Modellerne for last-mile-levering trænger til en opdatering

En ny undersøgelse fra Capgemini Research Institute peger på en række nuværende tendenser, der gør sig gældende indenfor last-mile-levering.

Onlinehandlen med dagligvarer vokser og kunderne forventer, at butikkerne har effektive leveringsløsninger klar, herunder til den udfordrende last-mile. De vil bare ikke betale ekstra for det, viser Capgeminis rapport..

14.01.2019

SCM.dk

“Nutidens kunder er hverken tilfredse med kvaliteten af de nuværende leveringsservices eller villige til at betale omkostningerne ved last-mile-levering. Derfor står dagligvareforretningerne i det dilemma, at de skal tilbyde kunderne en leveringsservice, som de er glade for, uden at skade deres egen rentabilitet”.

Sådan lyder det fra Tim Bridges, der er global chef for forbrugerprodukter, dagligvarer og distribution hos Capgemini, efter at Capgemini Research Institute har offentliggjort sin nye rapport ”The Last-Mile Delivery Challenge: Giving retail and consumer product customers a superior delivery experience without impacting profitability”, som er baseret på et studie af mere en 2.870 kunder samt 500 supply chain-ledere og iværksættere.

Læs også: DHL: Sådan vinder logistikvirksomheder på last mile-delivery

På trods af at opbevaring i lagerhuse og produktsortering i dag udgør en tredjedel af omkostningerne forbundet med forsyningskæden, så muliggør det ifølge rapporten samtidig, at der kan være stor profit at hente ved at optimere og automatisere last-mile-leveringen. 89 procent af virksomhederne i undersøgelsen har da også allerede anerkendt potentialet og investeret i mekanisering og automatisering, der skal hjælpe med at fremskynde opfyldningen og leveringen.

”Hvis det bliver gjort rigtigt, og deres last-mile-service kan vinde forbrugernes tilfredshed, vil forhandlerne opnå loyalitet, øget ordreværdi og hyppighed, samtidig med at de mindsker rentabilitetsrisikoen gennem automatisering og optimering af logistikfaciliteter”, siger Tim Bridges.

Potentiale for optimering
Rapporten præsenterer flere nøgletal, der tydeliggør det store potentiale, der er forbundet med last-mile-levering.

40 procent af forbrugerne bestiller i dag dagligvarer online mindst en gang om ugen, men det tal forventes at nå op på 55 procent i 2021. 40 procent af forbrugerne mener, at leveringsservice er et must have, når man handler med mad- og dagligvareprodukter, hvor en ud af fem (20 procent) er klar til at skifte forhandler, hvis det ikke er en mulighed.

Udviklingen i forbrugeradfærd viser også, at 59 procent fortrækker at købe produkter online, når de har brug for dem, frem for at vente til weekenden med at købe dem i forretningen.

Hurtig og effektiv last-mile-levering øger også kundernes forbrug og loyalitet. 74 procent af de tilfredse kunder vil gerne øge deres forbrug med hele 12 procent hos den forhandler, som de oftest handler hos. Flertallet (82 procent) af kunderne har delt positive erfaringer med venner og familie, og lidt over halvdelen (53 procent) ville endda være parat til at tegne et betalt medlemskab på baggrund af en god leveringsservice.

Alligevel peger rapporten også på, at forbrugerne ikke er tilfredse med den nuværende standard for last-mile-levering, hvor for høje priser (59 procent), manglende mulighed for levering samme dag (47 procent) og forsinkede leveringer (45 procent) er de drivende faktorer bag utilfredsheden.

Tendenser indenfor last-mile levering
Rapporten peger også på nogle tendenser, der lige nu gør sig gældende indenfor last-mile-leveringen.

De skriver således, at hele 97 procent af virksomhederne ikke mener, at de nuværende last-mile-modeller er bæredygtige, hvis de skal implementeres i et større omfang end i dag. Omvendt er kun én procent af kunderne villige til, at acceptere stigende omkostninger til levering.

Til gengæld peger rapporten på, at forbrugerne er åbne for at eksperimentere med crowdsourcede leveringsformer. Med et incitament (hvor den mest populære form var økonomi) sagde 55 procent, at de var villige til at levere varer til deres naboer, mens 64 procent er ligeglade om leveringen bliver foretaget af en dagligvareforretning, privatpersoner eller et tredjepartsselskab.

Faktisk var 79 procent af forbrugerne villige til at levere disse varer til en pris, der er lavere end hvad det på nuværende tidspunkt koster dagligvareforretningerne at levere varerne selv.

Læs også: I USA er udviklingen af fremtidens lagerplads i fuld gang

Rapporten slutter med at komme med anbefalinger til, hvordan man fremadrettet forbedrer last-mile-leveringen. Her peger de både på at øge mængden af butiksbaserede leverancer samt at automatisere leveringsmulighederne i højere grad end i dag.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

17.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

16.04.2024SCM.dk

Verden er 25 procent globaliseret

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle