17.01.2022 | Strategi & ledelse
Mærsk er bannerfører: End-to-end logistikløsninger vinder frem
Siden 2016 har Mærsk sat ind for at kunne tilbyde globale end-to-end logistikservices. Coronanedlukningerne har sat turbo på efterspørgslen af netop disse løsninger, som flere og flere nu arbejder imod at kunne tilbyde.
Mærsk begyndte allerede i 2016 på deres transformation fra at levere varer fra havn til havn til at levere varer fra dør til dør. Foto: Aleksandr Papichev / 123RF
I stedet for at skulle bruge flere forskellige logistikfirmaer efterspørger kunder i stigende grad én udbyder, der kan klare hele transportopgaven fra dør til dør, viser en ny undersøgelse fra Accenture.
I undersøgelsen er 802 logistikvirksomheder blevet spurgt ind til deres fremtidige strategi, og 91 procent af dem anerkender, at end-to-end løsninger vokser i popularitet. Det får lige under halvdelen til at investere i at udvide deres egne tilbud indenfor logistikformen.
“Logistikselskaber kan ikke bare være tilfredse med at fragte varer fra A til B. Der er virkelig efterspørgsel efter, at de skal være end-to-end-logistikudbydere. De har virkelig brug for at transformere sig selv”, udtaler Rina Castillo, der er ansvarlig for Accentures danske servicer til blandt andet fragt- og logistikbranchen, til Børsen.
Mærsk begyndte allerede i 2016 på deres transformation fra at levere varer fra havn til havn til at levere varer fra dør til dør.
Læs også: Mærsk indgår global end-to-end logistikaftale med Danish Crown
“Det bliver meget, meget interessant at se, hvordan landskabet udvikler sig over de næste fem-ti år. Vi ser større virksomheder som Mærsk og DSV købe mindre selskaber for at være i stand til at udvide deres markedsposition eller blive end-to-end”, siger Rina Castillo, der har rådgivet Mærsk.
Ifølge analysen jagter 48 pct. af de adspurgte transportselskaber opkøb for at blive end-to-end-logistikudbydere, mens 47 pct. går efter at samarbejde med andre spillere med samme formål.
“Mindre spillere kan slå sig sammen med hinanden, så de bedre kan konkurrere mod virksomheder som Mærsk og DSV”, fortsætter Rina Castillo.
- KCP
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Lager & distribution

BESTSELLER udvider logistik-hub med 60.000 m2 i Taulov Dry Port
Danske modekoncern BESTSELLER indgår strategisk aftale med Taulov Dry Port. Med en udvidelse på 60.000 m2 nyopførte lagerenheder kan BESTSELLER se frem til fra foråret 2023 at udvide deres logistikcenter til en samlet lagerkapacitet på mere end 85.000 m2.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Branchenyt

1 GW elektrolysator i Esbjerg skal bane vejen for grøn brint til transportsektoren
H2 Energy og Plug Power indgår aftale om 1 GW elektrolysator til Esbjerg. Med samarbejdet vil de to virksomheder forsyne den nordeuropæiske transportsektor med grøn brint.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.
Strategi & ledelse

Industrien vil tiltrække flere kvinder til branchen
Der er massiv mangel på lærlinge og faglærte i den danske industri. En central del af løsningen er at tiltrække flere kvinder. Metalindustriens Uddannelser vil sammen med Boss Ladies få flere kvinder til at vælge industrien til.