Ny algoritme skal reducere logistikbranchens klimaaftryk
Det DHL-finansierede startup Greenplan har udviklet en algoritme, der ved blandt andet at inddrage trafikinformation på gadeplan kan spare dens brugere både tid og CO2-udledning.
Greenplan, et DHL-finansieret startup, lancerer nu en ny kraftfuld algoritme til optimering af leveringsruter.
Algoritmen udnytter det fulde potentiale i smart routing ved at gøre brug af al tilgængelig information og data til at optimere transportruter i hele det givne leveringsområde.
Samtidig skal allerede eksisterende løsninger beskæftige sig med mindre underområder for at klare kompleksiteten.
Algoritmen vil styrke logistikbranchens effektivites- og bæredygtighedsindsats uden at gå på kompromis med planlægningens kvalitet.
”I modsætning til næsten alle andre værktøjer på markedet beregner Greenplan – for første gang – ruter i henhold til trafikinformation tilgængelige på gadeniveau. Dette giver vores kunder mulighed for at spare op til 20 procent af omkostningerne sammenlignet med standardruteoptimeringsløsninger og for at sænke deres CO2-aftryk ved blot at reducere det kørte antal kilometer”, siger Greenplans administrerende direktør, Clemens Beckmann.
CO2-effektive ruter
Startuppet giver kunderne mulighed for selv at styre deres grønne strategier ved at muliggøre en reduktion af CO2-udledninger gennem kortere afstande og færre ture.
Greenplan nøjes ikke med at fremvise det anslåede CO2-aftryk baseret på planlagte leveringsruter, men inddrager også beregninger på, hvor meget det enkelte køretøj udleder for at planlægge de mest CO2-effektive ruter.
Derudover er algoritmen i stand til at inddrage specifikke parametre for elektriske køretøjer som for eksempel rækkevidde per køretøj.
Derfor fører algoritmen til nedsatte omkostninger og lavere CO2-emissioner.
Læs også: DHL lukker produktion af lovende el-varevogn ned
Den er udviklet af forskere fra University of Bonn i samarbejde med DHL-logistikeksperter.
- SMF