SCM Agendaen – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Toldhåndtering er generelt administrativt tung, og potentialet for procesforbedring stort. Her drøftes Descartes’ logistikløsning til håndtering af told og transport, GCT - Global Customs and Transport. Der er ofte store gevinster at hente ved at erstatte manuelle processer med systemløsninger: sparet tid, bedre beslutningsgrundlag og reduceret sårbarhed i form af dokumenterede processer. Podcasten er sponseret af Descartes.

16.01.2023

SCM.dk

Der er store ændringer på vej i den globale handel med UCC-ændringerne (Union Custom Codes) - det nye toldkodeks, der kommer til alle EU-lande. ”Toldhåndtering er ofte en tung administrativ opgave, som er blevet set som en omkostning, men med de rigtige processer og it-understøttelse kan du gøre dette til noget, der er godt for forretningen”, siger Project Manager Ronni Legaard fra Descartes. Der findes mange eksempler på, at virksomheder har fået en bedre og mere sikker toldbehandling ved at arbejde med deres processer.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Descartes i Glostrup for at drøfte mulighederne for procesoptimering i toldbehandling og transportplanlægning med Project Manager Ronni Legaard fra Descartes.

Toldløsning med indbyggede standarder
Podcasten handler om brugen af et cloud-baseret system, der hedder GCT - Global Customs and Transport. Det indeholder blandt andet en toldløsning med en standardkonfiguration til registrering af eksport- og importdeklarationer, som opfylder Toldstyrelsens systemkrav. Transportdelen betyder, at man også kan styre sit transportørflow i GCT; man kan lave bookinger; man kan holde styr på sine omkostninger ved at lægge priserne ind i systemet; man kan konsolidere, så man sparer penge på transport ved at lægge noget sammen og gøre transporterne større. ”Så det er en logistikløsning, der håndterer told og transport” siger Project Manager Ronni Legaard

Styring af toldoplag
Et toldoplag er en mulighed for at opbevare ikke-EU-varer på et godkendt sted uden, at man skal betale told og afgifter. Derudover er der en række varebestemmelser, som virksomheden heller ikke behøver at opfylde på importtidspunktet. Man kan dog ikke få dispensation for varebestemmelser som f.eks. veterinærkontrol. Man skal overfor Skat dokumentere, hvad der er kommet ind og ud på virksomhedens toldoplag. Varer kan ligge på et toldoplag i en ubegrænset periode. ”Man kan derfor placere varer på et toldoplag, indtil man ved, om de skal i fri omsætning, reeksporteres eller overgå til en anden særlig procedure. På den måde kan man sikre sig, at virksomheden først betaler told og afgift af varerne, hvis varerne angives til fri omsætning. Hvis varerne reeksporteres, skal man ikke betale told” siger Project Manager Ronni Legaard.

Booking af transport
Til booking af transporter hos transportører genbruges data fra ERP-systemet, hvor der kan ske konsolidering ved at lægge flere forsendelser sammen. Jo større volumen, des billigere priser. ”Vi ser, at mange virksomheder ofte sidder og håndterer dette manuelt i f.eks. Word, og man kan nemt komme til at mangle overblik” siger Project Manager Ronni Legaard. Det er ofte et overset område. Der kan være tale om minimumforsendelser på hver sending. I systemet kan man lave en løsning, hvor man samler op i løbet af dagen og dermed får en større forsendelse til en lavere pris på transporten. ”Der er mange steder man kan spare, ved at systemet er optimeret og eventuelt automatiseret. Det handler om procesoptimering” siger Project Manager Ronni Legaard.

Deltagere:
• Project Manager Ronni Legaard, Decartes
• Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Relateret indhold

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup