Mangel på chauffører i Europa har kurs mod tredobling i 2026

Efterspørgslen efter chauffører i Europa er allerede steget med 44 procent fra januar til september i år. 30 procent af chaufførerne vil gå på pension i 2026, men antallet af yngre udskiftninger er 4-7 gange mindre. Ny rapport fra IRU slår alarm.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer", fortæller Umberto de Pretto. Arkivfoto..

09.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

En ny IRU-rapport viser, at manglen på lastbil-, bus- og buschauffører i Europa er ved at komme ud af kontrol. Udviklingen er drevet af øget transportefterspørgsel og en aldrende chaufførbefolkning, og den samlede mangel i Europa kan nå op på to millioner i 2026.

Den voksende kløft mellem pensionerede og nye chauffører forventes at tredoble antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger til over 60 procent inden 2026 og stige med mere end fem gange for buschauffører til næsten 50 procent inden 2026.

Den nye rapport undersøger seks lande, der repræsenterer to tredjedele af Europas samlede vejgodssektor, og fire lande for passagertransport, der repræsenterer 28 procent af det samlede antal.
Uden en indsats for at gøre chaufførerhvervet mere tilgængeligt og attraktivt kan Europa mangle over to millioner chauffører inden 2026. Det vil påvirke halvdelen af alle godstransporter og millioner af passagerrejser.

Selv om chaufførlønningerne er op til fem gange højere end gennemsnitslønningerne, skitserer rapporten alarmerende data om vanskeligheder med at få adgang til chaufførerhvervet, især for unge og kvinder.

"Europas krise med mangel på chauffører accelererer hurtigt og udgør en stor trussel mod kontinentet, hvis der ikke gøres noget. Lastbiler transporterer 75 procent af Europas gods i volumen og 85 procent af dets letfordærvelige, værdifulde og medicinske varer, såsom vacciner og fødevarer. Bustransport, som er den mest anvendte kollektive transportform i EU, er central for Europas dekarboniseringsmål", fortæller IRU's generalsekretær Umberto de Pretto. Han supplerer:

"Uden chauffører vil Europas økonomi, sociale mobilitet og klimaplan gå i stå. Men der er gennemprøvede løsninger, især hvis industrien og regeringen arbejder sammen".

De forsvundne kvinder og unge
Der er en lav andel af unge chauffører (6 procent for godstransport og 5 procent for passagertransport) på trods af gode chaufførlønninger og vedvarende høj ungdomsarbejdsløshed i mange lande.

Lyt til: SCM Agendaen #17 – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Kvinder udgør også kun en lille procentdel af lastbilchaufførerne på trods af en betydelig arbejdsløshed blandt kvinder i nogle lande. Spanien har for eksempel en af Europas højeste arbejdsløshedsprocenter blandt kvinder (14 procent), men en af de laveste andele af kvindelige lastbilchauffører (2 procent) i modsætning til landets kvindelige buschauffører (12 procent).

Nøglen er adgang og attraktivitet
Minimumsalderen for kvalifikationer er stadig 21 år for lastbilchauffører i fem EU-lande og mellem 21 og 24 år for de fleste buschaufførroller i hele EU, hvilket er en enorm barriere for unge, der forlader skolen.

Høje licens- og uddannelsesomkostninger er også en hindring. I Frankrig koster et lastbilkørekort 5.300 EUR, hvilket er mere end tre gange den gennemsnitlige månedlige mindsteløn, mens et buskørekort i Tyskland i gennemsnit koster 9.000 EUR, hvilket er over fire gange den månedlige mindsteløn.

Om IRU

IRU er verdens vejtransportorganisation, der hjælper med at forbinde samfund med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere på iru.org

Sikkerhed, især for kvindelige chauffører, er afgørende for at gøre erhvervet mere attraktivt, idet 95 procent af lastbilchaufførerne og 94 procent af transportvirksomhederne prioriterer det højt. Alligevel er kun 3 procent af de eksisterende EU-lastbilparkeringspladser certificeret som sikre.

Løsninger på bordet
Den offentlige og den private sektor er nødt til at arbejde sammen om at tackle manglen på chauffører. Rapporten skitserer 20 løsninger, der i øjeblikket implementeres af vejtransportforeninger, virksomheder og afskibere.

Læs også: Forbrugere vægter klima ved hjemmelevering

De offentlige myndigheder skal også træffe foranstaltninger for at forhindre, at manglen eskalerer. Det kunne for eksempel omfatte:

• Fastsættelse af minimumsalderen for kørsel til 18 år med uddannelse fra 17 år.
• Tilskud til licens- og uddannelsesomkostninger for nye chauffører.
• Opbygning af mere sikre parkeringsområder.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

09.01.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

08.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Historien bag Søstrene Grenes digitale succes

08.01.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Spar tid ved at veje lasten under håndtering

07.01.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Effektivitet i lagerhåndtering med AGV stableren EXV iGO fra STILL

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

12.12.2024SCM.dk

Global logistikudbyder vil løfte ambitioner for ESG i logistikløsninger

10.12.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedrede arbejdsgange hos EXPO-NET med SCANLOX’s LED-Safety Light løsning

10.12.2024SCM.dk

Skanlog overtager lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup