Nordiske virksomheder kæmper med at knække koden til digital vækst
Manglende digitale driftsmodeller forhindrer nordiske virksomheder i at levere digitale produkter og tjenester.
De fleste nordiske virksomheder har i dag en digital strategi på plads, men mindre end en tredjedel er i stand til at differentiere sig i markedet og øge omsætningen gennem digital vækst, viser ny undersøgelse fra Accenture.
Undersøgelsen viser, at regionens virksomheder har vanskeligt ved at implementere de digitale driftsmodeller og strategier, der skal understøtte deres digitale ambitioner.
I Accentures undersøgelse, From strategy to execution: closing the Nordic digital divide, vurderer 73 procent af de nordiske virksomheder, at deres branche vil blive udsat for digital disruption inden for de næste to år. 47 procent forventer tilmed, at denne disruption vil komme fra virksomheder uden for deres egen branche.
Som resultat af dette udarbejder et stigende antal virksomheder i dag digitale strategier: 56 procent af de adspurgte virksomheder i Norden har formuleret en digital strategi i år, mens tallet sidste år var 50 procent.
Mangler digitale forretningsmodeller
De fleste nordiske virksomheder (54 procent) angiver også, at de planlægger at investere flere ressourcer i at udvikle digitale produkter for at vokse, og kun et mindretal angiver, at de udelukkende vil bruge digital teknologi til at forbedre interne processer eller spare omkostninger.
Undersøgelsen viser dog også, at kun 29 procent af virksomhederne med en digital strategi mener, at de i øjeblikket er i stand til at differentiere sig digitalt. Og næsten halvdelen af de adspurgte (48 procent) mener ikke, at de har den rigtige forretningsmodel på plads for at kunne eksekvere deres digitale strategi.
Om undersøgelsen
Ledere i 304 nordiske virksomheder og statslige institutioner med mindst 400 millioner euro i årlig omsætning har deltaget i Accentures nordiske High Performance Business Study 2016 om digital disruption.
Brancherne omfatter detailhandel, kommunikation, medier og teknologi, finansielle virksomheder, professionelle serviceydelser, ressourceudvinding og industrielt udstyr. 34 procent af respondenterne er fra Sverige, 26 procent er fra Finland, 24 procent er fra Danmark og 17 procent er fra Norge.
"Den gode nyhed er, at de fleste nordiske virksomheder ønsker at udnytte digital teknologi til at generere nye produkter og services, der vil skabe nye indtægtskilder og kun et mindretal gør den fejl at se digital teknologi som et middel til at øge den interne effektivitet," siger Peter Ekdahl, direktør for Accenture Strategy i Norden.
"Men skiftet fra strategi til eksekvering er udfordrende. Digital transformation kan kun opnås gennem brede organisatoriske forandringer, der underbygges af effektive digitale driftsmodeller."
Hele 49 procent af de adspurgte har planer om at ændre deres driftsmodel for i højere grad at kunne udbyde digitale produkter og tjenester hurtigere og med et globalt sigte.
Og undersøgelsen viser også, at de mere digitalt modne virksomheder foretrækker en Center-of-Excellence-model, som skaber retning og understøtter digitale initiativer i virksomheden.