Over halvdelen af danskerne foretrækker fysiske butikker

Ifølge ny undersøgelse fra fagforeningen Business Danmark foretrækker flertallet af danskerne fortsat de traditionelle butikker frem for at shoppe online. Flere webshops har undervurderet digitaliseringen og må prioritere at give kunderne en god oplevelse, lyder det. Levering og returfragt er vigtige parametre.

53 procent af dansker vil fortsat hellere handle i fysiske butikker, hvor man kan prøve varen, inden man køber den, fremfor online..

13.12.2018

SCM.dk

Selvom et stigende antal forbrugere shopper på nettet, så foretrækker de fleste danskere faktisk stadig at købe deres julegaver på den gode gammeldags facon ude i fysiske butikker.

Det viser en undersøgelse, som fagforeningen for salg og marketing, Business Danmark, har fået lavet via Epinion. 53 procent angiver, at de helst vil handle i fysiske butikker fremfor online.

53 procent af danskerne foretrækker at handle i fysiske butikker fremfor online. Særligt blandt mændene er tilslutningen til butikshandlen stor..

"Selvom online-handlen med varer stiger år for år, udgør den stadig kun en forholdsvis lille del af dem samlede handel. Derfor er det ikke overraskende, størstedelen af os fortsat foretrækker at gå i fysiske butikker. Særligt ved juletid, hvor shoppingen, menneskevrimlen, julepynten og duften af gran, gløgg og æbleskiver giver en særlig totaloplevelse", siger han og fortsætter:

"Men i fremtiden vil vi se, dette forhold forskyder sig. E-handlen vil støt og roligt lægge beslag på en større andel af vores forbrug, fordi det er så nemt og bekvemt. Så de fysiske butikker skal konstant oppe sig og benytte deres styrker, hvis de vil være konkurrencedygtige i fremtiden".

Ifølge en opgørelse fra Dansk Erhverv blev der handlet varer for 404 mia. kr. i 2017 i detailbutikkerne. Heraf blev ca. 29 mia. kr. brugt hos danske netbutikker og ca. det halve, godt 14 mia. kr., i udenlandske netbutikker. Det betyder, at den danske nethandel står for godt 11 procent af den samlede handel.

Forbrugerne: Vi vil se varen, før vi køber den
Undersøgelsen viser også, hvad der fortsat får forbrugerne til at foretrække at bevæge sig væk fra computerskærmen, når de skal handle.

81 procent svarer, at de gerne vil se varen, før de køber den, 58 procent at de kan afprøve varen, og 56 procent sætter pris på, at de får varen med hjem med det samme. Halvdelen lægger også stor vægt på den personlige rådgivning i butikkerne.

Den vigtigste grund til, at man foretrækker at handle i fysiske butikker, er, at man gerne vil se varen, før man køber den. Det svarer hele 81 procent således i undersøgelsen..

"De fysiske butikker har en række fordele, som webbutikkerne har svært ved at hamle op med: Der er mulighed for at se og afprøve varen og der er personale, som rådgiver dig fremfor algoritmer og robotter. Men butikkerne skal huske, forbrugerne stadig orienterer sig online inden købet. Derfor kan man absolut ikke ignorere, hvor essentielt det er at have et digitalt udstillingsvindue, der understøtter den fysiske forretning," siger Jens Neustrup Simonsen.

Business Danmarks undersøgelse viser desuden, at der er markant forskel på danskernes vurdering af kundeoplevelsen hos fysiske butikker og danske webbutikker. Kun 29 procent vurderer kundeoplevelsen som høj i webbutikkerne, mens tallet for de fysiske butikker er dobbelt så højt med 58 procent.

"Mange danske virksomheder har ikke været offensive nok i forhold til den digitale omstilling og man har måske undervurderet, hvor store konsekvenser digitaliseringen af samfundet ville få”, siger Jens Neustrup Simonsen og tilføjer:

Kun 29 procent vurderer kundeoplevelsen som høj i webbutikkerne, og det får Jens Neustrup Simonsen til at vurdere, at der er et kæmpe vækstpotentiale i e-handel i Danmark..

”Ikke desto mindre er der et kæmpe vækstpotentiale i e-handel, når man tænker på, at der kun går en krone til e-handel for hver gang der bruges ti kroner på varer i detailhandlen. For at indfri det må virksomhederne først og fremmest prioritere at give kunderne en god oplevelse, når de køber deres produkter online," siger han.

Læs også: E-handel i Kina boomer

Spørger man danskerne, hvad der tæller, når de køber varer online, så er det, at det er nemt at returnere varen og få pengene retur (38 procent), at hjemmesiden er let at navigere rundt i (36 procent), at returfragt er gratis (35 procent) og at der er hurtig levering (30 procent).

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

04.07.2025SCM.dk

Toldkaos sender chokbølger gennem amerikanske forsyningskæder

01.07.2025PALOMAT

Sponseret

UD med manuel pallehåndtering - IND med arbejdsglæde

01.07.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Kagekørsel med præcision

30.06.2025SCM.dk

Ny aftale åbner for mere udenlandsk arbejdskraft

30.06.2025SCM.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

30.06.2025SCM.dk

Stena Recycling opkøber nordjysk vognmandsfirma

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia