MCH A/S afskediger 66 medarbejdere på grund af coronakrisen

MCH A/S var en succesfuld og sund virksomhed i fremgang. Så ramte COVID-19 og efterlod koncernen svækket. Mandag meddelte MCH på deres generalforsamling, at de nedlægger 66 stillinger.

Med behørig afstand havde bestyrelsesformand i MCH A/S Poul Sand (tv.) og administrerende direktør Georg Sørensen (th.) mandag aften taget plads ved den årlige generalforsamling. Foto: MCH/Tony Brøchner.

04.09.2020

SCM.dk

Før marts i år var MCH A/S en virksomhed i fremgang. 2019 var andet rekordår i træk med over en million besøgende fordelt på 356 arrangementer inden for alt fra fagmesser, publikumsudstillinger, kongresser, møder og større fester til kultur- og sportsarrangementer. Samtidig beskæftigede koncernen sammenregnet 302 helårsansatte midtjyder på tværs af deres fire matrikler; MCH Messecenter Herning, MCH Herning Kongrescenter, MCH Arena og Jyske Bank Boxen.

Men igennem fem måneder har MCH været lukket ned som følge af coronakrisen. Måneder uden indtjening samt udsigt til langvarige følger af krisen betød mandag, at koncernen var nødsaget til at nedlægge 66 stillinger.

Den aktuelle status i MCH er historisk alvorlig med udsigt til uvished og begrænsende restriktioner af uvis varighed. På denne generalforsamling er det vores opgave at se tilbage på 2019. Det kommer vi til at gøre – selv om det kan virke surrealistisk og virkelighedsfjernt, siger bestyrelsesformand Poul Sand til MCH A/S’ generalforsamling mandag d. 31. august.

En virksomhed i god form

Den store aktivitet i 2019 betød, at omsætningen landede på 347 millioner kroner, hvilket er den næststørste omsætning i hele koncernens historie – kun overgået af 2018. Resultatet før skat endte på linje med forventningerne på 1,3 millioner kroner. Det samlede EBITDA for 2018 og 2019 var på 67,1 millioner kroner. 

- Som det fremgår af tallene, var MCH pr. 31. december 2019 en sund virksomhed, som de seneste to år i træk havde flere end en million gæster – en god indtjeningsevne og en god likviditet, lød det fra administrerende direktør Georg Sørensen.

Lås også: Coronakrise udløser ny rekord i tomme butikker

Samtidig har MCH A/S også haft en positiv indvirkning på den herningensiske økonomi. Beregninger fra 2019 viser, at MCH skabte en meromsætning i lokalområdet på 503 millioner kroner samtidig med, at de mange aktiviteter i koncernen tilsammen resulterede i, at 555 arbejdspladser i MCH og lokalområdet blev skabt. Desuden tilførte MCH 2 millioner kroner til foreningslivet, som kvitterede med arbejdskraft fra de foreningsfrivillige til arrangementer på koncernens matrikler. 

En uvis fremtid
De gode takter fra 2019 blev trukket med ind i 2020, hvor Art Herning og Formland hver især tiltrak næsten 10.000 besøgende til henholdsvis kunstmesse og interiør- og designmesse. Ferie for Alle i februar satte også nye rekorder og tiltrak knap 1.200 udstillere fra 45 lande og flere end 63.000 besøgende fordelt på tre dage.

Selvom 2019 og starten af 2020 på alle fronter tegnede godt, ramte coronakrisen MCH med en sådan kraft, at koncernen mandag så sig nødsaget til at nedlægge hver fjerde stilling efter ophør af lønkompensationsordningen, som koncernen havde benyttet til at fastholde sine medarbejdere siden marts.

- Jeg har været her i 37 år, de seneste 25 år som direktør. Indtil marts stod vi med et MCH i fremdrift med en million gæster om året – inden vi helt uforvarende blev ramt af krisen, der nu desværre får konsekvenser for mange familier. Det er tungt at skulle sige farvel til så mange værdsatte medarbejdere, der hver og én både fagligt og personligt har bidraget til MCH. Det gør ondt. Meget ondt. Men vi skylder dem – og alle andre – at fortsætte kampen for MCH. Og den kamp skal vi vinde, sagde Georg Sørensen og understregede:

- Vi vil fortsat arbejde hårdt for MCH – til gavn for erhvervslivet, for publikum, for Herning, for regionen og for Danmark.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding