Omskiftelig fremtid i vente for danske logistikejendomme

Markedet for logistik- og transportejendomme i Danmark går en afvekslende fremtid i møde. Nye teknologier, trends og udviklinger i samfundet vil udfordre og påvirke sektoren fra alle sider.

Moderne lagerbygninger, som her COOPs nye højlager ved Oslo, skal leve op til en mængde krav for at kunne følge med. Foto: Anders Kampmann.

06.10.2016

SCM.dk

Michael Henriques fra DTU stillede måske det mest centrale spørgsmål, da Byens Ejendom i slutningen af september inviterede aktører fra branchen til konference om lager-, logistik- og industriejendomme. Retorisk spurgte han salen, om Danmark ”skal være et transitland eller en værdiskaber”, og gav selv sit syn på (en del af) svaret.

Læs også: Førerløse trucks indtager lagergangene

”Vi skal være dem, der udtænker systemerne. En moderne og mere effektiv transport- og logistikindustri skal være rammesætter for ejendommene. Godstrømmene fra øst til vest vil vokse, og der vil komme mere international trafik til og fra Jylland, og det skal vi være klar til at udnytte, så de ikke bare kører igennem, men også lægger noget værdi”, sagde han.

Inden da havde associeret partner fra industriejendomsselskabet Newsec, Regitze Lund, fortalt om de generelle tendenser for markedet. Her er ny teknologi et vigtigt perspektiv og noget, der vil påvirke udviklingen både direkte og indirekte.

”Den øgede nethandel flytter i høj grad aktivitet fra de fysiske detailbutikker til lager- og logistikejendommene. Det har været med til at få efterspørgslen og dermed også priserne til at stige, specielt i Københavnsområdet, hvor det er ved at blive for dyrt at holde til for en del virksomheder i branchen. Derudover er der også et industrielt boom på vej pga. den teknologiske udvikling, der lader flere virksomheder hive produktion hjem fra udlandet, hvilket igen presser markedet”, sagde hun og blev bakket op af investeringsmanager i NREP Logicenters, Lars Hansen.

"Den øgede automation og de stigende krav til hurtig levering gør, at der bliver set ekstra efter mindre, bynære enheder, der kan være hubs for last mile delivery”, sagde Investeringsmanager i NREP Logicenters, Lars Hansen, ved konferencen..

Automatisering og stigende krav
”Onlinehandlen er med til at skabe en større efterspørgsel efter megalagre på over 50.000 m2, som også er indrettet til at håndtere de store mængder returvarer, der efterhånden er blevet standard. Derudover gør den øgede automation og de stigende krav til hurtig levering, at der bliver set ekstra efter mindre, bynære enheder, der kan være hubs for last mile delivery”, sagde han.

Det synspunkt understøttede Poul Bruun fra ILT. Ikke alene udvikler teknologien sig i sig selv, den er i høj grad også med til at ændre forbrugernes adfærd og indkøbsmønstre, og hæve barren for de forventninger, de handlende har til selve indkøbsoplevelsen.

”Den gennemgribende digitalisering, der i gang, gør at det hele bliver forbundet. Internet of Things, IoT, og Industriens internet, IIoT, spreder sig og for både forbrugere og virksomheder til at stille større krav om gennemsigtighed, brug af big data i real time, leveringshastighed osv. Det ser vi allerede aktører som Amazon reagere på via fremskudte lagre og den indsats både de og andre, fx Uber, ligger for dagen når det kommer til automatisering med droner, selvkørende biler, automatisk plukning etc.”, forklarede han.

Fleksibel fremtid
På den baggrund er der blandede, men gode forventninger til fremtiden for logistikkens ejendomsmarked. Regitze Lund pegede i den forbindelse på et par at de bevægelser, der allerede er i gang, og som skal være med til at geare markedet til de stigende krav.

”Der er mange ineffektive lokaler rundt omkring i landet, og ikke mindst i Storkøbenhavn, som har brug for at blive moderniseret. En af vejene til det, er den relativt høje mobilitet, der er blandt virksomhederne i området, som også bliver understreget af den stigende tendens til at man sælger sine ejendomme og leaser dem tilbage. Man vil simpelthen ikke have sine midler bundet i mursten mere end højst nødvendigt”, sagde hun.

Fra arkitektfirmaet AK83, der er specialiseret i logistikejendomme, fulgte partner Jørgen Mogensen op på de voksende krav til selve bygningerne, der i hans optik bør få både bygherrer og ejere/lejere til at tænke bredt, når de investerer, hvad enten det er i nybyggeri eller eksisterende faciliteter.

Læs også: E-handlen buldrer frem mens fysiske butikker lukker

”Grundlæggende mener vi, at det er bedst at bygge nyt. For at eksempelvis en lagerbygning skal være fremtidssikret i dag, så skal den overholde en lang række krav i forhold til at være fleksibel, energieffektiv, certificeret under fx DGNB (bæredygtighedsstandard for byggeri, red.), udstyret med den mest moderne teknologi osv. Det kan være både svært og dyrt at klare med en ældre ejendom”, sagde han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

02.04.2025Global AGV

Sponseret

Ny førerløs truck giver ny frihed

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams