Månedens udfordring: Logistikdirektøren som antropolog og facilitator

Han har ansvaret for 10 distributionscentre (DC) – og flere på vej - spredt rundt i Europa, der indtil 2021 var organiseret i to forskellige selskaber. Hans fornemmeste opgave er at hente synergier ud af de 10 DC’er med mere end 3000 ansatte, så logistikken hele tiden forbedrer sig. Det kræver nøje afbalanceret ledelse.

"De nye DC’er bliver så at sige ’bygget på skuldrene’ af de gamle DC, hvor vi hele tiden lærer af erfaringerne", fortæller Ole Thomsen. Foto: JYSK.

26.03.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Min største opgave er at udnytte vores netværk af fysiske distributionscentre, menneskelige kompetencer, best practices, teknologi og it, så hvert enkelt DC løbende bliver endnu bedre. Det indebærer masser af viden- og erfaringsdeling på tværs. Det er min opgave at facilitere det samarbejde og finde den rette balance mellem centrale standarder og respekt for de lokale kulturer og kompetencer”, fortæller Ole Thomsen, der er logistikdirektør for JYSK.

Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen

Det indebærer for eksempel, at han rejser meget mellem DC’erne, så han hele tiden er tæt tingene. Interviewet foregår en fredag, og Ole Thomsen har i ugens løb været i Valencia i Spanien, Sofia i Bulgarien og Ecser i Ungarn.

Direktør og antropolog
Han fortæller, at det kræver meget ’fingerspidsfornemmelse’ og, at en stor del af hans arbejde har karakter af antropologisk arbejde. Der er stor forskel på kulturen i Danmark og Holland kontra Ungarn, Bulgarien og Spanien, og det er vigtigt at tage højde for de forskelle, når Ole Thomsen og hans lederhold definerer standarder. Der skal nemlig også være plads til nogle forskelle, og det er vigtigt, at den lokale ledelse og medarbejderstab ikke oplever, at de får en masse centrale koncepter presset ned over hovedet.

”JYSK ekspanderer løbende. Vi er lige nu i færd med at bygge et nyt DC i Holland, og vi har allerede købt jord til endnu et DC i Valencia i Spanien, der efter planen skal åbne i 2027/2028. De nye DC’er bliver så at sige ’bygget på skuldrene’ af de gamle DC, hvor vi hele tiden lærer af erfaringerne og bruger det bedste samtidig med, at vi luger ud i det, der ikke fungerer så godt. Det kræver meget udveksling mellem DC’er, og det er mit ansvar at facilitere den udveksling”, fortæller han.

Læs også: Månedens udfordring: Resiliens kræver stærk indkøbsafdeling

Læring og løbende forbedringer
Det hollandske DC bliver for eksempel i høj grad opført efter samme koncept som det senest opførte DC, nemlig Ecser i Ungarn. Ligesom Valencia-DC’et vil blive bygget på skuldrene af det hollandske DC. ”Det ungarske DC fungerer godt, men der er selvfølgelig altid mulighed for forbedringer. Vi vil for eksempel indføre mere robotautomatisering og kasselager til e-handel i Holland”, fortæller Ole Thomsen og tilføjer:

”Vi opererer i en meget uforudsigelig verden, hvor vi hele tiden skal reagere på forstyrrelser og ændringer. Det er vilkårene”.

Han nævner Ruslands invasion af Ukraine og uroen i Det Røde Hav som to aktuelle eksempler, der griber ind og komplicerer JYSK’s logistik. Det var planen, at det ungarske DC skulle forsyne Rusland; men efter invasionen har JYSK helt trukket sig ud af Rusland. Det ungarske DC fremstod derfor lige pludselig som en potentiel overinvestering, og Ole Thomsen og hans hold har derfor omlagt markederne, så det ungarske DC i starten af 2024 overtog markederne Bosnien og Serbien fra JYSK’s bulgarske DC.

Om Ole Thomsen

Aktuel position: Executive Vice President, Logistics, JYSK.

Uddannelse: Officersuddannelsen, officer af linjen.

Erhvervserfaring: 25 års erfaring med logistikledelse fra JYSK, Dansk Supermarked/Salling Group og REMA Distribution. Bestyrelsesmedlem i Aarhus Havn.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Effektive logistikterminaler og lagerstyring

Effektive logistikterminaler, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Men de peger også på, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

30.01.2025SCM.dk

Formidlingen af komplekse teknologier skal tilpasses de unge for at inspirere

29.01.2025SCM.dk

Ny logistikdirektør fortsætter retning – med finjusteringer

29.01.2025Langebæk A/S

Sponseret

Ny CEO udnævnt for Langebæk Consulting AS, Norge

29.01.2025SCM.dk

Ny lokalitet skal understøtte it-aktørs kæmpesatsning mod nye kunder

28.01.2025SCM.dk

International handel og sociale medier vil sætte et stort aftryk på detailsektoren i 2025

24.01.2025SCM.dk

Fødevarebranchen fokuserer på pris i en urolig verden

24.01.2025SCM.dk

Sådan kan en potentiel global toldkrig ramme europæiske forsyningskæder

22.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed skal boostes af flere investorer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup