17.12.2019 | Strategi & ledelse
Modevirksomhed vil installere solceller på logistikcentre
Zalando offentliggør i en ny bærdygtighedsstrategi, at man vil drive en CO2-neutral virksomhed og bl.a. opsætte solpaneler på egne logistikcentre flere steder i verden. Målsætningen er kun at bruge vedvarende eller CO2-neutral energi i fremtiden.
Zalando stræber efter at have installeret solpaneler på alle logistikcentre inden 2023. Foto: Zalando.
I en nyligt publiceret bæredygtighedsstrategi meddeler Zalando, at modevirksomheden stræber efter at opnå CO2-neutralitet i alle forretnings- og logistikaktiviteter. I 2019 formåede selskabet at omstille til 90 procent grøn energi og tager nu næste skridt i målsætningen om at blive en mere klimavenlig virksomhed.
Læs også: Apple-rapport viser fremskridt for bæredygtighed i forsyningskæden
”Ethvert logistikcenter vil blive udstyret med solpaneler eller anden grøn bygningsteknologi inden 2023”, siger Raimund Paetzmann, Vice President Corporate Real Estate for Zalando.
Vice President Corporate Real Estate for Zalando, Raimund Paetzmann meddeler, at Zalando løbende undersøger nye teknologier, der kan reducere virksomhedens klimamæssige påvirkning. Foto: Zalando
Zalando meddeler, at der fokuseres på solceller som en vigtig kilde til energi. I juli 2019 blev logistikcentret i Lahr i det sydvestlige Tyskland udstyret med solpaneler og har siden produceret knap 800.000 kWh, hvilket svarer til 200 husstandes årlige forbrug af elektricitet.
Logistikcentret i Verona genererer en del af sin strøm ved hjælp af solenergi og yderligere installationer af solpaneler på logistikcentre i Milano, Moenchengladbach, Erfurt og Bleiswijk nær Rotterdam vil ske i den nærmeste fremtid.
Udover installation og brug af solpaneler undersøger Zalando mulighederne for at hente energi fra andre genanvendelige og bæredygtige kilder.
Læs også: CMA CGM og Ikea indgår samarbejde om at teste bæredygtigt biobrændstof
”Vi kigger løbende efter nye teknologier, der vil hjælpe os til at reducere vores klimamæssige påvirkning. Vi stræber efter kun at bruge vedvarende eller CO2-neutral energi i fremtiden”, siger Raimund Paetzmann.
Alle Zalandos bygninger skal fremover godkendes som grønne med henblik på at verificere, at de er bygget på en måde, der sparer ressourcer og udleder færre drivhusgasser.
- HL
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.