MSC slipper billigst fra EU´s CO2-handelskvoter
Med indførelsen af EU´s kvotesystem for CO2-udledning (ETS) er det helt afgørende for rederiernes betaling, hvordan ruterne til og fra lande i EU er skruet sammen. En analyse fra Sea-Intelligence viser store forskelle.
EU´s kvotesystem for store skibe betyder, at de skal betale en “CO2-skat” på 100 procent for deres udledninger mellem EU-lande, mens de slipper med halvdelen for sejladser mellem en EU-havn og en havn uden for EU.
For at slippe billigst muligt skal skibe anløbe en havn uden for EU, der ligger tættest på den første eller sidste EU-havn på ruten til for eksempel Fjernøsten.
Hvis et containerskib for eksempel sejler direkte fra Singapore til for eksempel Algeciras i Spanien, skal der betales 50 procent for udledningerne på hele den lange tur.
Men hvis skibet anløber en havn uden for EU tætteste på destinationen i Spanien, skal der kun betales afgift for udledningerne på den sidste del af rejsen.
Sea-Intelligence har analyseret rutenetværket for MSC, Premier Alliance, den nye Gemini alliance mellem Maersk og Hapag-Lloyd og for Ocean Alliance. Og analysen viser, at MSC slipper klart billigst, som det fremgår af nedenstående grafik.
MSC netværk design betyder, at de slipper med op mod halvdelen af afgifterne i forhold til direkte sejladser mellem Fjernøsten og Europa, mens Premier Alliance og Gemini begge kommer ud med besparelser på godt 30 pct.
Ocean Alliance kommer dårligst ud af sammenligningen, men Sea-Alliance gør opmærksom på, at dette netværk endnu ikke har offentliggjort et opdateret netværk for 2025, som formodes at ville fokusere mere på at reducere deres omkostninger til ETS-systemet.
-emte