Nordiske virksomheder kæmper med at knække koden til digital vækst

Manglende digitale driftsmodeller forhindrer nordiske virksomheder i at levere digitale produkter og tjenester.

Næsten halvdelen af de adspurgte nordiske virksomheder i Accentures undersøgelse mener ikke, at de har den rigtige forretningsmodel på plads for at kunne eksekvere deres digitale strategi. Foto: Flickr/Ged Carroll.

03.05.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

De fleste nordiske virksomheder har i dag en digital strategi på plads, men mindre end en tredjedel er i stand til at differentiere sig i markedet og øge omsætningen gennem digital vækst, viser ny undersøgelse fra Accenture.

Undersøgelsen viser, at regionens virksomheder har vanskeligt ved at implementere de digitale driftsmodeller og strategier, der skal understøtte deres digitale ambitioner.

”Skiftet fra strategi til eksekvering er udfordrende. Digital transformation kan kun opnås gennem brede organisatoriske forandringer, der underbygges af effektive digitale driftsmodeller”, fortæller Peter Ekdahl, Accenture Strategy. Foto: Accenture..

I Accentures undersøgelse, From strategy to execution: closing the Nordic digital divide, vurderer 73 procent af de nordiske virksomheder, at deres branche vil blive udsat for digital disruption inden for de næste to år. 47 procent forventer tilmed, at denne disruption vil komme fra virksomheder uden for deres egen branche.

Som resultat af dette udarbejder et stigende antal virksomheder i dag digitale strategier: 56 procent af de adspurgte virksomheder i Norden har formuleret en digital strategi i år, mens tallet sidste år var 50 procent.

Mangler digitale forretningsmodeller
De fleste nordiske virksomheder (54 procent) angiver også, at de planlægger at investere flere ressourcer i at udvikle digitale produkter for at vokse, og kun et mindretal angiver, at de udelukkende vil bruge digital teknologi til at forbedre interne processer eller spare omkostninger.

Undersøgelsen viser dog også, at kun 29 procent af virksomhederne med en digital strategi mener, at de i øjeblikket er i stand til at differentiere sig digitalt. Og næsten halvdelen af de adspurgte (48 procent) mener ikke, at de har den rigtige forretningsmodel på plads for at kunne eksekvere deres digitale strategi.

Om undersøgelsen

Ledere i 304 nordiske virksomheder og statslige institutioner med mindst 400 millioner euro i årlig omsætning har deltaget i Accentures nordiske High Performance Business Study 2016 om digital disruption.

Brancherne omfatter detailhandel, kommunikation, medier og teknologi, finansielle virksomheder, professionelle serviceydelser, ressourceudvinding og industrielt udstyr. 34 procent af respondenterne er fra Sverige, 26 procent er fra Finland, 24 procent er fra Danmark og 17 procent er fra Norge.

"Den gode nyhed er, at de fleste nordiske virksomheder ønsker at udnytte digital teknologi til at generere nye produkter og services, der vil skabe nye indtægtskilder – og kun et mindretal gør den fejl at se digital teknologi som et middel til at øge den interne effektivitet," siger Peter Ekdahl, direktør for Accenture Strategy i Norden.

"Men skiftet fra strategi til eksekvering er udfordrende. Digital transformation kan kun opnås gennem brede organisatoriske forandringer, der underbygges af effektive digitale driftsmodeller."

Hele 49 procent af de adspurgte har planer om at ændre deres driftsmodel for i højere grad at kunne udbyde digitale produkter og tjenester hurtigere og med et globalt sigte.

Og undersøgelsen viser også, at de mere digitalt modne virksomheder foretrækker en Center-of-Excellence-model, som skaber retning og understøtter digitale initiativer i virksomheden.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle