Månedens udfordring: At holde kæden stram i en ustabil verden

Han startede jobbet som ansvarlig for EET’s forsyningskæde i forsommeren 2020, hvor pandemien for alvor begyndte at forstyrre alle dele af forsyningskæde og forretning. Det var ikke en let start, og udfordringen har siden været at holde forsyningskæden stabil trods de mange forstyrrelser.

"Vi har de sidste to år opereret med lagerniveauer, der var 10 til 12 procent højere end tidligere – og jeg synes faktisk, det er ganske godt gået, at vi kan nøjes med det niveau af lagerbinding”, fortæller Bjarke Roost. Foto: EET..

05.09.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Forecasting, leveringskvalitet og lagerstyring har været udfordrende for os – som det har været for stort set alle virksomheder – de sidste to år. Vi har dog været hjulpet af, at vi har syv forskellige forretningsområder og 25 lande, så når det går skidt for ét kommercielt område eller ét land, så er det som regel gået godt for et andet. Der er en del risikospredning i vores model”, fortæller Bjarke Roost.

Forecasting-processen består af månedsmøder på alle syv forretningsområder: ”Mange sælgere har en naturlig og forståelig tilbøjelighed til at være meget optimistiske omkring salgsforventninger. I supply chain-teamet har vi de sidste par år brugt dobbelt så meget tid som normalt på at sikre præcision i salgsprognoserne”.

Sælgers marked
Forsyninger til EET har været præget af stor ustabilitet, og Bjarke Roost fortæller, at de sidste to år har været et udpræget ’sælgers marked’ forstået på den måde, at leverandører har stillet krav om ordrer i god tid og med høj volumen.

”Vi ser tegn på, at der sker en forsigtig afmatning af ’sælgers marked’, og at vilkårene bliver lidt bedre set fra købers perspektiv. Vi har de sidste to år opereret med lagerniveauer, der var 10 til 12 procent højere end tidligere – og jeg synes faktisk, det er ganske godt gået, at vi kan nøjes med det niveau af lagerbinding”, fortæller han.

Han oplyser også, at EET Group holder sine vækst- og regnskabsmål med en toplinjevækst på 21 procent i 2021, og de er på planen i 2022.

Læs også: Månedens udfordring: Speditører balancerer i krydsfeltet mellem kaos og sikkerhed

Transportkaos og bæredygtighed
Han fortæller endvidere, at EET Group har været udfordret af transportproblemer i Europa – ikke så meget i Danmark. Transportproblemerne har haft mange årsager som covid-19, pakkeboom, nedbrud på en transportleverandørs centrallager i Holland, problemer med integration mellem to pakkekurerselskaber med mere.

”Vi har de sidste to år ikke helt været i stand til at levere den leveringskvalitet til vores kunder, som vi gerne ville. Vores mål er on-time-in-full (OTIF) levering på 92-95 procent, og den reelle præstation har været på 85-90 procent. Det ser vi frem til at ændre på i den kommende tid”, fortæller han og tilføjer: ”Vi leverer en del tidskritiske reservedele til nogle af vores kunder, og vi har særlig fokus på at forbedre leveringskvaliteten af disse tidskritiske kurerleveringer”.

EET Group har stort fokus på løbende at reducere klimaaftryk. Det sker for eksempel ved at konsolidere transport, så der ikke er luft i lastbilerne og ved i samarbejde med organisationen Ecologi at plante et træ for hver fjerde pakkeforsendelse, EET Group sender til kunder.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring & materialehåndtering 2022

Relateret indhold

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

12.11.2025SCM.dk

Verden halter langt bagefter historiske klimamål

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Roima Intelligence
Seminar
Supply Chain Sessions 2025: Fremtidens forsyningskæde - Hurtigere, skarpere og drevet af AI

Mød andre ledere inden for supply chain og få inspiration til at gøre din virksomhed mere agil og effektiv.

Dato

18.11.2025

Tid

12:00

Sted

Scandic Kolding og Tivoli Hotel & Congress Center i København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Global AGV
Messe
Kom til Automationsdag hos BILA A/S

Inspiration, networking og hands-on demoer - Kom med d. 19. november 🚀

Dato

19.11.2025

Tid

09:00

Sted

BILA A/S, Industrivej 8, 7900 Nykøbing Mors

Consafe Logistics
Webinar
Smarter Warehouse Automation - Lessons from a global Retailer

In this webinar, you’ll discover how a leading global retailer joined forces with AutoStore and Consafe Logistics to overcome these challenges. We’ll explore how the combination of automation and smart orchestration enhanced efficiency, quality, and scalability—laying the groundwork for sustainable future growth.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Live online webinar