Logistikvirksomheder udvider kraftigt i Danmark
Både DHL, GLS og PostNord udvider kraftigt deres netværk og faciliteter i Danmark. DHL femdobler i Københavns Lufthavne og fordobler i Nordjylland, GLS åbner tre nye depoter i Horsens, Odense og København; mens Post Nord åbner 500 nye udleveringssteder.
Der er travlt i DHL. Det generelle aktivitetsniveau i samfundet har været stigende de seneste år, og samtidig øger DHL markant sine markedsandele. Det gælder ikke mindst DHL’s aktiviteter i Københavns Lufthavne, hvor der er store planer for de kommende år.
Her vil det tyske selskab vil femdoble kapaciteten i sin hub og gøre den til én af blot 19 lignende regionale knudepunkter på verdensplan. Samlet pris: 134 mio. euro eller ganske præcist 1 milliard danske kroner.
Investeringen er den største, DHL Express nogensinde har foretaget i Norden, og når udvidelsen står færdig i 2023, forventer selskabet at antallet af fly til og fra hubben vil stige med 50 procent, og at antallet af pick-up-delivery-stationer til kurerbiler vil stige fra 67 til 90.
Ifølge adm. direktør for DHL Express i Danmark, Atli Einarsson, er det først og fremmest den voksende onlinehandel, der har skabt behovet for udvidelsen.
”Vi oplever en betydelig vækst i Norden, og denne her udvidelse er vores eneste mulighed for at følge med efterspørgslen. Cross-border e-commerce er en stor faktor for os; folks indkøbsvaner ændrer sig, og flere og flere handler online, ikke bare i højtiderne, men også til hverdag”, forklarer han og nævner en ligeledes solid vækst på B2B som endnu et led i ligningen.
I Kastrup er man selvsagt ikke ligefrem utilfreds med DHL’s planer, og adm. direktør Thomas Woldbye lægger da heller ikke skjul på, hvor vigtig udmeldingen er i forhold til lufthavnens ambitiøse cargostrategi, som over en årrække skal tredoble den nuværende godsmængde til omkring 1 mio. tons årligt.
”Det er ingen tvivl om, at det her er et kæmpe, kæmpe skridt fremad for os i arbejdet med at gøre Københavns lufthavn til den førende nordeuropæiske cargohub. Vi er allerede større end Stockholm og Oslo, men mindre end eksempelvis Amsterdam, så i den henseende er det utrolig vigtigt for os at DHL på den her måde committer sig til København”, siger han til SCM.dk.
Ligeledes vækst i det nordjyske
Også i Nordjylland vokser DHL, hvor antallet af medarbejdere nu er steget til mere end 60. Selskabets nordjyske regionskontor har i en lang årrække ligget på Mineralvej i Aalborg. Her har både DHL Freight og DHL Global Forwarding til huse.
DHL Freight står for transport af gods på landevej, intermodal transport og lagerservice, mens DHL Global Forwarding håndterer luftfragt, kurér og søfragt. Derudover håndterer begge selskaber projekttransporter, fx vindmøllevinger.
Nu er DHL vokset så meget i regionen, at kontor og lager på Mineralvej ikke længere giver plads til vækst. Derfor flyttes det ene ben – DHL Global Forwarding – nu til nye og større lokaler på Langerak på Aalborg Havn:
”Vi har en klar strategi om, at vi vil være tæt på kunderne. Derfor prioriterer vi vores nordjyske regionskontor i Aalborg særdeles højt”, forklarer Flemming Jacobsen, der er adm. direktør for DHL Global Forwarding i Danmark
Flemming Jacobsen siger derudover, at DHL Global Forwarding får stor gavn af at blive placeret tæt på containerterminalen, hvor al transport til Grønland foregår fra. Samtidig kan DHL Freight, der er mere afhængig af motorvejssystemet, bevare sin nuværende placering tæt på E45.
GLS udvider med tre nye depoter
Samtidig melder GLS Denmark, at de har åbnet nye depoter i København og Odense. Derudover bygger virksomheden et stort nyt depot i Horsens. Målet er at fremtidssikre høj sorterings- og distributionskvalitet – også i højsæsonen. Der er tale om en samlet investeringssum på 120 millioner danske kroner.
Det nye depot i København er på 3.000 kvadratmeter med plads til håndtering af op til 20.000 pakker per dag. Det er en væsentlig kapacitetstilførsel for det stadigt stigende antal e-handelspakker, som GLS oplever især i hovedsæsonen og frem til jul. Bygningsmæssigt er der mulighed for senere udvidelse og en fordobling af sorteringskapaciteten.
I Odense er GLS for nylig flyttet ind i nybyggede faciliteter otte kilometer fra det oprindelige depot. På 3.200 kvadratmeter kan der sorteres op til 25.000 pakker. Det er en kapacitetsforøgelse på 70 procent. Endvidere er antallet af læsseramper fordoblet til 81.
Det betyder, at virksomheden kan læsse flere distributionsbiler på samme tid og sikre direkte line hauls til systemets øvrige depoter – uden omlæsning på hubben Kolding. Dette gør GLS-netværket til en endnu stærkere enhed.
I Horsens er startskuddet gået for opførelse af det første GLS-depot i området. Det nye depot er bygget efter samme model som depotet i Odense og skal fremadrettet forsyne vækstregion Østjylland direkte. Det får en sorteringskapacitet på 25.000 pakker per dag, og der er mulighed for at udvide. Depotet kommer til at betyde en væsentlig aflastning af GLS-depoterne i Kolding og Aarhus.
"Højsæsonens markant stigende pakkemængder fra vores kunder, har i de seneste år givet os kapacitetsmæssige udfordringer", siger Karsten Klitmøller, General Manager GLS Denmark og tilføjer: "Derfor har vi valgt at investere i alle dele af landet, så vi også fremover kan sikre vores kunder høj kvalitet – hele året."
PostNord åbner 500 nye udleveringssteder
Inden november 2019 vil PostNord åbne 500 nye pakkeudleveringssteder, som skal øge fleksibiliteten og tilgængeligheden for kunderne. PostNord præsenterede i januar en historisk stor satsning og kaster sig derfor nu for alvor ind i kampen om pakkerne fra nethandlen.
Postvirksomheden vil således åbne 500 nye pakkeudleveringssteder inden for bare ti måneder, hvilket skal være med til at cementere PostNords position som den pakkedistributør med klart flest udleveringssteder i Danmark.
”Vi styrker vores netværk i hele landet og gør det endnu lettere for danskerne at hente deres pakker. I øjeblikket står vi midt i en hård kamp om pakkerne fra nethandlen, og den skal vi blandt andet vinde på at have Danmarks bedste og mest tilgængelige udleveringsnetværk”, siger Peter Kjær Jensen, administrerende direktør i PostNord Danmark.
De første nye pakkeudleveringer slår dørene op i februar og resten åbner løbende henover året, så alle 500 forventes klar inden Black Friday i november. Når de er på plads, vil man kunne hente sine PostNord-pakker 2.000 steder rundt om i Danmark.
”Danskerne efterspørger valgfrihed og fleksibilitet, når de skal have leveret deres pakker, og vi ser en tendens til, at flere og flere vælger at få pakkerne leveret direkte på et udleveringssted. Med Danmarks største netværk af udleveringssteder bliver vi samtidig en endnu mere attraktiv distributør for endnu flere netbutikker i ind- og udland”, siger Peter Kjær Jensen.
Ikke en spareøvelse
Overfor DR afviser han da også, at de 500 nye udleveringssteder skal ses som en spareøvelse, selvom han ikke lægger skjul på, at når postvirksomheden leverer pakker og breve hjem til kunderne, så koster det mere for virksomheden, end hvis pakkerne blot skal køres til et udleveringssted, hvor kunderne selv henter dem.
”Det er overhovedet ikke et spørgsmål om at slippe for at bringe pakker ud. Det er blandt andet, fordi posthusene er ved at være godt fyldte, og folk begynder at stå i kø. Det, vi i virkeligheden er ude efter, er, at vi vil være dem, der er nemmest at komme til”, siger Peter Kjær Jensen til DR.
Han mener derfor heller ikke, at de 1.500 steder, hvor PostNords kunder i dag kan hente deres pakker, er nok.
”Det er ikke godt nok. Vores mål er, at vi vil være dem, der er tættest på danskerne, som er mest tilgængelige, nemme og bekvemme”, siger han.
De 500 nye udleveringssteder udgør et nyt koncept, PostNord Collect Shops, hvorfra man kan hente sine pakker samt sende pakker, der er frankeret på forhånd.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om distribution i 2019