SCM Agendaen – Procesoptimering i toldbehandling og transport

Toldhåndtering er generelt administrativt tung, og potentialet for procesforbedring stort. Her drøftes Descartes’ logistikløsning til håndtering af told og transport, GCT - Global Customs and Transport. Der er ofte store gevinster at hente ved at erstatte manuelle processer med systemløsninger: sparet tid, bedre beslutningsgrundlag og reduceret sårbarhed i form af dokumenterede processer. Podcasten er sponseret af Descartes.

16.01.2023

SCM.dk

Der er store ændringer på vej i den globale handel med UCC-ændringerne (Union Custom Codes) - det nye toldkodeks, der kommer til alle EU-lande. ”Toldhåndtering er ofte en tung administrativ opgave, som er blevet set som en omkostning, men med de rigtige processer og it-understøttelse kan du gøre dette til noget, der er godt for forretningen”, siger Project Manager Ronni Legaard fra Descartes. Der findes mange eksempler på, at virksomheder har fået en bedre og mere sikker toldbehandling ved at arbejde med deres processer.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Descartes i Glostrup for at drøfte mulighederne for procesoptimering i toldbehandling og transportplanlægning med Project Manager Ronni Legaard fra Descartes.

Toldløsning med indbyggede standarder
Podcasten handler om brugen af et cloud-baseret system, der hedder GCT - Global Customs and Transport. Det indeholder blandt andet en toldløsning med en standardkonfiguration til registrering af eksport- og importdeklarationer, som opfylder Toldstyrelsens systemkrav. Transportdelen betyder, at man også kan styre sit transportørflow i GCT; man kan lave bookinger; man kan holde styr på sine omkostninger ved at lægge priserne ind i systemet; man kan konsolidere, så man sparer penge på transport ved at lægge noget sammen og gøre transporterne større. ”Så det er en logistikløsning, der håndterer told og transport” siger Project Manager Ronni Legaard

Styring af toldoplag
Et toldoplag er en mulighed for at opbevare ikke-EU-varer på et godkendt sted uden, at man skal betale told og afgifter. Derudover er der en række varebestemmelser, som virksomheden heller ikke behøver at opfylde på importtidspunktet. Man kan dog ikke få dispensation for varebestemmelser som f.eks. veterinærkontrol. Man skal overfor Skat dokumentere, hvad der er kommet ind og ud på virksomhedens toldoplag. Varer kan ligge på et toldoplag i en ubegrænset periode. ”Man kan derfor placere varer på et toldoplag, indtil man ved, om de skal i fri omsætning, reeksporteres eller overgå til en anden særlig procedure. På den måde kan man sikre sig, at virksomheden først betaler told og afgift af varerne, hvis varerne angives til fri omsætning. Hvis varerne reeksporteres, skal man ikke betale told” siger Project Manager Ronni Legaard.

Booking af transport
Til booking af transporter hos transportører genbruges data fra ERP-systemet, hvor der kan ske konsolidering ved at lægge flere forsendelser sammen. Jo større volumen, des billigere priser. ”Vi ser, at mange virksomheder ofte sidder og håndterer dette manuelt i f.eks. Word, og man kan nemt komme til at mangle overblik” siger Project Manager Ronni Legaard. Det er ofte et overset område. Der kan være tale om minimumforsendelser på hver sending. I systemet kan man lave en løsning, hvor man samler op i løbet af dagen og dermed får en større forsendelse til en lavere pris på transporten. ”Der er mange steder man kan spare, ved at systemet er optimeret og eventuelt automatiseret. Det handler om procesoptimering” siger Project Manager Ronni Legaard.

Deltagere:
• Project Manager Ronni Legaard, Decartes
• Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Relateret indhold

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024SCM.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

11.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Mangler du viden om hvordan din virksomhed bliver klar til de nye EU-regler om producentansvar for emballage?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
ISO 14001: Webinar netværk

Der opleves et øget fokus på klima, ESG, bæredygtighed og miljø. ISO 14001 indeholder mange elementer, som kan bruges netop i disse opgaver.

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Slimstock Nordic
Workshop
Forecast accuracy & S&OP / Category Management Roundtable

SLIMSTOCK Roundtable i København den 21. november 2024

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

København

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online