Månedens udfordring: Speditører balancerer i krydsfeltet mellem kaos og sikkerhed

Pandemien, Suez-blokaden og Ukraine-krigen har skabt store flaskehalse i de globale transportkæder. Fragtpriserne stiger kraftigt. Arbejdskraft er en mangelvare i alle dele af transportkæderne. Udfordringerne står i kø for speditionsvirksomheder, og den store nøgle til at håndtere det nuværende globale transportkaos er ifølge Søren Holck Pape, NTG: Samarbejde og sigtbarhed.

”Alle vores medarbejdere knokler hver dag for at levere som lovet til kunderne. Men der er desværre mange benspænd i den aktuelle verden, som gør speditionslivet udfordrende i disse tider”, fortæller Søren Holck Pape. Foto: NTG..

24.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Alle vores medarbejdere knokler hver dag for at levere som lovet til kunderne. Men der er desværre mange benspænd i den aktuelle verden, som gør speditionslivet udfordrende i disse tider”, fortæller Søren Holck Pape og tilføjer:

”Vi er afhængige af vores netværk af underleverandører og kan ikke kontrollere alle dele af forsyningskæden. Vi er nødsaget til at erstatte kontrol med kommunikation. Masser af kommunikation”.

Læs også: Månedens udfordring: Fragt, energi og den grønne omstilling

Samarbejde og sigtbarhed
Med ’kommunikation’ mener han en bred vifte af virkemidler og tiltag som for eksempel:

• Tæt og løbende opfølgning over for både leverandører og kunder.
• Medarbejdernes evne til at håndtere de mange udsving og afvigelser, der hele tiden sker, når de globale transportkæder er så usikre, som de er.
• Udvikling og implementering af interne digitale systemer og værktøjer, der kan hjælpe NTG’s medarbejdere med hele tiden at etablere så meget gennemsigtighed som mulig og stille transparensen til rådighed for kunder.
• Generel tæt og hyppig dialog med leverandører så NTG’s medarbejdere kan være på forkant med udviklinger og afvigelser.
• Forbedre digitale kommunikationsplatforme med leverandører.
• Bidrage til udvikling af eksterne branchesystemer baseret på for eksempel Blockchain-teknologi – der kan fremme gennemsigtighed i den samlede transportkæde.

”Samarbejde og tæt dialog i forsyningskæden er bare den store nøgle til at forbedre gennemsigtighed og leveringskvaliteten for vores kunder. Nye digitale teknologier kan være en god hjælp, men det er ikke en trylledrik, som bare løser alle problemer”, fortæller Søren Holck Pape.

Om Søren Holck Pape

  • Aktuel position: CEO Air & Ocean, NTG | Nordic Transport Group A/S.
  • Uddannelse: Diplom- og HD-uddannelse fra Aarhus Universitet/Aarhus Business College.
  • Erhvervserfaring: Mere end 20 års ledererfaring inden for spedition for virksomheder som Maersk, Damco, DSV, Vestas med flere.

Vi skal fastholde medarbejdere
Han nævner i samme åndedrag medarbejdere og deres indstilling samt kompetence som helt afgørende for NTG’s forretning. NTG beskæftiger i alt cirka 2100 medarbejdere, hvor de cirka 550 er ansat i divisionen Air & Ocean, som Søren Holck Pape er chef for.

Læs også: Månedens udfordring: Giv leverandøren gode arbejdsvilkår

”Det er svært at tiltrække nye kvalificerede medarbejdere, og det gælder egentlig på alle vores fagområder og i alle geografiske zoner. Vi gør derfor en stor indsats for at fastholde vores nuværende dygtige medarbejdere”, fortæller han og lister en række eksempler på faktorer, der skal gøre NTG til en endnu mere attraktiv arbejdsplads:

• Udvikle stærke it-værktøjer og automatiserede processer, der understøtter det faglige arbejde.
• Uddanne elever.
• Tilbyde karrieremuligheder i udlandet.
• Prioritere faglig og uddannelsesmæssig udvikling højt.
• Tilbyde en decentral kultur hvor der er gode muligheder for selvledelse og fleksible arbejdsvilkår samt distancearbejde.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om transport & levering 2022

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online