Maersk vil indsnævre udviklingen af biobrændstoffer

CO2-neutrale brændstoffer er altafgørende for shippingbranchens mål om en carbonfri industri i 2050. Maersk vil derfor sætte skub i udviklingen og har udvalgt tre typer, hvor der skal sættes skub på forskningen. Den store udfordring er i energisektoren på land.

I 2030 skal de CO2-neutrale biobrændstoffer være klar, hvis målet om en carbonfri industri i 2050 skal være realistisk, mener Maersk, der derfor vil sætte skub i udviklingen ved at udpege de tre mest lovende typer brændstof. Foto: Maersk Line.

25.10.2019

SCM.dk

Maersk har sat 2030 som deadline for, hvornår de CO2-neutrale brændstoffer skal være klar, for at 2050-målet, med et skibs gennemsnitlige levealder in mente, skal være realistisk. Det kræver, at der kommer fart på udviklingen, og derfor har Maersk i en undersøgelse sammen med Lloyd’s Register identificeret netop de tre typer brændsel som dem, man mener industrien bør fokusere på at udvikle.

”Vi har set på teknologiernes parathed, omkostningsforventninger og muligheder på energisiden, og har konkluderet, at disse tre er dem, der med størst sandsynlighed kan blive den første generation af netto-nul-brændstoffer til shipping”, siger chefrådgiver på klimaspørgsmålet hos Maersk, John Kornerup Bang, til Lloyd’s Register.

Maersk vil fremover selv bruge 80 procent af sine forskningsmidler til udviklingen af netop de tre brændstoftyper, mens 20 procent vil blive sat til side til eventuelle ’dark horses’, der måtte dukke op. Beslutningen handler ikke kun om tillid til de tre typer, men også et ønske om at få hele industrien til at bevæge sig i samme retning.

”Undersøgelsen viser klart, at det skibsdesign og motorer ikke er udfordringen her. Nye typer motorer kan fremstilles og skibe kan redesignes”, forklarer han Lloyd’s Register og peger på, at den egentlig udfordring ligger på land.

”Det er energisektoren, integrationen af infrastruktur til at opbygge skalaen og tilgængeligheden. Det er vigtigt for os at komme ud med noget kommunikation, der kan fiksere fokus og ressourcer fra energisektorens økosystem omkring det her”, siger John Kornerup Bang til Lloyd’s.

Regning til hele samfundet
Det er også vigtigt fra et strategisk synspunkt. Shippingsektoren er kun en lille del af det globale energimarked, og har været tilfreds med fossile brændstoffer i årtier. Derfor har der ikke været den store interesse eller investeringslyst fra energiselskaberne, når det gælder alternative brændsler.

”Vi må indrømme, at vi som sektor ikke har efterspurgt det her, men det gør vi så nu. Som industrikunde skal vi klart gå ud og sige, at behovet er her. Vi ser ikke andre udveje end at få mange aktører til at gå sammen og løfte i flok”, siger John Kornerup Bang til Lloyd’s Register.

Endelig er der det vigtige spørgsmål om regningen for den nye udvikling. De CO2-neutrale brændstoffer er betydeligt dyrere end konventionel bunkerolie, og derfor beder Maersk også om hjælp fra politisk hold til ikke bare at understøtte skiftet, men også dække omkostningerne.

”Kortlægningen viser klart, at det er usandsynligt at disse brændstoffer vil blive ligeså billige som dem, vi har i dag. Spørgsmålet om, hvem der skal klare de udgifter, er ikke simpelt. Den enkle løsning vil være, at vi sender dem videre til kunderne, som igen sender dem videre til forbrugerne”, forklarer John Kornerup Bang og fortsætter:

Læs også: Kæmpekoncerner indgår alliance i kamp for grøn shipping

”En anden mulighed er, at de bliver sendt videre til samfundet. Enten straffer du brugen af CO2, eller også subsidierer man noget af det her (brændstofudvikling, red.). Der er udgifter forbundet med klimaforandringerne, som offentligheden allerede betaler, som vil blive reducerede”, siger han.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

07.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få automatisering ind i driften uden det økonomiske pres

06.10.2025SCM.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

02.10.2025SCM.dk

Ny model kan gøre SMV’ers forsyningskæder robuste i en usikker verden

30.09.2025SCM.dk

Sådan skruer du ned for afhængighed og påvirkning af natur

22.09.2025SCM.dk

Risiko og afkast fylder meget ved investeringer i klima

18.09.2025Bureau Veritas

Sponseret

”Det er en stor tryghed”

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense