Nye konkurrenter på det danske konsulentmarked
Der er god grund til, at videnrådgiverne udvikler deres forretning. På den ene side stiller kunderne nye krav, og på den anden side gør medarbejderne. Kan danske videnrådgivere ikke honorere dette, så kan udenlandske konkurrenter.
Globaliseringen er ikke noget, der kommer. Og det er ikke noget, der kun foregår ude i verden. Det er her allerede, og danske videnrådgivere er ikke alene om at levere rådgivning i Danmark. Indiske Tata Consultancy Services, TCS og amerikanske Cognizant er dygtige. Og de leverer også i Danmark, og de er bare to eksempler. Der er flere derude, og helt sikkert flere på vej.
Inderne kommer til Danmark
TCS er et indisk konsulenthus, der er en del af det gigantiske konglomerat Tata Group. TCS beskæftiger 278.000 konsulenter fordelt på 44 lande heri blandt de nordiske lande og 32,3 procent af TCS samlede medarbejderstab er kvinder.
Læs også: Sådan får du mest værdi ud af supply chain-konsulenter
Konsulenthuset har været tilstede i beskedent omfang Danmark siden 1991, men investerer i øjeblikket meget i Danmark og de andre nordiske lande, hvor TCS har en vækst, der overstiger konsulenthusets globale vækst på 20 procent om året. De opererer inden for alle sektorer, alle teknologiområder og alle vertikaler.
Hør et interview med Tata Consultancy Services her.
Amerikanerne kommer til Danmark
Cognizant er en stor amerikansk konsulentvirksomhed og en af verdens førende leverandører af informationsteknologi, konsulentydelse og outsourcing af forretningsprocesser med over 164.000 medarbejdere verden over. Virksomheden er en af verdens hurtigst voksende og én af kun en håndfuld virksomheder, der år efter år har formået at have en tocifret vækstrate i top og bund. Senest i tredje kvartal 2013, hvor virksomhedens omsætning steg til USD 2,31 mia.
En stigning på 21,9 % sammenlignet med samme kvartal sidste år, og en 6,7 procent stigning i forhold til andet kvartal af 2013. Også Cognizants danske afdeling vokser hurtigt og blev i 2013 nummer tre på Børsens Gazelleliste for Storkøbenhavn og nummer syv på landsplan.
Læs også: Konsulentmarkedet er i rivende udvikling
Cognizant har netop åbnet det, de kalder et Co-Creation Center i Danmark. Co-Creation handler om at inddrage viden fra alle kilder og skabe innovation i utraditionelle fællesskaber med kunder, uddannelsesinstitutioner, kolleger og konkurrenter på tværs af ekspertiseområder, et koncept som f.eks. LEGO forstår at mestre. Co-Creation handler også om at udnytte alle teknologiske muligheder til konstant at skabe forbedringer og øge virksomhedens innovationsgrad og markedsværdi. Co-Creation omfatter fx en online adgang til at søge på idéer eller få sparring fra Cognizants samlede globale skare af 164.000 konsulenter.