Netbutikker holder i højere grad deres lager in-house
Flere og flere netbutikker vælger at have deres lager- og fulfillmentløsning 100 procent in house. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv.
Syv ud af 10 netbutikker kører helt selv deres lager, hvilket er en stigning på 6 procentpoint fra 2019. Arkivfoto..
Lager og logistik er helt essentielt for en moderne netbutik. Så essentielt at flere ikke tør kaste sig ud i at outsource området. Det er formentlig med til at skabe den tendens Logistikanalysen 2020 særligt hæfter sig ved: at flere netbutikker holder lager og logistik in-house.
Syv ud af 10 netbutikker kører helt selv deres lager, hvilket er en stigning på 6 procentpoint fra 2019, mens 14 procent vælger at outsource det hele - den samme andel som i 2019.
Læs også: Forventninger til hurtig levering stiger i e-handel
For de små netbutikker er der dog primært en anden årsag bag: pakker og varer befinder sig i deres fysiske butik, og kan leveres eller afhentes derfra.
Derudover skiller de små netbutikker sig også ud ved ikke at automatisere deres lager i samme grad, som de store virksomheder gør. Her er de mellemstore virksomheder i samme båd som de små: det er nemlig en stor investering. Til gengæld forventer knap hver fjerde af de mellemstore virksomheder at automatisere lageret i løbet af de næste tre år.
Intet enten-eller
På tværs af små og store virksomheder, viser analysen, at netbutikkerne i stigende grad har én samlet løsning; enten 100 procent ude eller 100 procent hjemme. Delløsningerne bliver altså valgt fra.
I den forbindelse er det værd at bemærke, at dem, der er mest tilfredse med deres logistikløsning, ofte har valgt én løsning 100 procent.
- KCP