Maersk og IBM sætter navn og deltagere på blockchain-platform
TradeLens er blevet offentliggjort som navnet på det blockchain-initiativ, Maersk og IBM annoncerede tilbage i januar. En gruppe på 94 havnemyndigheder, terminaloperatører, speditører, logistikselskaber og andre aktører er ombord som de første.
2018 var ikke mere end et par uger gammelt, da to af de største aktører i international shipping hhv. IT, A.P. Møller – Maersk og IBM, annoncerede, at man ville gå sammen om at skabe en ny virksomhed, der med blockchain som det primære værktøj skal forbedre den globale handel ved at digitalisere forsyningskæderne.
I sidste uge satte de to parter så sat navn på platformen, der nu hedder TradeLens, og som blockchain-understøttet shippingløsning er ’designet til at fremme en mere effektiv og sikker global handel, der samler forskellige parter for at støtte informationsdeling og gennemsigtighed og anspore til innovation i hele branchen’, som det hedder.
TradeLens omfatter også et early adopter-program, og til det er knyttet en gruppe på i alt 94 organisationer, som er aktivt involverede i eller har sagt ja til at deltage i platformen, der bliver bygget på åbne standarder.
TradeLens-økosystemet tæller bl.a. over 20 havne- og terminaloperatører verden over, herunder PSA Singapore, Modern Terminals i Hong Kong, Port of Halifax, Port of Rotterdam, Port of Bilbao, PortConnect, PortBase og Holt Logistics i Port of Philadelphia. I alt 234 maritime gateways er dermed en del af TradeLens.
På containershipping-siden har Pacific International Lines (PIL) sluttet sig til Maersk og nyligt opkøbte Hamburg Süd som globale aktører på den scene, mens transport- og logistikselskaberne i gruppen bl.a. inkluderer CEVA Logistics, det Maersk-ejede DAMCO, Kotahi, PLH Trucking Company og Ancotrans.
Endelig er toldmyndighederne i Holland, Saudi Arabien, Singapore, Australien og Peru også en del af samarbejdet, og gennem TradeLens skal de fortsætte udviklingen og simplificeringen af shippingprocedurerne, der definerer den internationale containerindustri.
40 procent kortere shippingtid
Gennem en 12-måneders prøveperiode har Maersk og IBM allerede arbejdet sammen med ’dusinvis’ af partnere for at identificere muligheder for at forhindre forsinkelser forårsaget af fejl i dokumentation, manglende information og andre barrierer.
I et eksempel demonstrerede TradeLens hvordan platformen kan reducere shippingtiden til USA med 40 procent, hvilket sparer tusindvis af dollars i omkostninger. Nogle af supply chain-deltagerne i programmet vurderer, at de via bedre gennemsigtighed og mere kommunikation kan barbere svaret på det basale spørgsmål ’hvor er min container’ ned fra noget, der kræver 10 skridt og fem personer, til ét skridt for én person.
Læs også: Maersk Tankers sætter farten ned i svagt marked
Siden annonceringen i januar har Maersk og IBM på baggrund af feedback andre dele af den globale supply chain-industri besluttet sig for at modificere modellen bag TradeLens, så man nu vil levere løsningen gennem sit eksisterende samarbejde i stedet for en joint venture. TradeLens skal efter planen være fuldt kommercielt tilgængelig ved udgangen af i år.
-AK