Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter

Detailkæden Normal oplever unormale vækstrater og har siden starten i 2013 åbnet 345 butikker. Fremtidsambitionerne byder på fortsat kraftig vækst, og det får nu kæden til at bygge nyt centrallager ved Hedensted i Østjylland. Det nye lager bliver tre til fire gange større end det nuværende. Og det bliver usædvanligt lavteknologisk. Læs hvorfor.

”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv", fortæller Henrik Bøgelund. Foto: Normal..

16.01.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det går kun én vej for butikskæden Normal, og det er vækst, vækst og vækst. Således også i det seneste regnskab for 2020-21, hvor den danske omsætning ifølge Børsen  stiger til lige knap 3 milliarder kroner. Året før lå den på 2,3 milliarder kroner. Bundlinjen er 40-doblet siden 2016-17, og det er kædens plan at åbne 125 nye butikker i regnskabsåret 2021-22 i Danmark og Nordeuropa.

”Vi skal først og fremmest være det, vi kalder for ’manøvredygtige’ i Normals logistik. Det er det, andre kalder for ’agile’. Vores forretningsmodel er at være tæt på kunderne og sælge det, kunderne efterspørger. Det skifter en hel del, og det betyder, at vi i vores logistik hele tiden skal være i stand til at omstille os til nye vareflows og sortimenter. Vi ved aldrig, hvad vi skal håndtere på lageret i næste kvartal”, fortæller Henrik Bøgelund, der er logistikdirektør.

Skal understøtte entreprenant forretning
Han har tidligere fungeret som logistikdirektør i andre detailkæder, hvor han har været med til at investere tungt i teknologi og automatisering.

”Det er interessant at bygge et lager, hvor vi som udgangspunkt ikke øger vores automatiseringsgrad. Det er usædvanligt fordi, vi i Danmark og Nordeuropa har høje lønninger, og fordi vi i Danmark også oplever generel mangel på hænder. Men vi gør det, fordi vi er en entreprenant virksomhed, der skal være i stand til at rykke hurtigt på nye forretningsmuligheder. Hvis vi investerer i store og kostbare automatiserede løsninger, låser vi os selv, og det ønsker vi ikke”, fortæller han og tilføjer: ”Jeg plejer at sige, at vi skal være i stand til at gøre, hvad som helst når som helst”.

Lidt fakta om Normal og væksten

Normal er ejet af blandt andre Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen, der købte sig ind i 2014, og sælger blandt andet personlig pleje og rengøringsmidler. Kæden har med sine parallelimporterede varer sat gang i en priskrig på personlige pleje med dagligvarekæderne, så både Føtex og Coop har sat deres priser ned. Normal er stiftet af Torben Mouritsen, der i dag er adm. direktør, og Bo Kristensen, der åbnede første butik i Silkeborg i 2013. Normal har 345 butikker fordelt i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Frankrig og Holland – de 102 butikker ligger i Danmark. Torben Mouritzen regner med, at kæden vil åbne 125 nye butikker i dette regnskabsår.

Han uddyber, at det både låser økonomi og tænkning. Store økonomiske investeringer skal som regel betale sig selv hjem inden for en overskuelig årrække – og store teknologiske løsninger begrænser også mulighedsfeltet og den måde, logistikledelsen tænker i layout, flows og mulige løsninger.

Tech skal have specifikt formål
”Jeg siger ikke, at vi aldrig vil automatisere; men vi forsøger at holde mulighederne åbne og ikke låse os selv. Det er da muligt, at vi hen ad vejen vil indføre automatiserede delløsninger på elementer af vores logistik. Det er noget, vi løbende vurderer. Men det vil i så fald altid være teknologi, der skal understøtte et specifikt formål”, fortæller Henrik Bøgelund.

For eksempel forbereder Normal det nye lagerlayout til, at virksomheden kan indsætte AGV’er eller førerløse trucks til at transportere ikke-tidskritiske varer fra bufferlager A til bufferlager B. Det vil i så fald ske via dedikerede korridorer, der er op til 500 meter lange, hvor AGV’erne ikke vil blive blandet med de medarbejderbetjente trucks.

Henrik Bøgelund nævner et andet eksempel på en specifik teknologi, der kunne blive relevant. Nemlig droner til lageroptælling. ”Droner kan let flyve rundt og aflæse stregkoder på vores buffer-lokationer og på den måde kvalificere eller verificere den lagerstatus, som vores WMS melder. Det er en omkostningseffektiv løsning, der ikke forstyrrer eller låser os. Og vi kan lade den arbejde lige så hyppigt, vi ønsker”.

Fleksibilitet er nøglen
Han oplyser, at Normals nuværende lager, som er indrettet i lejede bygninger ved Horsens, på tre år har skiftet layout fire gange, og at lageret er på vej til at skifte til det femte layout. Det illustrerer, hvor omskifteligt Normals vareflow er.

”Vi har netop indgået aftale om køb af et nyt warehouse management system – Körber Warehouse Advantage, som lige præcis er kendetegnet ved at være meget fleksibelt. Det nye WMS vil gøre det muligt for os selv at tilpasse systemet løbende uden, at vi skal hyre en stab af eksterne programmører og vente flere måneder. Det er et godt eksempel på den fleksibilitets-strategi, vi har valgt at anlægge”, fortæller han.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online