed, som verden ser lige nu, stiller endnu skrappere krav til supply chain planning end i rolige tider. Det kræver gode digitale værktøjer, stærke processer og dygtige medarbejdere, der kan skabe transparens og god eksekvering. Ekspert peger her på tre ting, der driller de fleste lige nu.

”Du har ikke en kinamands chance for at balancere efterspørgsel og forsyninger uden stærke it-værktøjer, best-of-breed processer og kompetente medarbejdere", fortæller Brian Hvitved Byskov. Foto: Sophub..

03.11.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Verden anno 2022 er præget af stor usikkerhed på mange fronter. De fleste virksomheder er udfordret af faldende salgsvolumener, stigende indkøbspriser, svigtende forsyningssikkerhed og flytning af salgsvarer fra de dyre til de billigere.

Podcast om outsourcing af forecasting

Lyt til podcast om outsourcing af forecast-processen: ”SCM Agendaen #15 – Øget værdiskabelse med outsourcing af forecastprocessen”.

”Der er mange balanceproblemer i supply chain planning i dag. Der dukker hele tiden nye mønstre op på både forsynings- og efterspørgselssiden, og det stiller krav om hele tiden at være i stand til at justere forsyningskæden. Det kan man kun, hvis man har gode digitale værktøjer, der kan skabe den nødvendige gennemsigtighed. Uden gennemsigtighed navigerer man i blinde”, fortæller Brian Hvitved Byskov.

Han er administrerende direktør for Sophub, der hjælper virksomheder med demand og supply planning. Det gør Sophub ved at insource dele af demand og supply planning. Sophub lægger vægt på både at tilbyde it, processer og metoder samt viden og kompetencer.

”Supply chain planning er altid både it, processer og mennesker. Det hænger sammen. Det ene kan ikke skabe noget uden de to andre aspekter. Det er måske den vigtigste læring, jeg har høstet efter mere end 20 års arbejde med området”, fortæller Brian Hvitved Byskov.

Han blev uddannet cand. merc. SCM fra Aarhus Universitet i 1999, og siden har han arbejdet udelukkende med SCM og i særlig grad med planlægning i forsyningskæden og et stærkt fokus på økonomi. ”Jeg er glad for, at jeg valgte den uddannelse for mange år siden. Jeg elsker at arbejde med planlægning i forsyningskæden, og det er også tydeligt, at området bliver mere og mere anerkendt som afgørende for virksomheders konkurrencekraft”, fortæller han.

Usikkerhed kalder på transparens
Han fremhæver, at gennemsigtighed i planlægningen blot bliver endnu vigtigere i tider med høj usikkerhed.

”Du har ikke en kinamands chance for at balancere efterspørgsel og forsyninger uden stærke it-værktøjer, best-of-breed processer og kompetente medarbejdere. Med gode digitale værktøjer, stærke processer og dygtige medarbejdere er det for eksempel muligt at simulere finansielle scenaria, der kan kortlægge, hvor de nye omkostningspunkter skal placeres, hvad priserne på forskellige varer skal være og derved justere forsyningskæden”, fortæller Brian Hvitved Byskov og tilføjer:

”Manglende viden hos medarbejderne kan hurtigt medføre tab på bundlinjen på fem til 10 procent. Det er en stor udfordring, fordi kompetente planlægningsmedarbejdere er en mangelvare”.

Tre ting der driller virksomhederne
Brian Hvitved Byskov peger på tre ting, der driller de fleste virksomheders planlægningsarbejde i øjeblikket:

1. Overforecasting: De fleste virksomheder oplever så mange forsyningsbump i øjeblikket, at salgsafdelingerne har en forståelig tendens til at overdrive deres prognoser for at sikre, at de kan levere varen til kunden. Det er selvfølgelig både dyrt og ineffektivt, fordi det binder kapital og skaber de berømte piskesmældseffekter eller Forrester-effekter, hvor alle led i en forsyningskæde bestiller for meget og opbygger egne sikkerhedslagre. Brian Hvitved Byskov påpeger, at gode digitale værktøjer kan afkode tendensen til at overforecaste, så organisationen får en mulighed for at håndtere udfordringen – for eksempel i sales & operations planning-processen.

2. Unøjagtige kampagner: Det er en stor udfordring, at mange kampagner er unøjagtigt planlagt både, hvad angår volumen og prissætning. I usikre tider med inflation og energikrise ændrer forbrugernes indkøbsmønstre sig hurtigt og meget. Brian Hvitved Byskov gør opmærksom på, at det faktisk er muligt at gøre kampagner mere forudsigelige. Der er gennemprøvede metoder til at forudsige kundernes priselasticitet og samspilseffekter mellem forskellige varegrupper, som man kan tage i brug. Metoderne kan gøre kampagner mere forudsigelige til gavn for bundlinjen

3. Porteføljestyringen halter: I tider med usikkerhed sker der som nævnt mange forandringer i efterspørgselsmønstre, og det betyder naturligt mange ind- og udfasninger af produkter. Indfasninger af nye produkter kræver smarte systemer, der kan sikre gennemsigtighed og overblik. Er der ikke gennemsigtighed, så ryger overblikket, og der opstår hurtigt flaskehalse, overlager eller tomme hylder i butikkerne med tab af omsætning som effekt. Det driller ifølge Brian Hvitved Byskovs erfaring mange virksomheder i øjeblikket.

Datakvalitet og gør de rigtige ting
Brian Hvitved Byskovs bedste råd til at etablere en effektiv planlægning lyder:

• Få styr på datakvaliteten.
• Gør de rigtige ting - se på hvad de bedste virksomheder gør.
• Vær meget opmærksom på at få planen overført til eksekvering.
• Registrer fejl og lær af dem på en systematisk måde.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den digitale forsyningskæde 2022

Relateret indhold

11.03.2025SCM.dk

Hvordan griber virksomheder helt konkret forecasting-processen an?

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams