Over halvdelen af danskerne foretrækker fysiske butikker
Ifølge ny undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark foretrækker flertallet af danskerne fortsat de traditionelle butikker frem for at shoppe online. Flere webshops har undervurderet digitaliseringen og må prioritere at give kunderne en god oplevelse, lyder det. Levering og returfragt er vigtige parametre.
Selvom et stigende antal forbrugere shopper på nettet, så foretrækker de fleste danskere faktisk stadig at købe deres julegaver på den gode gammeldags facon ude i fysiske butikker.
Det viser en undersøgelse, som fagforeningen for salg og marketing, Business Danmark, har fået lavet via Epinion. 53 procent angiver, at de helst vil handle i fysiske butikker fremfor online.
Læs også: Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder
Det overrasker ikke landsformand for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, der peger på, at der stadig er et godt stykke vej, før e-handel bliver den dominerende handelsform.
"Selvom online-handlen med varer stiger år for år, udgør den stadig kun en forholdsvis lille del af dem samlede handel. Derfor er det ikke overraskende, størstedelen af os fortsat foretrækker at gå i fysiske butikker. Særligt ved juletid, hvor shoppingen, menneskevrimlen, julepynten og duften af gran, gløgg og æbleskiver giver en særlig totaloplevelse", siger han og fortsætter:
"Men i fremtiden vil vi se, dette forhold forskyder sig. E-handlen vil støt og roligt lægge beslag på en større andel af vores forbrug, fordi det er så nemt og bekvemt. Så de fysiske butikker skal konstant oppe sig og benytte deres styrker, hvis de vil være konkurrencedygtige i fremtiden".
Ifølge en opgørelse fra Dansk Erhverv blev der handlet varer for 404 mia. kr. i 2017 i detailbutikkerne. Heraf blev ca. 29 mia. kr. brugt hos danske netbutikker og ca. det halve, godt 14 mia. kr., i udenlandske netbutikker. Det betyder, at den danske nethandel står for godt 11 procent af den samlede handel.
Forbrugerne: Vi vil se varen, før vi køber den
Undersøgelsen viser også, hvad der fortsat får forbrugerne til at foretrække at bevæge sig væk fra computerskærmen, når de skal handle.
81 procent svarer, at de gerne vil se varen, før de køber den, 58 procent at de kan afprøve varen, og 56 procent sætter pris på, at de får varen med hjem med det samme. Halvdelen lægger også stor vægt på den personlige rådgivning i butikkerne.
"De fysiske butikker har en række fordele, som webbutikkerne har svært ved at hamle op med: Der er mulighed for at se og afprøve varen og der er personale, som rådgiver dig fremfor algoritmer og robotter. Men butikkerne skal huske, forbrugerne stadig orienterer sig online inden købet. Derfor kan man absolut ikke ignorere, hvor essentielt det er at have et digitalt udstillingsvindue, der understøtter den fysiske forretning," siger Jens Neustrup Simonsen.
Business Danmarks undersøgelse viser desuden, at der er markant forskel på danskernes vurdering af kundeoplevelsen hos fysiske butikker og danske webbutikker. Kun 29 procent vurderer kundeoplevelsen som høj i webbutikkerne, mens tallet for de fysiske butikker er dobbelt så højt med 58 procent.
"Mange danske virksomheder har ikke været offensive nok i forhold til den digitale omstilling og man har måske undervurderet, hvor store konsekvenser digitaliseringen af samfundet ville få”, siger Jens Neustrup Simonsen og tilføjer:
”Ikke desto mindre er der et kæmpe vækstpotentiale i e-handel, når man tænker på, at der kun går en krone til e-handel for hver gang der bruges ti kroner på varer i detailhandlen. For at indfri det må virksomhederne først og fremmest prioritere at give kunderne en god oplevelse, når de køber deres produkter online," siger han.
Læs også: E-handel i Kina boomer
Spørger man danskerne, hvad der tæller, når de køber varer online, så er det, at det er nemt at returnere varen og få pengene retur (38 procent), at hjemmesiden er let at navigere rundt i (36 procent), at returfragt er gratis (35 procent) og at der er hurtig levering (30 procent).
- JMA