Mangel på chauffører i Europa har kurs mod tredobling i 2026

Efterspørgslen efter chauffører i Europa er allerede steget med 44 procent fra januar til september i år. 30 procent af chaufførerne vil gå på pension i 2026, men antallet af yngre udskiftninger er 4-7 gange mindre. Ny rapport fra IRU slår alarm.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer", fortæller Umberto de Pretto. Arkivfoto..

09.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

En ny IRU-rapport viser, at manglen på lastbil-, bus- og buschauffører i Europa er ved at komme ud af kontrol. Udviklingen er drevet af øget transportefterspørgsel og en aldrende chaufførbefolkning, og den samlede mangel i Europa kan nå op på to millioner i 2026.

Den voksende kløft mellem pensionerede og nye chauffører forventes at tredoble antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger til over 60 procent inden 2026 og stige med mere end fem gange for buschauffører til næsten 50 procent inden 2026.

Den nye rapport undersøger seks lande, der repræsenterer to tredjedele af Europas samlede vejgodssektor, og fire lande for passagertransport, der repræsenterer 28 procent af det samlede antal.
Uden en indsats for at gøre chaufførerhvervet mere tilgængeligt og attraktivt kan Europa mangle over to millioner chauffører inden 2026. Det vil påvirke halvdelen af alle godstransporter og millioner af passagerrejser.

Selv om chaufførlønningerne er op til fem gange højere end gennemsnitslønningerne, skitserer rapporten alarmerende data om vanskeligheder med at få adgang til chaufførerhvervet, især for unge og kvinder.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer. Bustransport, som er den mest anvendte kollektive transportform i EU, er central for Europas dekarboniseringsmål", fortæller IRU's generalsekretær Umberto de Pretto. Han supplerer:

"Uden chauffører vil Europas økonomi, sociale mobilitet og klimaplan gå i stå. Men der er gennemprøvede løsninger, især hvis industrien og regeringen arbejder sammen".

De forsvundne kvinder og unge
Der er en lav andel af unge chauffører (6 procent for godstransport og 5 procent for passagertransport) på trods af gode chaufførlønninger og vedvarende høj ungdomsarbejdsløshed i mange lande.

Lyt til: SCM Agendaen #17 – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Kvinder udgør også kun en lille procentdel af lastbilchaufførerne på trods af en betydelig arbejdsløshed blandt kvinder i nogle lande. Spanien har for eksempel en af Europas højeste arbejdsløshedsprocenter blandt kvinder (14 procent), men en af de laveste andele af kvindelige lastbilchauffører (2 procent) i modsætning til landets kvindelige buschauffører (12 procent).

Nøglen er adgang og attraktivitet
Minimumsalderen for kvalifikationer er stadig 21 år for lastbilchauffører i fem EU-lande og mellem 21 og 24 år for de fleste buschaufførroller i hele EU, hvilket er en enorm barriere for unge, der forlader skolen.

Høje licens- og uddannelsesomkostninger er også en hindring. I Frankrig koster et lastbilkørekort 5.300 EUR, hvilket er mere end tre gange den gennemsnitlige månedlige mindsteløn, mens et buskørekort i Tyskland i gennemsnit koster 9.000 EUR, hvilket er over fire gange den månedlige mindsteløn.

Om IRU

IRU er verdens vejtransportorganisation, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere på iru.org

Sikkerhed, især for kvindelige chauffører, er afgørende for at gøre erhvervet mere attraktivt, idet 95 procent af lastbilchaufførerne og 94 procent af transportvirksomhederne prioriterer det højt. Alligevel er kun 3 procent af de eksisterende EU-lastbilparkeringspladser certificeret som sikre.

Løsninger på bordet
Den offentlige og den private sektor er nødt til at arbejde sammen om at tackle manglen på chauffører. Rapporten skitserer 20 løsninger, der i øjeblikket implementeres af vejtransportforeninger, virksomheder og afskibere.

Læs også: Forbrugere vægter klima ved hjemmelevering

De offentlige myndigheder skal også træffe foranstaltninger for at forhindre, at manglen eskalerer. Det kunne for eksempel omfatte:

• Fastsættelse af minimumsalderen for kørsel til 18 år med uddannelse fra 17 år.
• Tilskud til licens- og uddannelsesomkostninger for nye chauffører.
• Opbygning af mere sikre parkeringsområder.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online