22.03.2021  |  Branchenyt

Ny online læringsplatform skal styrke erhvervsuddannelserne inden for digital handel

Som en del af regeringens ”Vækstplan for handel og logistik” blev der i 2020 givet 2 mio. kr. til Videncenter for Digital Handel i støtte til at udvikle et digitalt læringsværktøj til de merkantile erhvervsuddannelser. Videncenteret kan nu efter et års arbejde lancere en ny online platform, EcomTrainer, der skal styrke erhvervsskoleelevernes kompetencer inden for digitalt salg og markedsføring.

EcomTrainer. Det er en ny online platform, som skal hjælpe erhvervsskole elever med at træne og dygtiggøre sig indenfor digital handel. For hvor eksempelvis tømrer- og mekanikerelever har et værksted at øve sig i, så har elever på handels- og detailuddannelserne ikke før haft et sted at træne kompetencer i digitalt salg og markedsføring. 

”Med bevillingen fra vækstplanen har vi skabt et ”online værksted”, hvor elever og undervisere kan træne nogle af de mest relevante værktøjer, som danske virksomheder bruger til digital handel”, siger Lars Henrik Larsen, der chef for Videncenter for Digital Handel i en pressemeddelelse.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Ny app opkvalificerer hjemsendte medarbejdere

I det nye ”digitale værksted” kan alle landets erhvervsskoleelever få adgang til at øve sig i at lave bl.a. Facebook-annoncer, Google Ads-kampagner, nyhedsbreve, webshops og søgemaskineoptimering (SEO). Det er værktøjer, som normalt kan være svære at undervise i, dels fordi teknologien hele tiden udvikler sig, og dels fordi systemerne ofte kræver rigtige virksomhedskontoer og annoncekroner for at teste det. Med EcomTrainer får eleverne mulighed for at træne værktøjerne i en række simuleringer, og dermed få praktisk erfaring i et sikkert, men realistisk miljø. 

Undervisere såvel som Dansk Erhverv byder velkommen

Flere undervisere og elever har allerede været i gang med at prøve værktøjet af, og det tyder allerede nu på, at EcomTrainer opfylder et behov: 

”I takt med den digitale udvikling er det blevet meget mere komplekst for eleverne at forstå digital markedsføring, og det stiller nye krav til undervisningen og os som undervisere”, siger Birgitte Holm, som til daglig er fagkonsulent i merkantile fag og merkantile erhvervsuddannelser i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i Børne- og Undervisningsministeriet samt underviser på Tradium. 

”Med et værktøj som EcomTrainer kan vi undervisere skabe aktiv læring, hvor eleverne lærer disciplinen digital markedsføring "hands on". Eleverne træffer valg i forhold til for eksempel virksomheders opslag på et socialt medie og får efterfølgende muligheden for at se og følge konsekvenserne af deres valg i stedet for blot læse om det,” siger hun. 

Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel

Niels Ralund, e-handelsdirektør i brancheorganisationen Dansk Erhverv hilser værktøjet velkommen: ”Viden inden for digital handel bliver opdateret stort set hver dag. Hvordan skal man som underviser kunne holde sig opdateret? Vi er nødt til at gå vejen med de her digitale læringsværktøjer”, siger han og uddyber: ”Jeg så nogle rigtig gode takter i EcomTrainer og det er rigtig godt, at man med disse værktøjer på egen hånd kan dygtiggøre sig, så man kan gå ud og blive en værdifuld medarbejder som elev tidligt i sin karriere”.

Corona har sat turbo på omstillingen til at handle online, og Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser en rekordomsætning på nettet i 2020. Nye forbrugere er kommet til i 2020, og tendensen ser ud til at fortsætte i 2021, hvor hver fjerde forbruger forventer at handle mere online end i 2020.

EcomTrainer er klar til brug i marts 2021, hvor alle undervisere og elever på erhvervsskolerne kan få adgang. Det er målet, at der løbende skal tilføjes nye værktøjer, og at de eksisterende både skal opdateres, så elevernes læring er så tæt på virkeligheden som muligt, men også at der tilføjes flere differentierede niveauer.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere