05.09.2022  |  Branchenyt

Månedens udfordring: At holde kæden stram i en ustabil verden

Han startede jobbet som ansvarlig for EET’s forsyningskæde i forsommeren 2020, hvor pandemien for alvor begyndte at forstyrre alle dele af forsyningskæde og forretning. Det var ikke en let start, og udfordringen har siden været at holde forsyningskæden stabil trods de mange forstyrrelser.

”Forecasting, leveringskvalitet og lagerstyring har været udfordrende for os – som det har været for stort set alle virksomheder – de sidste to år. Vi har dog været hjulpet af, at vi har syv forskellige forretningsområder og 25 lande, så når det går skidt for ét kommercielt område eller ét land, så er det som regel gået godt for et andet. Der er en del risikospredning i vores model”, fortæller Bjarke Roost.

Forecasting-processen består af månedsmøder på alle syv forretningsområder: ”Mange sælgere har en naturlig og forståelig tilbøjelighed til at være meget optimistiske omkring salgsforventninger. I supply chain-teamet har vi de sidste par år brugt dobbelt så meget tid som normalt på at sikre præcision i salgsprognoserne”.

Sælgers marked
Forsyninger til EET har været præget af stor ustabilitet, og Bjarke Roost fortæller, at de sidste to år har været et udpræget ’sælgers marked’ forstået på den måde, at leverandører har stillet krav om ordrer i god tid og med høj volumen.

”Vi ser tegn på, at der sker en forsigtig afmatning af ’sælgers marked’, og at vilkårene bliver lidt bedre set fra købers perspektiv. Vi har de sidste to år opereret med lagerniveauer, der var 10 til 12 procent højere end tidligere – og jeg synes faktisk, det er ganske godt gået, at vi kan nøjes med det niveau af lagerbinding”, fortæller han.

Han oplyser også, at EET Group holder sine vækst- og regnskabsmål med en toplinjevækst på 21 procent i 2021, og de er på planen i 2022.

Læs også: Månedens udfordring: Speditører balancerer i krydsfeltet mellem kaos og sikkerhed

Transportkaos og bæredygtighed
Han fortæller endvidere, at EET Group har været udfordret af transportproblemer i Europa – ikke så meget i Danmark. Transportproblemerne har haft mange årsager som covid-19, pakkeboom, nedbrud på en transportleverandørs centrallager i Holland, problemer med integration mellem to pakkekurerselskaber med mere.

”Vi har de sidste to år ikke helt været i stand til at levere den leveringskvalitet til vores kunder, som vi gerne ville. Vores mål er on-time-in-full (OTIF) levering på 92-95 procent, og den reelle præstation har været på 85-90 procent. Det ser vi frem til at ændre på i den kommende tid”, fortæller han og tilføjer: ”Vi leverer en del tidskritiske reservedele til nogle af vores kunder, og vi har særlig fokus på at forbedre leveringskvaliteten af disse tidskritiske kurerleveringer”.

EET Group har stort fokus på løbende at reducere klimaaftryk. Det sker for eksempel ved at konsolidere transport, så der ikke er luft i lastbilerne og ved i samarbejde med organisationen Ecologi at plante et træ for hver fjerde pakkeforsendelse, EET Group sender til kunder.

Denne artikel er en del af temaet Tema om lagerstyring & materialehåndtering 2022

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere