Mangel på chauffører i Europa har kurs mod tredobling i 2026

Efterspørgslen efter chauffører i Europa er allerede steget med 44 procent fra januar til september i år. 30 procent af chaufførerne vil gå på pension i 2026, men antallet af yngre udskiftninger er 4-7 gange mindre. Ny rapport fra IRU slår alarm.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer", fortæller Umberto de Pretto. Arkivfoto..

09.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

En ny IRU-rapport viser, at manglen på lastbil-, bus- og buschauffører i Europa er ved at komme ud af kontrol. Udviklingen er drevet af øget transportefterspørgsel og en aldrende chaufførbefolkning, og den samlede mangel i Europa kan nå op på to millioner i 2026.

Den voksende kløft mellem pensionerede og nye chauffører forventes at tredoble antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger til over 60 procent inden 2026 og stige med mere end fem gange for buschauffører til næsten 50 procent inden 2026.

Den nye rapport undersøger seks lande, der repræsenterer to tredjedele af Europas samlede vejgodssektor, og fire lande for passagertransport, der repræsenterer 28 procent af det samlede antal.
Uden en indsats for at gøre chaufførerhvervet mere tilgængeligt og attraktivt kan Europa mangle over to millioner chauffører inden 2026. Det vil påvirke halvdelen af alle godstransporter og millioner af passagerrejser.

Selv om chaufførlønningerne er op til fem gange højere end gennemsnitslønningerne, skitserer rapporten alarmerende data om vanskeligheder med at få adgang til chaufførerhvervet, især for unge og kvinder.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer. Bustransport, som er den mest anvendte kollektive transportform i EU, er central for Europas dekarboniseringsmål", fortæller IRU's generalsekretær Umberto de Pretto. Han supplerer:

"Uden chauffører vil Europas økonomi, sociale mobilitet og klimaplan gå i stå. Men der er gennemprøvede løsninger, især hvis industrien og regeringen arbejder sammen".

De forsvundne kvinder og unge
Der er en lav andel af unge chauffører (6 procent for godstransport og 5 procent for passagertransport) på trods af gode chaufførlønninger og vedvarende høj ungdomsarbejdsløshed i mange lande.

Lyt til: SCM Agendaen #17 – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Kvinder udgør også kun en lille procentdel af lastbilchaufførerne på trods af en betydelig arbejdsløshed blandt kvinder i nogle lande. Spanien har for eksempel en af Europas højeste arbejdsløshedsprocenter blandt kvinder (14 procent), men en af de laveste andele af kvindelige lastbilchauffører (2 procent) i modsætning til landets kvindelige buschauffører (12 procent).

Nøglen er adgang og attraktivitet
Minimumsalderen for kvalifikationer er stadig 21 år for lastbilchauffører i fem EU-lande og mellem 21 og 24 år for de fleste buschaufførroller i hele EU, hvilket er en enorm barriere for unge, der forlader skolen.

Høje licens- og uddannelsesomkostninger er også en hindring. I Frankrig koster et lastbilkørekort 5.300 EUR, hvilket er mere end tre gange den gennemsnitlige månedlige mindsteløn, mens et buskørekort i Tyskland i gennemsnit koster 9.000 EUR, hvilket er over fire gange den månedlige mindsteløn.

Om IRU

IRU er verdens vejtransportorganisation, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere på iru.org

Sikkerhed, især for kvindelige chauffører, er afgørende for at gøre erhvervet mere attraktivt, idet 95 procent af lastbilchaufførerne og 94 procent af transportvirksomhederne prioriterer det højt. Alligevel er kun 3 procent af de eksisterende EU-lastbilparkeringspladser certificeret som sikre.

Løsninger på bordet
Den offentlige og den private sektor er nødt til at arbejde sammen om at tackle manglen på chauffører. Rapporten skitserer 20 løsninger, der i øjeblikket implementeres af vejtransportforeninger, virksomheder og afskibere.

Læs også: Forbrugere vægter klima ved hjemmelevering

De offentlige myndigheder skal også træffe foranstaltninger for at forhindre, at manglen eskalerer. Det kunne for eksempel omfatte:

• Fastsættelse af minimumsalderen for kørsel til 18 år med uddannelse fra 17 år.
• Tilskud til licens- og uddannelsesomkostninger for nye chauffører.
• Opbygning af mere sikre parkeringsområder.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online