Når storcentrene lukker, løber fragtfirmaerne hurtigere
Fragtfirmaer forsøger at følge med det høje niveau af onlinekøb forårsaget af Black Friday og jul i en coronatid. Nu bliver de yderligere presset, da regeringen besluttede at lukke alle storcentre frem mod juleaften.
På grund af stigende smittetal besluttede Mette Frederiksen i sidste uge at lukke alle storcentre og -magasiner med næsten øjeblikkelig varsel. Restriktionen vil i stedet få danskerne til at foretage de sidste juleindkøb i små butikker eller på nettet. Det forudser Jacob Risgaard, direktør i onlineselskabet Coolshop, i en artikel fra Finans.
Ifølge Jacob Risgaard betyder det øget pres, at danskerne ikke skal forvente, at online køb når frem inden juleaften: ”Vi er allerede på et niveau, hvor tingene er tæt på det maksimale. Især da vi har svært ved at få mere kapacitet hos fragtfirmaerne. Så det bedste råd må være til danskerne hurtigt at få bestilt julegaverne og krydse fingre. Vi leverer allerede nu mindst 25.000 pakker ud dagligt”.
Læs også: Pakkeboks foran lageret hjælper netbutik gennem julen
Hos Bring Danmark forsøger man at holde sig optimistisk og stadig sikre den nødvendige kapacitet til at kunne levere alle de bestilte pakker – selvom det bliver svært. ”Vi er tæt på grænsen for kapaciteten, og der er fart på tingene. Men vi vil straks forsøge at lægge en plan for, om vi kan sikre mere kapacitet de næste dage”, udtaler Per Buus, der er salgsdirektør i virksomheden.
En lang række detailkæder med fysiske butikker anvender en kombination af salgskanalerne i håbet om at lette presset på fragtfirmaerne. Det betyder, at varer kan bestilles online, og kunderne kan hente dem i forretningen. Derved vil flere kunder kunne få fingrene i deres ordrer inden juleaften.
Kilde: Finans
- KCP