Netbutikker holder i højere grad deres lager in-house
Flere og flere netbutikker vælger at have deres lager- og fulfillmentløsning 100 procent in house. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv.
Lager og logistik er helt essentielt for en moderne netbutik. Så essentielt at flere ikke tør kaste sig ud i at outsource området. Det er formentlig med til at skabe den tendens Logistikanalysen 2020 særligt hæfter sig ved: at flere netbutikker holder lager og logistik in-house.
Syv ud af 10 netbutikker kører helt selv deres lager, hvilket er en stigning på 6 procentpoint fra 2019, mens 14 procent vælger at outsource det hele - den samme andel som i 2019.
Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel
For de små netbutikker er der dog primært en anden årsag bag: pakker og varer befinder sig i deres fysiske butik, og kan leveres eller afhentes derfra.
Derudover skiller de små netbutikker sig også ud ved ikke at automatisere deres lager i samme grad, som de store virksomheder gør. Her er de mellemstore virksomheder i samme båd som de små: det er nemlig en stor investering. Til gengæld forventer knap hver fjerde af de mellemstore virksomheder at automatisere lageret i løbet af de næste tre år.
Intet enten-eller
På tværs af små og store virksomheder, viser analysen, at netbutikkerne i stigende grad har én samlet løsning; enten 100 procent ude eller 100 procent hjemme. Delløsningerne bliver altså valgt fra.
I den forbindelse er det værd at bemærke, at dem, der er mest tilfredse med deres logistikløsning, ofte har valgt én løsning 100 procent.
- KCP