Maersk garanterer containerleveringstider fra Asien til Europa
Hvordan kan 34 dage være hurtigere end 28 dage? Sådan lyder Maersk Lines retoriske spørgsmål i deres stort anlagte...
Hvordan kan 34 dage være hurtigere end 28 dage? Sådan lyder Maersk Lines retoriske spørgsmål i deres stort anlagte kampagne Daily Maersk. Svaret er, at der er forskel på transporttid og transittid. Den gennemsnitlige transporttid for en container fra en asiatisk havneterminal til en europæisk ditto er 28 dage. Men det kan logistikchefen i virkeligheden ikke bruge til noget som helst, for oven i de 28 dage kommer der et antal dage, hvor containeren står i transit i de to havneterminaler. Faktisk 3 dage i gennemsnit. Logistikchefen skal også tage højde for, at der ikke afgår containerskibe hver dag, afgang er faktisk typisk én gang om ugen. Hans container vil derfor have en ventetid på mellem 1 og 6 dage afhængig af, hvornår den ankommer til havneterminalen i frohold til den ugentlige afgang. Så er vi oppe på mellem 31 og 37 dage. Her er det så Maersk Daily slår til og skærer igennem. De garanterer en leveringstid inklusive transittider og ventetider på 34 dage fra Shanghai, ellers vanker der bøder. Det er faktisk en stor nyhed, at et containerrederi garanterer leveringssikkerhed. Ifølge Drewry Shipping Consultants er industrigennemsnittet for rettidig levering af containere på 56 % med en gennemsnitlig forsinkelse på 1 dag. Den gennemsnitlige forsinkelse dækker over forsinkelser på op til en uge. Maersk Line kalder selv det nye koncept for verdens længste transportbånd, og konceptet dækker indtil videre fire havne Asien og tre i Europa, det omfatter:
Ningbo til Felixstowe, Bremerhaven og Rotterdam: 36 dage
· Shanghai til Felixstowe, Bremerhaven og Rotterdam: 34 dage
· Yantian til Felixstowe, Bremerhaven og Rotterdam: 30 dage
· Tanjung til Felixstowe, Bremerhaven og Rotterdam: 26 dage