Forbrugere vægter klima ved hjemmelevering

Der hersker en vis ambivalens hos forbrugeren, når det drejer sig om hjemmelevering af indkøbte varer. Forbrugere elsker bekvemmeligheden ved hjemmelevering, men er samtidig bekymrede for leverancernes klimaaftryk. Det viser undersøgelse.

Ved at konsolidere kundens ordrer over en uge samt anvende drop box-faciliteter kan forhandlere reducere antallet af leverancer til kunden - hvilket reducerer leveringsomkostningerne og antallet af kørte kilometer. Arkivfoto..

13.01.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

73 procent af de adspurgte i Norden oplyser, at de har leverancens klimaaftryk i tankerne, når de bestiller varer hjem online. Selvom mange forhandlere i øjeblikket ser rekordhøje online salgstal, bør de være bevidste om, at kunderne vil forvente mere bæredygtige leverancer med lav miljøpåvirkning i fremtiden. Dette gælder især for forhandlere, der henvender sig til yngre målgrupper. Studiet er gennemført af Descartes og viser, at forbrugerens miljøbevidsthed stiger, jo yngre forbrugeren er - med et højeste niveau på 86 procent for gruppen mellem 18 og 24 år.

Virksomheder bør se forbrugernes stigende miljøbevidsthed som en mulighed for ikke bare at gøre deres kunder tilfredse, men også for at kunne forbedre virksomhedens produktivitet og bundlinje. Der findes flere måder at gøre hjemmelevering mere miljøvenlige på – hvor det i dag er muligt at kombinere forbedret klimaaftryk og øget effektivitet i leverancerne.

Leveringsalternativer med miljøeffekt
Forskellige forbrugere har forskellige krav og indgangsvinkler til forventning af levering. En del forbrugere vil for eksempel have leverancen så hurtigt som muligt, andre så billigt som muligt. Og nu altså stadig oftere på den mest miljøvenlige måde. I undersøgelsen spurgte Descartes forbrugerne, hvor interesserede de er i leveringsrelaterede tjenester, og de tre mest valgte leveringsalternativer havde positive miljøkonsekvenser. Ved at konsolidere kundens ordrer over en uge samt anvende drop box-faciliteter kan forhandlere reducere antallet af leverancer til kunden - hvilket reducerer leveringsomkostningerne og antallet af kørte kilometer. Det har altså både en positiv effekt på miljøet og forhandlerens driftsomkostninger.

Læs også: Biogas sænker CO2-aftrykket fra transportsektoren

En anden måde er at bruge økoleverancer. Med økoleverancer menes leveringsalternativer, som ligger inden for eksisterende leveringsvinduer og derfor kræver kortere kørselsstrækninger. Mindre brændstof betyder lavere CO2-udledninger, og derfor er denne tilgang et mere miljøvenligt alternativ. Takket være de reducerede kørselsstrækninger, der er nødvendige for at gennemføre leveringen (typisk cirka 20 procent sammenlignet med standardleverancer), er økoleverancer de mest CO2-besparende og omkostningseffektive. Det er en "win-win"-situation for både kunden og forhandleren.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen omfatter 5034 forbrugere fordelt på ni markeder inden for fem regioner: Storbritannien (1003), Tyskland (1005), Frankrig (1003), Norden (1020) og Belgien-Holland (1003). Undersøgelsen blev gennemført af Sapio Research som en online undersøgelse i juli 2021.



Ordrebaseret og dynamisk
Man kan se en sammenhæng mellem de miljøvenlige muligheder for hjemmelevering og tilgang, der giver resultater – og som desuden adskiller sig fra, hvordan de fleste forhandlere arbejder.

For det første skal forhandlere gå fra en situationsbaseret leveranceplanlægning til ordrebaseret leveranceplanlægning. Denne tilgang tager ikke kun højde for bestillingerne til den enkelte kunde, men tager også højde for hele kundebasen. For det andet skal leveringsalternativerne kunne præsenteres dynamisk for kunderne, når det drejer sig om at informere dem om leverancens miljøpåvirkning.

Denne kombination gør det muligt for kunderne at vælge miljøbevidste leverancer og med stor sandsynlighed også at reducere omkostningerne til hjemmelevering for forhandleren.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle