Mærsk sætter ind mod korruption

A.P. Møller-Mærsk er i gang med at reducere antallet af småbeløb, selskabet betaler til lokale embedsmænd rundt om i verden. Målet er at eliminere dem helt.

Mærsk arbejder for at komme bestikkelse helt til livs i sine operationer..

02.06.2016

SCM.dk

Smørelse, kalder de det i A.P. Møller-Mærsk. Små beløb, selskabet jævnligt betaler til embedsmænd og lokale ansatte med tilknytning til koncernens aktiviteter rundt omkring i verden. Den mere gængse betegnelse vil nok være bestikkelse, og det er selvsagt en praksis, der rækker ud over lovens rammer i langt de fleste tilfælde.

Læs også: Damco: Vi er ikke til salg

Derfor har det danske rederi siden 2009 arbejdet intensivt for at komme problemet til livs, skriver Børsen. Dengang var en britisk antikorruptionslov ved at blive til virkelighed, med potentielt skrappe konsekvenser for globale selskaber som Mærsk.

Og nu er bestræbelserne for alvor ved at give resultat. I 2015 reducerede Mærsk-gruppens shipping- og logistikforretning således antallet af betalinger med 34 procent sammenlignet med 2014, og året før præsterede Maersk Tankers et fald på 70 procent i forhold til 2013.

Gode skridt på vejen mod det endelige mål om at komme småbetalingerne helt til livs, en ambition man tror på i selskabet, selvom der er usikkerhed om, hvornår man når frem.

”Vores mål er at eliminere betalingerne. Jeg kan ikke sige noget om tidshorisonten endnu, men på olie- og gasområdet er det næsten lykkedes at eliminere smørelse, så jeg tror, det er et realistisk mål for Gruppen. Men vi kan ikke løse problemet alene. Det kræver en sammenhængende indsats fra både virksomheder og regeringer, sådan som det er sket på olie- og gasområdet”, siger group legal compliance officer i A.P. Møller–Mærsk, Joseph Simon.

Koster kunder
Derfor har Mærsk siden 2011 arbejdet med sit eget Maritime Anti-Corruption Network, der i dag tæller 70 medlemmer, som gør en samlet indsats for at bekæmpe korruption og bestikkelse i branchen og de relaterede industrier. Det er blandt andet sket i form af en målrettet aktion mod den vigtige Suez-kanal, hvor man gennem grundig forberedelse og dialog har skabt en bedre situation for industrien.

”Vores erfaring fra Suez-kanalen er, at vi nu ikke bliver bedt om at betale smørelse. Det blev vi tidligere, og det har ikke engang kostet os forsinkelser”, siger Joseph Simon.

Kampen mod korruption har dog ikke været uden konsekvenser for Mærsk. Eksempelvis indførte gruppens logistikvirksomhed Damco sidste år en nultolerance over for smørelse i Indonesien, og det gik ud over den lokale omsætning.

Læs også: Millionbøde til to Mærsk-selskaber

”Det koster os forretning, for nogle kunder er ligeglade, så dem taber vi til konkurrenter. De vil bare have tingene hurtigt igennem, og de vælger så et andet firma end Mærsk. Vi konkurrerer på pris og på kvaliteten af vores service, ikke på korruption, for det er imod vores kerneværdier og politik på området”, siger Joseph Simon.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online