Modellerne for last-mile-levering trænger til en opdatering

En ny undersøgelse fra Capgemini Research Institute peger på en række nuværende tendenser, der gør sig gældende indenfor last-mile-levering.

Onlinehandlen med dagligvarer vokser og kunderne forventer, at butikkerne har effektive leveringsløsninger klar, herunder til den udfordrende last-mile. De vil bare ikke betale ekstra for det, viser Capgeminis rapport..

14.01.2019

SCM.dk

“Nutidens kunder er hverken tilfredse med kvaliteten af de nuværende leveringsservices eller villige til at betale omkostningerne ved last-mile-levering. Derfor står dagligvareforretningerne i det dilemma, at de skal tilbyde kunderne en leveringsservice, som de er glade for, uden at skade deres egen rentabilitet”.

Sådan lyder det fra Tim Bridges, der er global chef for forbrugerprodukter, dagligvarer og distribution hos Capgemini, efter at Capgemini Research Institute har offentliggjort sin nye rapport ”The Last-Mile Delivery Challenge: Giving retail and consumer product customers a superior delivery experience without impacting profitability”, som er baseret på et studie af mere en 2.870 kunder samt 500 supply chain-ledere og iværksættere.

Læs også: DHL: Sådan vinder logistikvirksomheder på last mile-delivery

På trods af at opbevaring i lagerhuse og produktsortering i dag udgør en tredjedel af omkostningerne forbundet med forsyningskæden, så muliggør det ifølge rapporten samtidig, at der kan være stor profit at hente ved at optimere og automatisere last-mile-leveringen. 89 procent af virksomhederne i undersøgelsen har da også allerede anerkendt potentialet og investeret i mekanisering og automatisering, der skal hjælpe med at fremskynde opfyldningen og leveringen.

”Hvis det bliver gjort rigtigt, og deres last-mile-service kan vinde forbrugernes tilfredshed, vil forhandlerne opnå loyalitet, øget ordreværdi og hyppighed, samtidig med at de mindsker rentabilitetsrisikoen gennem automatisering og optimering af logistikfaciliteter”, siger Tim Bridges.

Potentiale for optimering
Rapporten præsenterer flere nøgletal, der tydeliggør det store potentiale, der er forbundet med last-mile-levering.

40 procent af forbrugerne bestiller i dag dagligvarer online mindst en gang om ugen, men det tal forventes at nå op på 55 procent i 2021. 40 procent af forbrugerne mener, at leveringsservice er et must have, når man handler med mad- og dagligvareprodukter, hvor en ud af fem (20 procent) er klar til at skifte forhandler, hvis det ikke er en mulighed.

Udviklingen i forbrugeradfærd viser også, at 59 procent fortrækker at købe produkter online, når de har brug for dem, frem for at vente til weekenden med at købe dem i forretningen.

Hurtig og effektiv last-mile-levering øger også kundernes forbrug og loyalitet. 74 procent af de tilfredse kunder vil gerne øge deres forbrug med hele 12 procent hos den forhandler, som de oftest handler hos. Flertallet (82 procent) af kunderne har delt positive erfaringer med venner og familie, og lidt over halvdelen (53 procent) ville endda være parat til at tegne et betalt medlemskab på baggrund af en god leveringsservice.

Alligevel peger rapporten også på, at forbrugerne ikke er tilfredse med den nuværende standard for last-mile-levering, hvor for høje priser (59 procent), manglende mulighed for levering samme dag (47 procent) og forsinkede leveringer (45 procent) er de drivende faktorer bag utilfredsheden.

Tendenser indenfor last-mile levering
Rapporten peger også på nogle tendenser, der lige nu gør sig gældende indenfor last-mile-leveringen.

De skriver således, at hele 97 procent af virksomhederne ikke mener, at de nuværende last-mile-modeller er bæredygtige, hvis de skal implementeres i et større omfang end i dag. Omvendt er kun én procent af kunderne villige til, at acceptere stigende omkostninger til levering.

Til gengæld peger rapporten på, at forbrugerne er åbne for at eksperimentere med crowdsourcede leveringsformer. Med et incitament (hvor den mest populære form var økonomi) sagde 55 procent, at de var villige til at levere varer til deres naboer, mens 64 procent er ligeglade om leveringen bliver foretaget af en dagligvareforretning, privatpersoner eller et tredjepartsselskab.

Faktisk var 79 procent af forbrugerne villige til at levere disse varer til en pris, der er lavere end hvad det på nuværende tidspunkt koster dagligvareforretningerne at levere varerne selv.

Læs også: I USA er udviklingen af fremtidens lagerplads i fuld gang

Rapporten slutter med at komme med anbefalinger til, hvordan man fremadrettet forbedrer last-mile-leveringen. Her peger de både på at øge mængden af butiksbaserede leverancer samt at automatisere leveringsmulighederne i højere grad end i dag.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

10.07.2024SCM.dk

Motorola opruster for at tage livtag med Norden

05.07.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Nyt kursus i jernbaneteknologi tilbyder dybdegående indsigt

04.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

5 gode råd til at kortlægge dine emballagedata

02.07.2024Descartes

Sponseret

Descartes bliver stærkere inden for fragthåndtering med opkøbet af BoxTop Technologies

02.07.2024SCM.dk

Maersk har trukket sig - DSV fortsat med i budkrig om DB Schenker

02.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

22 af verdens største virksomheder er enige: Farvel stregkode – og velkommen QR-kode fra GS1

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup