Made in Italy sold in China:Globalt modehus implementerer global it for at løfte asiatisk vækst
Italiensk kunst møder tysk grundighed. Den eksklusive italienske producent af modevarer Salvatore Ferragamo indfører SAP. Målet er at understøtte modevirksomhedens kraftige vækst i Asien.
Alt oser af eksklusivitet, stilbevidsthed og familieværdier, som kun italienere kan præstere det, når man træder ind i Salvatore Ferragamos hovedkvarter i en af Firenzes ældste bygninger fra 1200-tallet. Måske er der enkelte franskmænd, der kan være med; men når det gælder eksklusiv stilbevidsthed og hyldest til familiesammenhold, er italienere svære at slå. Det gælder også for det verdensomspændende modehus Salvatore Ferragamo, der konkurrerer med mærker som Hugo Boss, Armani, Gucci etc. om de købestærke kundesegmenter fra Sao Paolo over Stockholm til Shanghai, Chengdu og Seoul.
Global forretning kræver sin it
Tekstilbranchen og modevirksomheder er frontløbere, når det gælder globalisering af salg, produktion og indkøb. Få industrier har formået på et tidligt tidspunkt at forstå globaliseringens mekanismer, hurtigt tilpasse sig de nye muligheder og drage fordel af de lavere omkostninger i lande som Portugal, Ukraine, Kina, Indien, Bangladesh etc. Men det er også en branche, der er præget af kreativt tænkende modeskabere, der ikke tænker i standardiserede og industrialiserede forretningsprocesser og tilhørende it-støtte. Det kan måske gå, så længe man er en mindre virksomhed; det bliver afgjort et problem, når man vokser til at være en stor virksomhed med global rækkevidde, hvor den største vækst foregår på det asiatiske marked. Det er her Salvatore Ferragamo befinder sig i dag. Modevirksomheden oplevede en vækst på cirka 25 % i 2010, og væksten har været endnu højere i de første måneder af 2011. Det er ikke rige italienere, tyskere eller amerikanere, der for alvor skubber til væksten. Nej, det er først og fremmest den hastigt voksende mængde af købestærke og luksushungrende kinesere, der trækker vækstkurven opad.
Verden forandrer sig hele tiden
”Verden ændrer sig hele tiden. Vi skal både være globale og lokale på samme tid, vi skal centralisere og samtidig være fleksible. Vores markeder bliver mere og mere turbulente, og vores kunder efterspørger flere måder at købe på end tidligere. Vi skal i fremtiden både agere som grossist, detailvirksomhed og e-handelsvirksomhed. Og vi skal være miljøvenlige”, fortæller adm. direktør Michele Norsa. Han tilføjer:
”Det stiller helt nye krav til, at vi kan jonglere med data både hurtigt, sikkert og fleksibelt – på globalt plan. Vi må erkende, at vores nuværende it-struktur er designet til at understøtte små lokale butikker. Vi har behov for en verdensomspændende it-struktur, der kan fungere som en stærk rygrad for alle vores forretningsprocesser og salgskanaler. Derfor har vi valgt at investere i SAPs løsning til detailhandelsforretning”.
Made in Italy
Salvatore Ferragamo er en usædvanlig modevirksomhed, fordi virksomheden insisterer på at fastholde al produktion på italiensk grund. ”Vi tror på, at det er afgørende for vores high end produkter, at alt er produceret på kvalitetsbetonede italienske fabrikker baseret på gamle håndværkstraditioner,” fortæller Michele Norsa. Det betyder, at Salvatore Ferragamo i modsætning til de fleste andre modevirksomheder selv ejer stort set hele forsyningskæden, og at de ikke på samme måde som andre kan drage fordel af lavere produktionsomkostninger i lavomkostningslande.
Salvatore Ferragamo blev stiftet Firenze i 1927 af Salvatore Ferragamo og har siden været både ejet og ledet af familien Ferragamo. Modevirksomheden beskæftiger i dag 3000 medarbejdere og driver eller er repræsenteret ved tæt på 600 butikker i cirka 100 lande. Det italienske modehus oplever i disse år en markant vækst på det asiatiske marked, som i dag repræsenterer 50 % af omsætningen. Salvatore Ferragamo åbnede i 2010 10 butikker i Kina og har derved 45 butikker i ”Riget i Midten”.