Månedens udfordring: Giv leverandøren gode arbejdsvilkår
Udfordringerne står i kø for indkøbschef for eurodan-huse a/s Ole Torp. Hans løsning er først og fremmest at give leverandørerne bedre arbejdsvilkår. Læs hvordan.
Priserne stiger på stort set alt, hvad Ole Torp indkøber til opførelsen af eurodan-huses cirka 900 parcelhuse om året. ”Træ var det første, der steg i 2021, og her taler vi 50-100 procent på under seks måneder. Siden er en række andre kategorier som fliser, sanitet, mursten, kabler, isolering etcetera komme til”, fortæller han og tilføjer:
”Det er en stor udfordring for os, fordi vores kunder, som er private forbrugere, køber ind til faste priser – og de afregner først, når de modtager nøglen til det færdige hus. Vi sidder altså tilbage med Sorte Per og har udfordringer med at styre vores omkostninger”.
Men så kom Ukraine-krigen
Den næste udfordring er knaphed på varer eller store forsinkelser på leveringer. Ole Torp troede faktisk i starten af 2022, at nu havde vi nået toppen af pris- og forsyningskrisen, men så kom Ruslands invasion af Ukraine og disruptede det hele igen. Energi er sammen men en række råvare steget yderligere, og Rusland og Ukraine er storleverandører af en række råvarer til for eksempel fliseproduktion og lameltrægulve.
Læs også: Månedens udfordring: Fragt, energi og den grønne omstilling
Derudover kører mange producenter på maksimal kapacitet og kan ofte sælger mere end, de kan producere – og det øger leveringstiden.
Bæredygtighed er naturligvis også en udfordring for eurodan-huse. Eurodan-huse er i fuld gang med at forberede og implementere mange grønne løsninger som for eksempel varmepumper, grøn beton og CO2-neutrale mursten.
Den femte udfordring er mangel på både kapacitet og kompetence inden for bygningshåndværkere og entreprenører. ”Den situation begynder dog så småt at lysne i Jylland, og så håber vi resten af landet efterhånden følger med”, fortæller Ole Torp.
Om Ole Torp
- Aktuel position: Indkøbschef, CPO, eurodan-huse a/s.
- Uddannelse: Produktionsingeniør, Aalborg Universitet.
- Erhvervserfaring: 30 års erfaring fra en række virksomheder og konsulenthuse, de sidste 20 år med fokus på sourcing.
Giv leverandøren gode prognoser
Og hvad kan Ole Torp så gøre for at takle disse udfordringer? Han fremhæver tre greb i værktøjskassen, som virker. De to første greb består af loyalitet over for leverandører og etablering af usædvanlig lange aftaler. ”Begge disse greb betyder, at vi står blandt de forreste i køen, når leverandører skal tilgodese deres kunder med knappe materialemængder”, fortæller han.
Det primære virkemiddel er dog at arbejde på at give leverandøren de bedst mulige arbejdsvilkår. Og hvad vil det så sige? Det kan ifølge Ole Torp for eksempel betyde følgende tre tiltag:
• Bliv dygtig til at udarbejde prognoser med høj præcision og hyppighed. Ole Torp og hans hold har installeret en software robot, der trækker relevante data ud af virksomhedens forecast-system, som de kan sende videre til leverandørerne i form af prognoser, der er 90-95 procent præcise.
• Stor indkøbsvolumen er altid interessant for en leverandør.
• Stabilt aftræk hen over alle årets måneder. Den slags gør livet lettere og behageligt for leverandører, der bedre kan planlægge og udnytte kapacitet.
”Supply chain management handler om at gøre den samlede kæde konkurrencedygtig. Hvis vi kan give vores leverandører bedre arbejdsvilkår, får vi bedre priser, højere kvalitet og skarpere leverancer. Det gør begge parter bedre”, fortæller Ole Torp.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om sourcing 2022