Over halvdelen af danskerne foretrækker fysiske butikker

Ifølge ny undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark foretrækker flertallet af danskerne fortsat de traditionelle butikker frem for at shoppe online. Flere webshops har undervurderet digitaliseringen og må prioritere at give kunderne en god oplevelse, lyder det. Levering og returfragt er vigtige parametre.

53 procent af dansker vil fortsat hellere handle i fysiske butikker, hvor man kan prøve varen, inden man køber den, fremfor online..

13.12.2018

SCM.dk

Selvom et stigende antal forbrugere shopper på nettet, så foretrækker de fleste danskere faktisk stadig at købe deres julegaver på den gode gammeldags facon ude i fysiske butikker.

Det viser en undersøgelse, som fagforeningen for salg og marketing, Business Danmark, har fået lavet via Epinion. 53 procent angiver, at de helst vil handle i fysiske butikker fremfor online.

53 procent af danskerne foretrækker at handle i fysiske butikker fremfor online. Særligt blandt mændene er tilslutningen til butikshandlen stor..

"Selvom online-handlen med varer stiger år for år, udgør den stadig kun en forholdsvis lille del af dem samlede handel. Derfor er det ikke overraskende, størstedelen af os fortsat foretrækker at gå i fysiske butikker. Særligt ved juletid, hvor shoppingen, menneskevrimlen, julepynten og duften af gran, gløgg og æbleskiver giver en særlig totaloplevelse", siger han og fortsætter:

"Men i fremtiden vil vi se, dette forhold forskyder sig. E-handlen vil støt og roligt lægge beslag på en større andel af vores forbrug, fordi det er så nemt og bekvemt. Så de fysiske butikker skal konstant oppe sig og benytte deres styrker, hvis de vil være konkurrencedygtige i fremtiden".

Ifølge en opgørelse fra Dansk Erhverv blev der handlet varer for 404 mia. kr. i 2017 i detailbutikkerne. Heraf blev ca. 29 mia. kr. brugt hos danske netbutikker og ca. det halve, godt 14 mia. kr., i udenlandske netbutikker. Det betyder, at den danske nethandel står for godt 11 procent af den samlede handel.

Forbrugerne: Vi vil se varen, før vi køber den
Undersøgelsen viser også, hvad der fortsat får forbrugerne til at foretrække at bevæge sig væk fra computerskærmen, når de skal handle.

81 procent svarer, at de gerne vil se varen, før de køber den, 58 procent at de kan afprøve varen, og 56 procent sætter pris på, at de får varen med hjem med det samme. Halvdelen lægger også stor vægt på den personlige rådgivning i butikkerne.

Den vigtigste grund til, at man foretrækker at handle i fysiske butikker, er, at man gerne vil se varen, før man køber den. Det svarer hele 81 procent således i undersøgelsen..

"De fysiske butikker har en række fordele, som webbutikkerne har svært ved at hamle op med: Der er mulighed for at se og afprøve varen og der er personale, som rådgiver dig fremfor algoritmer og robotter. Men butikkerne skal huske, forbrugerne stadig orienterer sig online inden købet. Derfor kan man absolut ikke ignorere, hvor essentielt det er at have et digitalt udstillingsvindue, der understøtter den fysiske forretning," siger Jens Neustrup Simonsen.

Business Danmarks undersøgelse viser desuden, at der er markant forskel på danskernes vurdering af kundeoplevelsen hos fysiske butikker og danske webbutikker. Kun 29 procent vurderer kundeoplevelsen som høj i webbutikkerne, mens tallet for de fysiske butikker er dobbelt så højt med 58 procent.

"Mange danske virksomheder har ikke været offensive nok i forhold til den digitale omstilling og man har måske undervurderet, hvor store konsekvenser digitaliseringen af samfundet ville få”, siger Jens Neustrup Simonsen og tilføjer:

Kun 29 procent vurderer kundeoplevelsen som høj i webbutikkerne, og det får Jens Neustrup Simonsen til at vurdere, at der er et kæmpe vækstpotentiale i e-handel i Danmark..

”Ikke desto mindre er der et kæmpe vækstpotentiale i e-handel, når man tænker på, at der kun går en krone til e-handel for hver gang der bruges ti kroner på varer i detailhandlen. For at indfri det må virksomhederne først og fremmest prioritere at give kunderne en god oplevelse, når de køber deres produkter online," siger han.

Læs også: E-handel i Kina boomer

Spørger man danskerne, hvad der tæller, når de køber varer online, så er det, at det er nemt at returnere varen og få pengene retur (38 procent), at hjemmesiden er let at navigere rundt i (36 procent), at returfragt er gratis (35 procent) og at der er hurtig levering (30 procent).

- JMA

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online