SCM Agendaen – Øget værdiskabelse med outsourcing af forecastprocessen
Valide forecast er vitale for at sikre konkurrencekraft. For nogle virksomheder er det en kompleks opgave at tilvejebringe sådanne forecast og efterfølgende agere hensigtsmæssigt efter dem. I stedet for selv at foretage dette arbejde kan man outsource forecastprocessen til eksterne specialister på området. Podcasten er sponseret af Sophub.
Undersøgelser viser, at der er behov for bedre forecastprocesser i danske virksomheder. Spørgsmålet er blot, om det er virksomheden selv eller en 3. part, der skal levere sådanne processer. Virksomheder er under et konstant pres for at udnytte ressourcerne mest effektivt. Forretningsmiljøet er dynamisk, og der sker hyppige ændringer i omgivelserne som for eksempel med de seneste forstyrrelser i forsyningskæderne som Covid-19 og krig i Ukraine med efterfølgende prisstigninger på materialer og energi samt inflation.
Hvad betyder disse forstyrrelser for forecastprocessen? Skal virksomheden investere i ressourcer, som kan gå i dybden med forecastene, eller skal man købe denne specialviden fra eksterne, som har dette som sit kerneområde? Sådanne spørgsmål drøftes i denne podcast.
Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til GN Audio i Ballerup til en snak om outsourcing af forecastprocessen med direktør Brian Byskov fra Sophub og Global Demand Planner Tonny Pedersen fra GN Audio (Jabra).
GN Audio outsourcer forecast
Podcasten handler om GN Audios proces med at outsource forecastprocessen til Sophub, hvad den implementerede proces indeholder, og hvordan den skaber værdi for GN Audio. I podcasten fortæller Brian Byskov om den måde, der arbejdes med at kategorisere varer i en ’animal maxtrix’ for at hjælpe brugerne med at prioritere tiden og holde fokus på det mest væsentlige. Tonny Pedersen fortæller om samarbejdet med Sophub, hvordan det blandt andet er vigtigt for dem at få second opinions på de forecast, der udarbejdes, samt hvordan man bør agere ud fra dem. Endelig tales der om, hvilke fordele GN Audio har opnået ved at samarbejde med Sophub.
Den månedlige arbejdsproces
GN Audio arbejder i måneds-cyklusser, hvor Sophub i starten af måneden modtager data. Der bliver sendt mange typer af informationer med både historisk salg, kanalinformationer med lagre og point of sales, kampagner, projektsalg og manuelle forecast. Disse input skaber en prognose. Sophubs datamaskine anvender den nyeste teknologi og fanger blandt andet tendenser og alarmer til salg og demand planners. Der laves et demand review før Sophub leverer prognosen, hvor der sker en validering og justering af data. Som en del af servicen udarbejdes der også et særligt nyhedsbrev, hvor det er markeret, hvad Sophub mener, GN Audio bør lægge vægt på. Det bliver fulgt op med et møde, hvor der udveksles viden. ”Herefter går demand planners i GN Audio i gang med at udfordre salg, hvor der spørges ind til kritiske salgsbud og kampagner, således at planen til supply får et realitetstjek”, siger Tonny Pedersen. Sophub skaber også nogle arbejdslister, som sidst på måneden bliver fulgt op på mellem Sophub og GN Audio. ”Der er således en lang række interaktioner, hvor der udveksles værdifuld viden”, forklarer Brian Byskov.
Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?
Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Per Christensen på +45 53731373 eller skriv på pc@horisontgruppen.dk.
Vigtige forhold i beslutningsprocessen
”Har man ambitioner om at professionalisere sin planlægningsproces, så er første trin altid at få opbakning fra ledelsen” siger Brian Byskov. Herefter ridses indholdet af en outsourcet proces op. Det kan føre til, at der er nogle virksomheder, der skal gøre noget, før de er klar til Sophub. ”Det skal sikres, at forudsætningerne er i orden, for at vi kan skabe forecast-nøjagtigheder på over 80 procent på SKU niveau”, lyder det fra Brian Byskov.
Deltagere:
• Direktør Brian Byskov, Sophub.
• Global Demand Planner Tonny Pedersen, GN Audio.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.