SCM Agendaen – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Toldhåndtering er generelt administrativt tung, og potentialet for procesforbedring stort. Her drøftes Descartes’ logistikløsning til håndtering af told og transport, GCT - Global Customs and Transport. Der er ofte store gevinster at hente ved at erstatte manuelle processer med systemløsninger: sparet tid, bedre beslutningsgrundlag og reduceret sårbarhed i form af dokumenterede processer. Podcasten er sponseret af Descartes.

16.01.2023

SCM.dk

Der er store ændringer på vej i den globale handel med UCC-ændringerne (Union Custom Codes) - det nye toldkodeks, der kommer til alle EU-lande. ”Toldhåndtering er ofte en tung administrativ opgave, som er blevet set som en omkostning, men med de rigtige processer og it-understøttelse kan du gøre dette til noget, der er godt for forretningen”, siger Project Manager Ronni Legaard fra Descartes. Der findes mange eksempler på, at virksomheder har fået en bedre og mere sikker toldbehandling ved at arbejde med deres processer.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Descartes i Glostrup for at drøfte mulighederne for procesoptimering i toldbehandling og transportplanlægning med Project Manager Ronni Legaard fra Descartes.

Toldløsning med indbyggede standarder
Podcasten handler om brugen af et cloud-baseret system, der hedder GCT - Global Customs and Transport. Det indeholder blandt andet en toldløsning med en standardkonfiguration til registrering af eksport- og importdeklarationer, som opfylder Toldstyrelsens systemkrav. Transportdelen betyder, at man også kan styre sit transportørflow i GCT; man kan lave bookinger; man kan holde styr på sine omkostninger ved at lægge priserne ind i systemet; man kan konsolidere, så man sparer penge på transport ved at lægge noget sammen og gøre transporterne større. ”Så det er en logistikløsning, der håndterer told og transport” siger Project Manager Ronni Legaard

Styring af toldoplag
Et toldoplag er en mulighed for at opbevare ikke-EU-varer på et godkendt sted uden, at man skal betale told og afgifter. Derudover er der en række varebestemmelser, som virksomheden heller ikke behøver at opfylde på importtidspunktet. Man kan dog ikke få dispensation for varebestemmelser som f.eks. veterinærkontrol. Man skal overfor Skat dokumentere, hvad der er kommet ind og ud på virksomhedens toldoplag. Varer kan ligge på et toldoplag i en ubegrænset periode. ”Man kan derfor placere varer på et toldoplag, indtil man ved, om de skal i fri omsætning, reeksporteres eller overgå til en anden særlig procedure. På den måde kan man sikre sig, at virksomheden først betaler told og afgift af varerne, hvis varerne angives til fri omsætning. Hvis varerne reeksporteres, skal man ikke betale told” siger Project Manager Ronni Legaard.

Booking af transport
Til booking af transporter hos transportører genbruges data fra ERP-systemet, hvor der kan ske konsolidering ved at lægge flere forsendelser sammen. Jo større volumen, des billigere priser. ”Vi ser, at mange virksomheder ofte sidder og håndterer dette manuelt i f.eks. Word, og man kan nemt komme til at mangle overblik” siger Project Manager Ronni Legaard. Det er ofte et overset område. Der kan være tale om minimumforsendelser på hver sending. I systemet kan man lave en løsning, hvor man samler op i løbet af dagen og dermed får en større forsendelse til en lavere pris på transporten. ”Der er mange steder man kan spare, ved at systemet er optimeret og eventuelt automatiseret. Det handler om procesoptimering” siger Project Manager Ronni Legaard.

Deltagere:
• Project Manager Ronni Legaard, Decartes
• Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online