Modellerne for last-mile-levering trænger til en opdatering

En ny undersøgelse fra Capgemini Research Institute peger på en række nuværende tendenser, der gør sig gældende indenfor last-mile-levering.

Onlinehandlen med dagligvarer vokser og kunderne forventer, at butikkerne har effektive leveringsløsninger klar, herunder til den udfordrende last-mile. De vil bare ikke betale ekstra for det, viser Capgeminis rapport..

14.01.2019

SCM.dk

“Nutidens kunder er hverken tilfredse med kvaliteten af de nuværende leveringsservices eller villige til at betale omkostningerne ved last-mile-levering. Derfor står dagligvareforretningerne i det dilemma, at de skal tilbyde kunderne en leveringsservice, som de er glade for, uden at skade deres egen rentabilitet”.

Sådan lyder det fra Tim Bridges, der er global chef for forbrugerprodukter, dagligvarer og distribution hos Capgemini, efter at Capgemini Research Institute har offentliggjort sin nye rapport ”The Last-Mile Delivery Challenge: Giving retail and consumer product customers a superior delivery experience without impacting profitability”, som er baseret på et studie af mere en 2.870 kunder samt 500 supply chain-ledere og iværksættere.

Læs også: DHL: Sådan vinder logistikvirksomheder på last mile-delivery

På trods af at opbevaring i lagerhuse og produktsortering i dag udgør en tredjedel af omkostningerne forbundet med forsyningskæden, så muliggør det ifølge rapporten samtidig, at der kan være stor profit at hente ved at optimere og automatisere last-mile-leveringen. 89 procent af virksomhederne i undersøgelsen har da også allerede anerkendt potentialet og investeret i mekanisering og automatisering, der skal hjælpe med at fremskynde opfyldningen og leveringen.

”Hvis det bliver gjort rigtigt, og deres last-mile-service kan vinde forbrugernes tilfredshed, vil forhandlerne opnå loyalitet, øget ordreværdi og hyppighed, samtidig med at de mindsker rentabilitetsrisikoen gennem automatisering og optimering af logistikfaciliteter”, siger Tim Bridges.

Potentiale for optimering
Rapporten præsenterer flere nøgletal, der tydeliggør det store potentiale, der er forbundet med last-mile-levering.

40 procent af forbrugerne bestiller i dag dagligvarer online mindst en gang om ugen, men det tal forventes at nå op på 55 procent i 2021. 40 procent af forbrugerne mener, at leveringsservice er et must have, når man handler med mad- og dagligvareprodukter, hvor en ud af fem (20 procent) er klar til at skifte forhandler, hvis det ikke er en mulighed.

Udviklingen i forbrugeradfærd viser også, at 59 procent fortrækker at købe produkter online, når de har brug for dem, frem for at vente til weekenden med at købe dem i forretningen.

Hurtig og effektiv last-mile-levering øger også kundernes forbrug og loyalitet. 74 procent af de tilfredse kunder vil gerne øge deres forbrug med hele 12 procent hos den forhandler, som de oftest handler hos. Flertallet (82 procent) af kunderne har delt positive erfaringer med venner og familie, og lidt over halvdelen (53 procent) ville endda være parat til at tegne et betalt medlemskab på baggrund af en god leveringsservice.

Alligevel peger rapporten også på, at forbrugerne ikke er tilfredse med den nuværende standard for last-mile-levering, hvor for høje priser (59 procent), manglende mulighed for levering samme dag (47 procent) og forsinkede leveringer (45 procent) er de drivende faktorer bag utilfredsheden.

Tendenser indenfor last-mile levering
Rapporten peger også på nogle tendenser, der lige nu gør sig gældende indenfor last-mile-leveringen.

De skriver således, at hele 97 procent af virksomhederne ikke mener, at de nuværende last-mile-modeller er bæredygtige, hvis de skal implementeres i et større omfang end i dag. Omvendt er kun én procent af kunderne villige til, at acceptere stigende omkostninger til levering.

Til gengæld peger rapporten på, at forbrugerne er åbne for at eksperimentere med crowdsourcede leveringsformer. Med et incitament (hvor den mest populære form var økonomi) sagde 55 procent, at de var villige til at levere varer til deres naboer, mens 64 procent er ligeglade om leveringen bliver foretaget af en dagligvareforretning, privatpersoner eller et tredjepartsselskab.

Faktisk var 79 procent af forbrugerne villige til at levere disse varer til en pris, der er lavere end hvad det på nuværende tidspunkt koster dagligvareforretningerne at levere varerne selv.

Læs også: I USA er udviklingen af fremtidens lagerplads i fuld gang

Rapporten slutter med at komme med anbefalinger til, hvordan man fremadrettet forbedrer last-mile-leveringen. Her peger de både på at øge mængden af butiksbaserede leverancer samt at automatisere leveringsmulighederne i højere grad end i dag.

- JMA

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed skal boostes af flere investorer

21.01.2025SCM.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

21.01.2025SCM.dk

Uddannelser og erhvervsliv samarbejder om grønne løsninger

21.01.2025SCM.dk

Campus Kalundborg satser på biobaseret produktion

20.01.2025SCM.dk

Rådgivning for 66,5 millioner kroner skal booste SMV’ers vækst

17.01.2025SCM.dk

Indspark: Nye spor i sandet for industri- og logistikejendomsmarkedet

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup