DHL lukker produktion af lovende el-varevogn ned
DHL Deutsche Post har lidt store tab i forbindelse med produktionen af det eldrevne leveringskøretøj Streetscooter, så nu sætter koncernen punktum for udviklingen og fremstillingen af bilerne.
DHL Deutsche Post AG stopper produktionen af deres elektriske leveringskøretøj, StreetScooter, og sætter dermed punktum for et meget hypet venture, der engang blev betragtet som en mulig disrupter til mere konventionelle varevognsproducenter som Volkswagen og Daimler, skriver Transport Topics.
DHL har lidt store tab gennem flere år i forbindelse med at udvikle og producere køretøjet, fortæller Melanie Kreis, virksomhedens økonomichef. Alene sidste år havde enheden et tab på omkring 100 millioner euro (ca. 750 mio. kr.).
Enorme tab
StreetScooter var i begyndelsen et kæmpe hit og slog giganterne Volkswagen og Daimler i at komme på markedet med et batteridrevent leveringskøretøj, men det lykkedes aldrig DHL at omdanne det til en levedygtig forretning.
Virksomheden havde først ledt efter en køber til enheden, og siden samarbejdspartnere, der kunne hjælpe med at forvandle StreetScooter til en rentabel forretning og finansiere dens fortsatte udvikling.
Derudover havde koncernen bragt Ford på banen for at hjælpe med at gøre forretningen verdensomspændende med en større variant af køretøjet baseret på Ford Transit-lastbilen.
Produktionen ophører senere på året og vil resultere i éngangsnedskrivninger på mellem 300 og 400 millioner euro (2,2-2,9 mia. kr.).
Læs også: DHL og StreetScooter annoncerer samarbejde om nyt elektrisk leveringskøretøj
DHL Deutsche Post er stadig indehavere af omkring 11.000 StreetScooters og flere tusinde, der stadig mangler at blive leveret.
- SMF