Norlys arbejder på mindst ti nye ladestationer til tung trafik

Norlys vil sikre ladeinfrastruktur til den tunge transport og samarbejder med DFDS, der bidrager med viden om, hvor ladestanderne kan placeres for at opnå maksimal udnyttelse.

”Vognmændene har tøvet med at investere i ellastbiler, fordi der manglede et effektivt ladenetværk, mens vi i Norlys og andre ladeoperatører ikke har kunnet forsvare at bygge et udbredt ladenetværk, før der var ellastbiler på markedet. Den ’hønen og ægget’-problematik løser vi med dette samarbejde, der betyder, at vognmændene er sikre på at kunne lade deres biler over hele landet”, siger Ellen Trolle, direktør for Norlys’ ladestanderforretning. Foto: Norlys

22.05.2024

SCM.dk

Norlys tager nu et vigtigt skridt mod en grønnere fremtid for den tunge transport, og samarbejder med DFDS om placeringen af ladeinfrastrukturen.

Samarbejdet betyder, at Norlys løbende bygger ladestationer, som DFDS har brug for til sin voksende flåde af ellastbiler i Danmark. Det sikrer, at DFDS får adgang til flere lademuligheder, og giver samtidig Norlys en kundebase, der vil benytte ladestanderne.

”Vognmændene har tøvet med at investere i ellastbiler, fordi der manglede et effektivt ladenetværk, mens vi i Norlys og andre ladeoperatører ikke har kunnet forsvare at bygge et udbredt ladenetværk, før der var ellastbiler på markedet. Den ’hønen og ægget’-problematik løser vi med dette samarbejde, der betyder, at vognmændene er sikre på at kunne lade deres biler over hele landet”, siger Ellen Trolle, direktør for Norlys’ ladestanderforretning.

De nye ladestationer vil nemlig indgå som en del af Norlys’ landsdækkende ladenetværk til den tunge transport. Samarbejdet mellem DFDS og Norlys blev indledt i november, hvor Norlys etablerede den første hurtiglader på DFDS’ adresse ved Onsild i Hobro. Norlys har allerede erhvervet arealer, der afspejler DFDS’ behov for opladning i deres rutenetværk. Det gælder blandt andet ved Herning og Aalborg.

Læs også: Flere kommuner arbejder med CO2-reduktion i indkøb

Det nøjagtige antal ladestationer, som Norlys bygger, er ikke fastlagt endnu, men der bliver forventeligt tale om mindst 10 ladestationer fordelt over hele Danmark inden udgangen af 2025. Allerede i dag har DFDS 15 elektriske lastbiler på vejene i Danmark. Ved udgangen af 2024 forventer DFDS at have 125 elektriske lastbiler i drift på tværs af virksomhedens lastbilflåde, heraf 25 i Danmark. For DFDS betyder samarbejdet, at virksomheden får adgang til ladeinfrastruktur og dermed kan tilbyde logistikløsninger med lav-emission til kunder i Danmark.

”Vores elektriske lastbiler spiller en nøglerolle i vores ambitioner om at reducere vores CO2-udledning fra vejtransport. Men vi er afhængige af, at ladeinfrastrukturen kommer på plads. Vi ønsker at fremme en mere lav-emissions transportsektor, og vi arbejder tæt sammen med vores kunder og vores leverandører i denne omstilling. Det er vores samarbejde med Norlys et godt eksempel på”, siger Anders Christensen, der er VP-Nordic i DFDS logistikdivision.

Kilde: Norlys

/ PiB

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

16.04.2025SCM.dk

IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer

15.04.2025SCM.dk

Trumps toldkrig mod Kina fører til aflyste sejladser

15.04.2025SCM.dk

El-andelen stiger i vare- og lastbilsalg trods samlet fald i varebiler

10.04.2025SCM.dk

DSV køb af DB Schenker er godkendt af EU

10.04.2025SCM.dk

425 millioner kroner til grøn omstilling af tung vejtransport i 2025-2026

09.04.2025SCM.dk

Global logistikudbyder voksede med 13 procent i 2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle