Nye bødetakster får lastbilchauffører til at overveje blokade af julehandlen

I 2020 bliver den indført nye bødetakster, der betyder, at alvorlige sikkerhedsfejl ved lastbilkørsel udløser markant større bøder end hidtil. Det er en række chauffører dog utilfredse med, og de truer nu med at blokere for julehandlen, hvis der ikke findes en løsning.

Nedslidte dæk, defekte bremseaksler og ødelagte stoplys kan fra 2020 udløse bøder til chauffører og vognmænd, der er langt højere end i dag. Det er der stor utilfredshed med i branchen, og en stor gruppe overvejer nu en blokade af julehandlen..

23.10.2019

SCM.dk

I Facebookgruppen ”Nu stopper lastbilen”, der har over 8.000 medlemmer, er der stor utilfredshed med de nye bødetakster, som rammer chauffører og vognmænd i 2020 og betyder, at alvorlige sikkerhedsfejl som nedslidte dæk, defekte bremseaksler og ødelagte stoplys kan udløse solide bøder til både ejeren, vognmanden og chaufføren.

Læs også: Vognmand og chauffør tildelt store bøder for manipulation med takograf

Ifølge DR Sjælland er talsmand for Facebookgruppen Thomas Winding og de andre medlemmer faktisk så utilfredse, at de snart ikke ser andre løsninger end at lade det påvirke årets travleste periode inden for fragt.

”Det skal gå ud over julehandlen, fordi det er den eneste måde, vi får folk til at høre på os. Vi er nødt til at ramme nogle punkter, der gør, at folk vil høre. Vi skal ikke sidde og græde over, at vi får højere bøder, for selvfølgelig skal tingene være i orden”, siger Thomas Winding til DR Sjælland og fortsætter:

”Men det er ikke rimeligt, at vi får så høje bøder, så derfor er vi nødt til at gå ud og råbe lidt højt og sige, nu er det nok. Vi er ved at nå et sted, hvor det er blevet for meget, så vi ikke kan leve af vores erhverv, som vi sætter stor ære i”.

Minister vil gerne i dialog
Thomas Winding håber fortsat, at transportminister Benny Engelbrecht (S) vil gå i dialog, men kan der ikke findes en løsning, så kan juleblokaden blive en realitet.

”En blokade er ikke utænkelig, og det bliver nok det sidste, vi kommer ud i, hvis ikke vi finder en løsning”, siger han til DR Sjælland.

I et skriftligt svar til DR Sjælland skriver transportminister Benny Engelbrecht, at han gerne vil i dialog med chaufførerne gennem deres faglige organisation 3F.

Han mener nemlig, at en stor del af den frustration, der er i chaufførbranchen over de nye regler for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, desværre skyldes misforståelser om, hvad det egentlig er, de nye regler siger.

”Lovændringen indfører for det første ikke nye typer af fejl og mangler. Der er udelukkende tale om en forhøjelse af bødestraffen for de fejl og mangler, der er af alvorlig sikkerhedskritisk karakter”, skriver Benny Engelbrecht til DR Sjælland.

Læs også: Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord

Benny Engelbrecht tilføjer desuden, at chaufføren kun straffes for fejl og mangler, hvis chaufføren ved klar over eller på grund af konkrete omstændigheder burde vide, at køretøjet har fejl og mangler.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle