03.03.2023 | Branchenyt
Månedens udfordring: Det digitale, det bæredygtige og det fleksible
Sanistål bliver i år en del af Nordens største grossist Ahlsell. Det bliver et fokusområde i 2023, ligesom bæredygtighed, digitalisering og skalerbarhed samt fleksibilitet står højt på opgavelisten hos Stephan Schuler.
”Vi skal følge vores kunder og servicere dem bedst muligt. Det kræver evne til med kort varsel at omstille os. Det er hele vores forsyningskæde bygget op omkring", fortæller Stephan Schuler. Foto: Lars Horn/Baghuset.
Sanistål bliver i løbet af 2023 en del af Nordens førende distributør af installationsprodukter, værktøjer og forsyninger til professionelle brugere Ahlsell. Sanistål fortsætter med at være en selvstændig enhed, men produktsortimentet bliver udvidet betydeligt.
”Det vil selvfølgelig medføre en hel del integrationsarbejde for os i 2023, hvor vi skal integrere en del nye produktkategorier og håndtere vækst. Det bliver spændende, og vi er godt rustet til at vækste”, fortæller Stephan Schuler, der er direktør for supply chain og bæredygtighed og har arbejdet med Sanistål siden 2005.
Læs også: Månedens udfordring: At holde kæden stram i en ustabil verden
Han mener, at Ahlsell og Sanistål er et godt match, fordi de supplerer hinanden godt både geografisk og med produkter og services.
”Som del af den største aktør i Norden vil vi kunne følge vores kunder på det nordiske marked på en helt anden måde end i dag. Ligesom vi ønsker at tilbyde både store og små kunder et endnu bredere udbud af produkter og services, når integrationen er på plads”, fortæller han.
Det digitale
Han fortæller, at Sanistål de sidste år har arbejdet intenst med at indføre SAP ERP-system, indført AutoStore robotlager på centrallageret i Billund og har udviklet tætte samarbejder med eksterne parter på både lager og transport, som gør Saniståls supply chain yderst fleksibel og skalerbar.
”Vores centrallager i Billund består af 55.000 m2, og AutoStore-anlægget håndterer lige nu cirka 55 procent af flowet. Senere på året udvider vi AutoStore, så det kommer til at håndtere cirka 70 procent af vareflowet. Det betyder, at vi hurtigt kan opskalere vores kapacitet, fordi vi ikke er afhængig af først at skulle ansætte og oplære en masse medarbejdere”, fortæller han.
Læs også: Månedens udfordring: Bæredygtighed og fastholdelse af medarbejdere er topprioritet
Centrallageret servicerer i dag cirka 34.000 professionelle kunder inden for industri og byggeri med cirka 65.000 lagerførte produkter – og Stephan Schuler fortæller, at Saniståls varedatabase i dag indeholder cirka 430.000 varer med stamdata.
Om Stephan Schuler
• Aktuel position: Direktør for supply chain og bæredygtighed, Sanistål.
• Uddannelse: Produktionsingeniør, Aalborg Universitet.
• Erhvervserfaring: Bred og mangeårig erfaring inden for ledelse af produktion, lager og distribution hos Sanistål og Flextronics.
Det bæredygtige
”Vores nye digitale opsætning omkring SAP giver os store muligheder for digital parathed. Det er blandt andet en fordel, når vi arbejder med bæredygtighed. Vi betragter det som en vigtig opgave at hjælpe vores kunder til at udvikle bæredygtighed og energieffektivitet. Byggeriet er i dag omfattet af det nye bygningsreglement BR23, der stiller store krav til livscyklusanalyser, EPD’-er (miljøvaredeklarationer, red.) og dokumentation. Det kræver stærk digital understøttelse, og her er vi godt stillet”, fortæller Stephan Schuler.
Det fleksible
”Vi skal følge vores kunder og servicere dem bedst muligt. Det kræver evne til med kort varsel at omstille os. Det er hele vores forsyningskæde bygget op omkring. Vi har for eksempel en meget åben distribution, hvor vi samarbejder med Danske Fragtmænd, PostNord og GLS. Det betyder, at de lastbiler, som distribuerer vores varer, har høje fyldningsgrader og lave CO-aftryk. Det betyder også, at vi hurtigt kan skalere kapaciteten”, fortæller han.
Denne artikel er en del af temaet Tema om lagerautomation marts 23

Videnskaben taler sit klare sprog om klimaet
FN’s klimapanel (IPCC) har sat sidste punktum i sjette hovedrapport. Rapporten vil stå som en videnskabelig hjørnesten mange år frem og danne grundlag for fremtidens klimapolitik.
Strategi & ledelse

Vil være pioner i vedvarende energi på faciliteter
Logicenters vil installere solceller på tværs af 800.000 m2 tagareal på selskabets logistikcentre. Det svarer til 133 fodboldbaner og er mere end en fordobling. Det er samtidig en indikation på, hvor høj prioriteret bæredygtighed har for erhvervslivet.
Lager & distribution

Billund Lufthavn tænker stort
Den 20. marts blev Maersk Air Cargos første fragtfly sendt på vingerne fra Billund Lufthavn til Kina. Det skete efter en reception med skåltaler, snoreklip og netværk blandt andet med besøg fra transportminister Thomas Danielsen og erhvervsminister Morten Bødskov.
Lager & distribution

5 dominerende automationstendenser lige nu
I marts måned var repræsentanter for den internationale robot-branche samlet i Odense til European Robotics Forum 2023. I den anledning gav Rasmus Smet Jensen, Vice President, Marketing & Strategy hos Mobile Industrial Robots (MiR), sit bud på de vigtigste tendenser inden for automation lige nu.
Lager & distribution

Dagrofas logistik skaber vækst i årsregnskabet
Dagrofas årsresultat for 2022 lander på 74 millioner kroner, hvilket er fødevarekoncernens bedste i 11 år og knap 30 procent bedre end sidste år. Det er i høj grad fødevarekoncernens foodservice- og logistikforretninger, som trækker det samlede årsresultat op, mens detail – i lighed med øvrige markedsdeltagere - har været udfordret af svære markedsvilkår og høje energipriser.
Innovation

Danmarks naturressourcer for 2023 er opbrugt
Den 28. marts har Danmark opbrugt sine naturlige ressourcer for 2023 som et af de første lande i verden. Dagen er også kendt som ‘Overshoot Day’. Resten af året bruger vi flere ressourcer – for eksempel fisk og træ – end Jorden naturligt kan genskabe resten af året. Danmarks forbrug skal reduceres, mener WWF Verdensnaturfonden, som sammen med DBA sætter fokus på genbrug.