Ny rapport: Forventninger til luksusprodukter er under opbrud
Miljøpåvirkning er i voksende grad en konkurrencefaktor, og det får designere verden over til at opspore kvalitetsmaterialer med en bæredygtig og ansvarlig baggrundshistorie til sine luksusprodukter. Det viser rapporten ’The Rise of Conscious Design’ udgivet af Volvo Cars og ‘The Future Laboratory’.
To tredjedele af forbrugerne betragter et mærkes miljøpolitik som en væsentlig faktor, når de køber luksusprodukter, viser en ny undersøgelse. Den samme procentdel af købere vil gerne se CO2-mærkning på produkter som et konkret pejlemærke for produkters og materialers miljøpåvirkning.
Det betyder, at den materielle verden udvikler sig og designere rundt om i verden aktivt opsporer kvalitetsmaterialer med en bæredygtig og ansvarlig baggrundshistorie, når de skaber fremtidens luksusprodukter.
Disse og andre konklusioner fremgår af ’The Rise of Conscious Design’, en ny rapport udgivet af Volvo Cars i samarbejde med det førende trendprognosefirma ’The Future Laboratory’.
Nye materialer
Konklusionerne og indsigterne i rapporten afspejler på mange måder Volvo Cars’ egen vision om materialers fremtid. Derfor offentliggør bilproducenten i samme omgang, at alle virksomhedens fuldelektriske modeller bliver helt uden læder. Den nyligt lancerede C40 Recharge er dermed den første model, der er fuldstændig læderfri.
Læs også: Volvo og Northvolt går sammen om batteriudvikling
"Ansvarsbevidst design kan transformere vores samfund fundamentalt, og det er afgørende, at virksomheder som Volvo Cars udnytter mulighederne fuldt ud", udtaler Martin Raymond, medstifter af The Future Laboratory. "Ansvarsbevidst design viser en vej frem og har mulighed for at forandre verden undervejs".
I stedet for læderinteriør vil Volvo Cars tilbyde sine kunder alternativer i form af bæredygtige kvalitetsmaterialer, fremstillet af biobaserede og genanvendte ressourcer. Eksempelvis vil Nordico, et nyt interiørmateriale, der er skabt af Volvo Cars, bestå af tekstiler fremstillet af genbrugsmateriale, såsom PET-flasker, biomateriale fra bæredygtige skove i Sverige og Finland og genanvendte korkpropper fra vinindustrien.
Mens dette materiale får sin debut i næste generation af fuldelektriske Volvo-modeller, regner Volvo Cars med at 25% af materialerne i nye Volvo-biler senest i 2025 består af genanvendt og biobaseret indhold.
Læs også: Volvo indgår samarbejde med SSAB om fossilfrit stål
"Vi har en klar vision om, hvor vi skal hen i fremtiden, og det første skridt er at sikre, at vi bruger bæredygtige, naturlige genbrugsmaterialer", udtaler Robin Page, designchef hos Volvo Cars, i en pressemeddelelse. "Den næste udfordring er at ændre på, hvad vi gør med disse materialer, uanset om det er at lave bildele, der holder evigt, genindtræder i den cirkulære økonomi eller vender tilbage til jorden".
Volvo Cars vil fortsat tilbyde uldblandingsmuligheder fra certificerede leverandører da virksomheden ønsker at sikre fuld sporbarhed og dyrevelfærd i sin uldforsyningskæde.
- KCP