SCM Agendaen – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Toldhåndtering er generelt administrativt tung, og potentialet for procesforbedring stort. Her drøftes Descartes’ logistikløsning til håndtering af told og transport, GCT - Global Customs and Transport. Der er ofte store gevinster at hente ved at erstatte manuelle processer med systemløsninger: sparet tid, bedre beslutningsgrundlag og reduceret sårbarhed i form af dokumenterede processer. Podcasten er sponseret af Descartes.

16.01.2023

SCM.dk

Der er store ændringer på vej i den globale handel med UCC-ændringerne (Union Custom Codes) - det nye toldkodeks, der kommer til alle EU-lande. ”Toldhåndtering er ofte en tung administrativ opgave, som er blevet set som en omkostning, men med de rigtige processer og it-understøttelse kan du gøre dette til noget, der er godt for forretningen”, siger Project Manager Ronni Legaard fra Descartes. Der findes mange eksempler på, at virksomheder har fået en bedre og mere sikker toldbehandling ved at arbejde med deres processer.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Descartes i Glostrup for at drøfte mulighederne for procesoptimering i toldbehandling og transportplanlægning med Project Manager Ronni Legaard fra Descartes.

Toldløsning med indbyggede standarder
Podcasten handler om brugen af et cloud-baseret system, der hedder GCT - Global Customs and Transport. Det indeholder blandt andet en toldløsning med en standardkonfiguration til registrering af eksport- og importdeklarationer, som opfylder Toldstyrelsens systemkrav. Transportdelen betyder, at man også kan styre sit transportørflow i GCT; man kan lave bookinger; man kan holde styr på sine omkostninger ved at lægge priserne ind i systemet; man kan konsolidere, så man sparer penge på transport ved at lægge noget sammen og gøre transporterne større. ”Så det er en logistikløsning, der håndterer told og transport” siger Project Manager Ronni Legaard

Styring af toldoplag
Et toldoplag er en mulighed for at opbevare ikke-EU-varer på et godkendt sted uden, at man skal betale told og afgifter. Derudover er der en række varebestemmelser, som virksomheden heller ikke behøver at opfylde på importtidspunktet. Man kan dog ikke få dispensation for varebestemmelser som f.eks. veterinærkontrol. Man skal overfor Skat dokumentere, hvad der er kommet ind og ud på virksomhedens toldoplag. Varer kan ligge på et toldoplag i en ubegrænset periode. ”Man kan derfor placere varer på et toldoplag, indtil man ved, om de skal i fri omsætning, reeksporteres eller overgå til en anden særlig procedure. På den måde kan man sikre sig, at virksomheden først betaler told og afgift af varerne, hvis varerne angives til fri omsætning. Hvis varerne reeksporteres, skal man ikke betale told” siger Project Manager Ronni Legaard.

Booking af transport
Til booking af transporter hos transportører genbruges data fra ERP-systemet, hvor der kan ske konsolidering ved at lægge flere forsendelser sammen. Jo større volumen, des billigere priser. ”Vi ser, at mange virksomheder ofte sidder og håndterer dette manuelt i f.eks. Word, og man kan nemt komme til at mangle overblik” siger Project Manager Ronni Legaard. Det er ofte et overset område. Der kan være tale om minimumforsendelser på hver sending. I systemet kan man lave en løsning, hvor man samler op i løbet af dagen og dermed får en større forsendelse til en lavere pris på transporten. ”Der er mange steder man kan spare, ved at systemet er optimeret og eventuelt automatiseret. Det handler om procesoptimering” siger Project Manager Ronni Legaard.

Deltagere:
• Project Manager Ronni Legaard, Decartes
• Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

15.03.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club - d. 8. maj 2024 - Munkebjerg Hotel, Vejle

15.03.2024SCM.dk

Lineage styrker sin nordiske cold chain

13.03.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Holmatro Multi Purpose Cylinder Donkraft

11.03.2024SCM.dk

Esbjerg vil opføre ny kæmpe dryport

11.03.2024Swisslog

Sponseret

Swisslog fremhever «den menneskelige siden av automatisering» under LogiMAT 2024

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle