Nyt vidensværktøj til nyansatte giver besparelser

Transport- og logistikgiganten, Bring, implementerede for to år siden en ny onboarding-strategi. På kort tid har virksomheden opnået store ressource- og tidsmæssige besparelser ved hurtigere og mere effektiv opstart af nye medarbejdere.

Transport- og logistikgiganten, Bring implementerede for to år siden en ny onboarding-strategi. På kort tid har virksomheden opnået store ressource- og tidsmæssige besparelser ved hurtigere og mere effektiv opstart af nye medarbejdere. Foto: PR..

16.08.2023

SCM.dk

Bring-koncernen, der er ejet af Posten Norge, beskæftiger 13.000 personer i hele Norden. De seneste to år har virksomheden arbejdet med en ny onboarding-strategi, som øger effektiviteten og styrker den samlede performance i virksomheden. Et af de centrale omdrejningspunkter i projektet er en ændret procedure for opstart af nye medarbejdere.

”Vi har tidligere udelukkende haft sidemandsoplæring i vores onboardingprocesser. Det var en meget ressourcetung opgave, og selv det set up kunne ikke garantere, at medarbejderen fik al relevant viden med sig i opstarten. Ved hjælp fra et nyt vidensværktøj, Responza har vi minimeret sidemandsoplæring, og i stedet arbejder nye medarbejdere mere eller mindre selvstændigt efter en kort introduktionsfase. De bliver nu langt hurtigere selvforsynende og bedre klædt på til at kunne klare udfordringer”, forklarer Niklas Nyblom, Team Coordinator i Customer Service hos Bring og uddyber:

”Hver eneste gang en ny medarbejder skal læres op, sparer vi en fuldtidsressource til sidemandsoplæring, og set over tid giver det os en økonomisk besparelse. Samtidig har vi nu også mulighed for at starte flere medarbejdere op samtidig, uden at det går ud over kvaliteten i onboardingprocessen”.

Ifølge Martine Koehler Andersen, der er direktør i Spitze & Co, som står bag vidensværktøjet Responza, er der meget at hente i effektivisering og fastholdelse af medarbejdere, hvis virksomhederne ændrer kurs i deres oplæring af nye ansatte.
Hun pointerer, at sidemandsoplæring og oplæringssiloer ved onboarding er velkendte men forældede arbejdsprocesser i mange danske virksomheder. De koster tid og ressourcer, og samtidig skabes og opretholdes der individuelle vidensbanker, som gør virksomhederne særdeles sårbare.

”Ved at nytænke og effektivisere onboarding kan processerne optimeres og gøres 50 procent hurtigere. Med virksomhedens viden samlet i én pulje øges produktiviteten, og onboardingprocessen bliver langt mere effektiv. Samtidig medvirker en samlet og centreret vidensbank til optimering af alle aspekter i en virksomheds aktiviteter, da afdelingerne bliver mere fleksible, undgår fejl og flere medarbejdere kan langt mere”, siger Martine Koehler Andersen.

Læs også: Arbejdskraft og grøn agenda presser hospitalslogistikken

Effektiv onboarding handler i høj grad også om efterfølgende medarbejderfastholdelse, og ifølge HR-specialist, Lars Schou fra HR Company kan det give voldsomme økonomiske tab for en virksomhed, hvis ikke processerne håndteres optimalt.

”Dårlig onboarding kan blive en hundedyr fornøjelse for alle typer virksomheder uanset størrelse. Alt afhængig af stillingen kan det nemt koste 300.000 kroner i ekstra omkostninger, hvis en medarbejder eksempelvis grundet en dårlig opstart vælger at sige op efter kort tid. Jeg tror faktisk, at mange slet ikke er klar over, hvor kostbart det er, ikke at sætte sig ind i, hvad der i forbindelse med onboarding fremmer medarbejdertilfredshed og selvstændighedsfølelse”, siger Lars Schou.

Vidensværktøjet Responza blev anvendt under pandemien, hvor blandt andet Styrelsen for Patientsikkerhed stod med onboarding af op til 50 mennesker om dagen og gjorde behovet for en samlet vidensbank med al tilgængelig information essentielt.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup