Mærsk er godt på vej til at udrydde hverdagskorruption
På et enkelt år har Mærsk skåret gevaldigt ned på mængden af faciliteringsbetalinger til lokale toldere og havnemyndigheder verden over. Hos Maersk Line er den såkaldte smørelse faldet med 87 procent. Indsatsen sker på mange niveauer.
Det har i mange år ikke været uvant for AP Møller Mærsks containerskibe at stikke lokale toldere og havnemyndigheder enten mad, cigaretter eller småbeløb for at komme ind og ud af havne uden problemer. Men den praksis er ved at være slut.
Mærsk har for nogle år siden sat sig for at stoppe bestikkelsen, der også kaldes smørelse, eller mere teknisk; faciliteringsbetalinger. Og nu er flere af Mærsks selskaber nået et godt stykke af vejen, skriver DR.
Fremgang men stadig kamp
I Mærsks bæredygtighedsrapport for 2016, skriver virksomheden således, at de går efter helt at udrydde de små betalinger "inden for en overskuelig fremtid". Mærsk Line oplyser, at omfanget af faciliteringsbetalinger er faldet med 87 procent fra 2015 til 2016. Det store fald på kun et år skyldes især, at man har implementeret en ny strategi, hvor der er 24-timers support tilgængelig for kaptajnerne, ligesom vidensdeling og direkte kommunikation mellem kaptajnerne er blevet udvidet. Det har betydet, at det bliver nemmere ved at sige nej til forskellige typer af offentlige og private inspektører, som besøger og skal godkende papirer og konkrete forhold på skibene, når de er i havn.
Læs også: Mange indkøbere overser risici for korruption i forsyningskæden
Det betyder dog ikke, at personalet på Maersk Lines skibe ikke længere oplever presset fra havnemyndigheder rundt omkring i verden:
Pas er blevet beslaglagt, der har været skænderier, trusler om bøder og arrestation af mandskabet. Så der er fortsat et meget stort pres på vores besætninger for at betale facilitation payments, fortæller Kristin Berglund, Maersk Lines chef for anti-korruption, til DR.
Udover Mærsk Line har Mærsk Supply Services, Damco og Mærsk Tankers også nedbragt mængden af smørelse med henholdsvis 82, 45 og 43 procent. Det samlede tal for reduktion af faciliteringsbetalinger i alle Mærsk's selskaber inden for skibstransport og logistik er faldet med 59 procent på samme år.
Samarbejde nødvendigt
Problemet med korruption og faciliterings er af et omfang og en karakter som gør, at det er næsten umuligt for en enkelt virksomhed - uanset størrelse - at udrydde problemet. Af den grund arbejder Mærsk aktivt sammen med partnere. De var f.eks. med til at stifte the Maritime Anti-Corruption Network, som har medlemmer fra hele værdikæden i skibstransport og logistik, de er aktive i en rådgivende komité, som hjælper OECD med at udvikle et projekt rettet mod reduktion af faciliteringsbetalinger i udvalgte lande.
Læs også: Risikostyring og teknologi hænger sammen i forsyningskæden
Virksomheden er også partner i udviklingen af et kursus i anti-korruption og forretningsintegritet på World Maritime University, som er sektorens uddannelsescenter med studerende fra hele verden. Som en del af Mærsks involvering i uddannelsen tilbyder de at være mentor for enhver af de studerende herfra, som vil starte et anti-korruptionsprojekt i deres virksomhed, region, land osv.