Mikrovirksomheder er bedre til at sælge online bedre end små firmaer
Selvom de store virksomheder er klart længst fremme, når det kommer til de digitale løsninger, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik, at mikrovirksomheder faktisk slår de små virksomheder i forhold til salg på nettet.
38 procent af danske mikrovirksomheder, som har mellem fem og ni ansatte, afsætter deres produkter online, hvilket er to procentpoint mere end de små, som dækker over virksomheder med mellem 10 og 49 ansatte. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Antallet af mikrovirksomheder, der har åbnet sin egen webshop, er også steget bemærkelsesværdigt de sidste par år. I dag har 34 procent nemlig egen webshop, hvilket kun 27 procent havde for blot to år siden – et niveau, der svarer til den nuværende andel af små virksomheder med webshop.
Læs også: Hver fjerde SMV tripper for at løfte deres digitale niveau
Særligt når det kommer til online markedspladser, er mikrovirksomheder på pletten sammenlignet med de små virksomheder. Andelen af mikrovirksomheder, der anvender online markedsplatforme, er nemlig 14 procent, hvilket er dobbelt så stort som andelen blandt små virksomheder. Det er ligefrem mere end de store virksomheder, der har over 250 ansatte, hvor blot hver tiende sælger sine produkter gennem Amazonas eller eBay.
Det er ellers to ud af tre store virksomheder, som sælger produkter online, og hver anden har egen netbutik.
- KCP