Omskiftelig fremtid i vente for danske logistikejendomme

Markedet for logistik- og transportejendomme i Danmark går en afvekslende fremtid i møde. Nye teknologier, trends og udviklinger i samfundet vil udfordre og påvirke sektoren fra alle sider.

Moderne lagerbygninger, som her COOPs nye højlager ved Oslo, skal leve op til en mængde krav for at kunne følge med. Foto: Anders Kampmann.

06.10.2016

SCM.dk

Michael Henriques fra DTU stillede måske det mest centrale spørgsmål, da Byens Ejendom i slutningen af september inviterede aktører fra branchen til konference om lager-, logistik- og industriejendomme. Retorisk spurgte han salen, om Danmark ”skal være et transitland eller en værdiskaber”, og gav selv sit syn på (en del af) svaret.

Læs også: Førerløse trucks indtager lagergangene

”Vi skal være dem, der udtænker systemerne. En moderne og mere effektiv transport- og logistikindustri skal være rammesætter for ejendommene. Godstrømmene fra øst til vest vil vokse, og der vil komme mere international trafik til og fra Jylland, og det skal vi være klar til at udnytte, så de ikke bare kører igennem, men også lægger noget værdi”, sagde han.

Inden da havde associeret partner fra industriejendomsselskabet Newsec, Regitze Lund, fortalt om de generelle tendenser for markedet. Her er ny teknologi et vigtigt perspektiv og noget, der vil påvirke udviklingen både direkte og indirekte.

”Den øgede nethandel flytter i høj grad aktivitet fra de fysiske detailbutikker til lager- og logistikejendommene. Det har været med til at få efterspørgslen og dermed også priserne til at stige, specielt i Københavnsområdet, hvor det er ved at blive for dyrt at holde til for en del virksomheder i branchen. Derudover er der også et industrielt boom på vej pga. den teknologiske udvikling, der lader flere virksomheder hive produktion hjem fra udlandet, hvilket igen presser markedet”, sagde hun og blev bakket op af investeringsmanager i NREP Logicenters, Lars Hansen.

"Den øgede automation og de stigende krav til hurtig levering gør, at der bliver set ekstra efter mindre, bynære enheder, der kan være hubs for last mile delivery”, sagde Investeringsmanager i NREP Logicenters, Lars Hansen, ved konferencen..

Automatisering og stigende krav
”Onlinehandlen er med til at skabe en større efterspørgsel efter megalagre på over 50.000 m2, som også er indrettet til at håndtere de store mængder returvarer, der efterhånden er blevet standard. Derudover gør den øgede automation og de stigende krav til hurtig levering, at der bliver set ekstra efter mindre, bynære enheder, der kan være hubs for last mile delivery”, sagde han.

Det synspunkt understøttede Poul Bruun fra ILT. Ikke alene udvikler teknologien sig i sig selv, den er i høj grad også med til at ændre forbrugernes adfærd og indkøbsmønstre, og hæve barren for de forventninger, de handlende har til selve indkøbsoplevelsen.

”Den gennemgribende digitalisering, der i gang, gør at det hele bliver forbundet. Internet of Things, IoT, og Industriens internet, IIoT, spreder sig og for både forbrugere og virksomheder til at stille større krav om gennemsigtighed, brug af big data i real time, leveringshastighed osv. Det ser vi allerede aktører som Amazon reagere på via fremskudte lagre og den indsats både de og andre, fx Uber, ligger for dagen når det kommer til automatisering med droner, selvkørende biler, automatisk plukning etc.”, forklarede han.

Fleksibel fremtid
På den baggrund er der blandede, men gode forventninger til fremtiden for logistikkens ejendomsmarked. Regitze Lund pegede i den forbindelse på et par at de bevægelser, der allerede er i gang, og som skal være med til at geare markedet til de stigende krav.

”Der er mange ineffektive lokaler rundt omkring i landet, og ikke mindst i Storkøbenhavn, som har brug for at blive moderniseret. En af vejene til det, er den relativt høje mobilitet, der er blandt virksomhederne i området, som også bliver understreget af den stigende tendens til at man sælger sine ejendomme og leaser dem tilbage. Man vil simpelthen ikke have sine midler bundet i mursten mere end højst nødvendigt”, sagde hun.

Fra arkitektfirmaet AK83, der er specialiseret i logistikejendomme, fulgte partner Jørgen Mogensen op på de voksende krav til selve bygningerne, der i hans optik bør få både bygherrer og ejere/lejere til at tænke bredt, når de investerer, hvad enten det er i nybyggeri eller eksisterende faciliteter.

Læs også: E-handlen buldrer frem mens fysiske butikker lukker

”Grundlæggende mener vi, at det er bedst at bygge nyt. For at eksempelvis en lagerbygning skal være fremtidssikret i dag, så skal den overholde en lang række krav i forhold til at være fleksibel, energieffektiv, certificeret under fx DGNB (bæredygtighedsstandard for byggeri, red.), udstyret med den mest moderne teknologi osv. Det kan være både svært og dyrt at klare med en ældre ejendom”, sagde han.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter Warehouse Automation - Lessons from a global Retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter Warehouse Automation - Lessons from a global Retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia