Maersk først med digital oceantoldbehandling
Alt gods, der passerer igennem verdens havne, er omfattet af mange forskellige regler, reguleringer og love, som komplicerer erhvervet. I et forsøg på at skabe simple og let brugbare løsninger har Maersk lanceret sin digitale oceantoldbehandlingsplatform i syv europæiske lande.
International handel er genstand for en forskelligartet og bred række af oceantoldbehandlinger, som er nødt til at blive gennemført for at sikre, at handelsvarer ankommer og afgår lovligt. Hvis der opstår en forsinkelse i processen, så påvirker det hele kæden og medfører øgede udgifter for både importører og eksportører.
Læs også: Seks virksomheder fortæller om digitalisering af forsyningskæden
På den baggrund vil Maersk gerne gøre oceantoldbehandlingen lettere, og selskabet lancerer derfor en digital platform til formålet i Danmark, Tyskland, Frankrig, Holland, Polen, Storbritannien og Spanien.
“Denne nye one-stop-shop gør det muligt for os rettidigt og effektivt at håndtere eksport- og importerklæringer fra vores forbrugere. Løsningen sikrer nedadgående fordele ved fuld styring og overholdelse og eliminerer behovet for at give en pris, da prissætning vises online, hvilket sparer tre til fem minutter pr. tilbud”, forklarer Chief Commercial Officer hos A.P. Møller – Maersk, Vincent Clerc.
Traditionelt har maritim handel og logistik været en administrativt tung industri, hvor papirarbejdet kostede en femtedel af den samlede vareforsendelse og dermed gjorde forsyningskæden dyrere for eksportører og importere. Ifølge FN vil en komplet digitalisering af papirarbejdet kunne øge eksporten fra de asiatiske stillehavslande med 257 milliarder dollars (ca. 1.713 mia. kr.) om året.
Række af digitale tiltag
Oceanbehandlingsplatform er ifølge Seanews også bare seneste tiltag i rækken af digitale projekter fra Maersk, der også tæller tiltag som Remote Container Management og Maersk-appen, ligesom den danske shippinggigant arbejder sammen med en række partnere om blockchainløsninger.
”Oceanbehandlingsplatformen sparer vores kunder tid, penge og hovedpine ved at reducere antallet af mellemled, de skal håndtere fra tre eller fire til kun et, såvel som papirarbejde, der efterfølgende reducerer tiden for transaktionsprocedurerne. Den tid de sparer, kan de så sætte af til at skabe vækst i deres forretning”, siger Vincent Clerc.
Et godt eksempel på dette er i Tyskland, hvor Maersk har allerede har kørt et pilotprojekt med en Oceantoldbehandlingsplatform i næsten to år.
“Det er perfekt at kunne bestille vores services med kun én onlineplatform uden at kontakte andre dele af driften. Vi foretrækker lokale sprog, og vi værdsætter samarbejdet mellem de ansvarlige afdelinger i Maersk. Vi er glade for muligheden for at have alle dokumenter oploaded på platformen", siger Robert Weber fra speditionsafdelingen hos Neenah Gessner GmBH.
Læs også: DFDS køber tyrkisk shippingselskab
Den nye funktion vil dække alle former for gods fra alle Maersks brands.
- JMA