02.05.2016  |  Branchenyt

E-handlen buldrer frem mens fysiske butikker lukker

Stigningen i onlinehandlen er vokset eksplosivt de seneste år. Det betyder, at en række amerikanske detailkæder må lukke butikker og skære i antallet af medarbejdere.

Det bliver mere og mere populært at shoppe sine varer på nettet. Så populært, at onlinesalget i USA er steget til det næsten det dobbelte siden 2010.

For blot seks år siden lå tallet for e-handel på 4,3 procent, mens det i dag ligger på 8,1 procent. Det viser tal fra det amerikanske ejendomsmæglerfirma Cushman & Wakefield. Bagsiden af medajlen er dog, at antallet af besøg i fysiske, amerikanske butikker imidlertid er faldet med 6,4 procent i november og december 2015, skriver medieportalen Marketplace.

Læs også: E-handel får Wallmart til at lukke

Større amerikanske detailkæder oplever også den negative effekt ved den stigende e-handel. Virksomheden Staples, som primært sælger kontorartikler, har oplevet faldende besøgstal i fysiske butikker siden 2009. Det tager Staples nu konsekvensen af og lukker en række butikker. Og de butikker, som forbliver åbne, bliver reduceret kraftigt i størrelse.

Også butikker som Macy’s, Sears og Wallmart planlægger at lukke eller har allerede lukket butikker i hele landet. For Macy’s ligger tallet på cirka 40, mens kæden Wallmart har lukket 100 butikker i år. Også beklædningsvirksomheden Nordstrom har måttet afskedige flere hundrede medarbejdere.

2016 byder på utallige lukninger
Forventningen til år 2016 er, at antallet af butikslukninger vil være det højeste siden 2010, og hertil kan e-handlen få en stor del af skylden.

”Vi sporer flere lukninger i år end noget andet år siden 2010. Og en stor del af det skyldes e-handlen, der får butikker, som ellers er sunde og velfungerende, til at lukke”, udtaler vicepræsident for detailforskning hos Crushman & Wakefield, Garrick Brown.

Ifølge James Keller, amerikansk ekspert inden for e-handel, er detailhandlere ”nødt til at anerkende nuancerne i måderne, hvorpå forbrugerne ønsker at købe det specifikke produkt. Og forskellige produktkategorier skal imødekomme forskellige behov”, lyder det.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

En stor udfordring for detailbutikker, som sælger deres produkter online, er dog, at forbrugerne oftest ikke ”impulsshopper”, når de handler på nettet. Denne tendens er oftere at spore i fysiske butikker.

Ifølge James Keller kan onlinebutikkerne dog til dels komme manglen på ”impulsshopping” til livs ved at anbefale matchende produkter, som vil fange forbrugerens øjne på en utilsigtet måde.

-KLZ

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere