07.08.2019  |  Innovation

Mitsubishi bag verdens første nuludledningstankskib

Sammen med tre partnere vil japanske Mitsubishi allerede om to år søsætte verdens første fuldt batteri-elektriske tankskib. Samtidig etablerer selskaberne en ny virksomhed, der skal fremme udbredelsen af grønne løsninger i branchen.

Et nyt strategisk partnerskab har set dagens lys i den japanske shippingbranche, med det helt specifikke fokus at skabe ny infrastruktur og services i industrien, der fokuserer på elektriske fartøjer. Et helt nyt selskab, e5 Lab, skal arbejde for at udvikle og udbrede disse løsninger.

Læs også: Kinesere lancerer elektrisk fragtskib

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Bag samarbejdet står shippingselskabet Asahi Tanker, oceanfragtmægleren Exeno Yamamizu, rederiet Mitsui O.S.K. Lines og ikke mindst Mitsubishi, der herhjemme nok mest er kendt for sine personbiler, men som også er engageret i en række andre sektorer, bl.a. industriel infrastruktur og fremdriftsløsninger.

Den første opgave for e5 Lab er at bygge verdens første fuldt batteri-elektriske nuludledningstankskib, der skal være klar til søsætning allerede om to år, i midten af 2021. Tankskibet bliver designet til kystnære opgaver og skal operere i Tokyo-bugten.

Derudover vil e5 Lab også udvikle andre former for elektrisk drevne fartøjer, ligesom man aktivt vil promovere elektrificeringen af såvel kystnære som oceangående fartøjer, og være med til at samle teknologier, menneskelige ressourcer og den operationelle know-how, der er nødvendig for at opnå IMO’s mål om at reducere shippingbranchens drivhusgasudslip med 50 procent senest i 2025.

Parterne bag e5 Lab ser en stribe udfordringer for Japans shippingindustri, som man med det nye initiativ vil være med til at adressere. Det handler bl.a. om at kontrollere drivhusgasudslippet og på den måde bremse effekten af klimaforandringerne, og at tilbyde den elektriske platform til alle interessenter i industrien for på den måde at sikre bæredygtig vækst.

Læs også: Første autonome, elektriske containerskib undervejs i Norge

Ved at levere på de fem e’er (Electrification, Environment, Evolution, Efficiency og Economics), som e5 Lab fokuserer på, vil selskabet understøtte bæredygtig vækst og udvikling i shippingsektoren, og levere ny innovation til samfundet, som det hedder.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere