SCM Agendaen – Procesoptimering i toldbehandling og transport
Toldhåndtering er generelt administrativt tung, og potentialet for procesforbedring stort. Her drøftes Descartes’ logistikløsning til håndtering af told og transport, GCT - Global Customs and Transport. Der er ofte store gevinster at hente ved at erstatte manuelle processer med systemløsninger: sparet tid, bedre beslutningsgrundlag og reduceret sårbarhed i form af dokumenterede processer. Podcasten er sponseret af Descartes.
Der er store ændringer på vej i den globale handel med UCC-ændringerne (Union Custom Codes) - det nye toldkodeks, der kommer til alle EU-lande. ”Toldhåndtering er ofte en tung administrativ opgave, som er blevet set som en omkostning, men med de rigtige processer og it-understøttelse kan du gøre dette til noget, der er godt for forretningen”, siger Project Manager Ronni Legaard fra Descartes. Der findes mange eksempler på, at virksomheder har fået en bedre og mere sikker toldbehandling ved at arbejde med deres processer.
Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Descartes i Glostrup for at drøfte mulighederne for procesoptimering i toldbehandling og transportplanlægning med Project Manager Ronni Legaard fra Descartes.
Toldløsning med indbyggede standarder
Podcasten handler om brugen af et cloud-baseret system, der hedder GCT - Global Customs and Transport. Det indeholder blandt andet en toldløsning med en standardkonfiguration til registrering af eksport- og importdeklarationer, som opfylder Toldstyrelsens systemkrav. Transportdelen betyder, at man også kan styre sit transportørflow i GCT; man kan lave bookinger; man kan holde styr på sine omkostninger ved at lægge priserne ind i systemet; man kan konsolidere, så man sparer penge på transport ved at lægge noget sammen og gøre transporterne større. ”Så det er en logistikløsning, der håndterer told og transport” siger Project Manager Ronni Legaard
Styring af toldoplag
Et toldoplag er en mulighed for at opbevare ikke-EU-varer på et godkendt sted uden, at man skal betale told og afgifter. Derudover er der en række varebestemmelser, som virksomheden heller ikke behøver at opfylde på importtidspunktet. Man kan dog ikke få dispensation for varebestemmelser som f.eks. veterinærkontrol. Man skal overfor Skat dokumentere, hvad der er kommet ind og ud på virksomhedens toldoplag. Varer kan ligge på et toldoplag i en ubegrænset periode. ”Man kan derfor placere varer på et toldoplag, indtil man ved, om de skal i fri omsætning, reeksporteres eller overgå til en anden særlig procedure. På den måde kan man sikre sig, at virksomheden først betaler told og afgift af varerne, hvis varerne angives til fri omsætning. Hvis varerne reeksporteres, skal man ikke betale told” siger Project Manager Ronni Legaard.
Booking af transport
Til booking af transporter hos transportører genbruges data fra ERP-systemet, hvor der kan ske konsolidering ved at lægge flere forsendelser sammen. Jo større volumen, des billigere priser. ”Vi ser, at mange virksomheder ofte sidder og håndterer dette manuelt i f.eks. Word, og man kan nemt komme til at mangle overblik” siger Project Manager Ronni Legaard. Det er ofte et overset område. Der kan være tale om minimumforsendelser på hver sending. I systemet kan man lave en løsning, hvor man samler op i løbet af dagen og dermed får en større forsendelse til en lavere pris på transporten. ”Der er mange steder man kan spare, ved at systemet er optimeret og eventuelt automatiseret. Det handler om procesoptimering” siger Project Manager Ronni Legaard.
Deltagere:
• Project Manager Ronni Legaard, Decartes
• Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.