Leverandørkonsolidering gør livet lettere

Det kan være dyrt og uoverskueligt at operere med mange forskellige leverandører. Det har danske Nilpeter, der udvikler maskiner til print af etiketter, erfaret. Ved at konsolidere en stor del af sine indkøb hos én sourcing-partner har Nilpeter nedbragt omkostninger til administration betydeligt og frigivet vigtige ressourcer.

Nilpeter bruger i dag seks uger på at producere en komplet maskine, der printer etiketter for store industrikunder - for fem år siden tog det tre måneder. Produktionen i dag er derfor meget følsom over for pålidelige leverancer fra leverandører. Arkivfoto..

02.05.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Slagelse-baserede Nilpeter producerer maskiner til print af etiketter til store industrivirksomheder som Nestlé og Procter & Gamble. Maskinerne er yderst komplicerede og kræver derfor en lang række specialproducerede komponenter.

Nilpeter bruger i dag seks uger på at producere en komplet maskine - for fem år siden tog det tre måneder. Produktionen i dag er således mere følsom overfor forsinkelser og leveringsfejl. Nilpeter har derfor erstattet sit utidssvarende lagersystem med intensiv dataudveksling og præcise leverancer fra pålidelige leverandører, der opererer digitalt og har den fornødne volumen.

”At kunne levere pålidelige data er blevet et konkurrenceparameter, og i øjeblikket fører Solar det ræs, set med Nilpeter-øjne,” fortæller Anders Liebst, koncernindkøbschef hos Nilpeter.

Gennem et mangeårigt samarbejde med Solar har Nilpeter nemlig formået at forenkle indkøbsprocesserne ved løbende at samle leverandører under Solar.

Læs også: Virksomheder vil hjælpe 100.000 ud af fattigdom

”Det koster os cirka 2.500 kr. om året at pleje hver enkelt leverandør. Der skal holdes kaffemøder, genforhandles kontrakter, svares på mails og meget mere. Og når man som os opererer med cirka 250 forskellige leverandører, er der store ressourcer at spare ved at konsolidere,” fortæller Anders Liebst.

Dertil kommer besparelse fra forenklet administration af bestilling, faktura og lagerstyring, som også er et resultat af Solars EDI-løsning, der er koblet op til Nilpeters system.

”Hvis vi ikke havde Solar, skulle vi som minimum have én ekstra fuldtidsansat til at stå for indkøb, og det ville blive mere kompliceret og sandsynligvis mindre pålideligt,” tilføjer Anders Liebst.

TCO - totalomkostninger
Målet for Nilpeter var at reducere totalomkostningerne, TCO (Total Cost of Ownership) – en øvelse, som Solar er specialist i. Selvom Solar ikke nødvendigvis er den billigste leverandører af alle varer, er der samlet set store penge at spare ved at lade en stor og forhandlingsstærk aktør som Solar stå for en større del af leverancerne.

”Kort fortalt handler vores arbejde om at gøre livet så let som muligt for Nilpeter. Vi sørger for at forhandle nogle konkurrencedygtige priser og levere det efterspurgte antal varer til tiden, og så kan Nilpeter trygt fokusere på sin kerneforretning,” siger Lars Wandahl Sørensen, der er Vice President for Industry & Offshore hos Solar.

Siden EDI-samarbejdet blev sat i søen, har Nilpeter stille og roligt udfaset andre, mindre leverandører – og så ladet Solar overtage leverancerne. Ifølge Anders Liebst er målet fortsat at konsolidere leverandørkæden så meget som muligt.

Læs også: Dansk Supermarked udelukker frugtgigant

”Vi stræber efter at samle leverancerne på endnu færre hænder, og forhåbentlig kommer Solar til at spille en vigtig rolle i denne proces,” fortæller Anders Liebst.

Digitalisering
For et par år siden traf Anders Liebst en stor beslutning. Han kontaktede sine 15 største leverandører og krævede, at alle administrative processer fremadrettet skulle foregå digitalt, såfremt parterne skulle fortsætte samarbejdet. Nogen formåede at omstille sig, mens andre faldt fra.

Det blev startskuddet til en større digitalisering af administration og udveksling af data med leverandørerne – og det var samtidig med til at sætte fart på leverandørkonsolideringen med Solar som omdrejningspunkt.

Læs også: 6 digitale omstillingsområder for produktionsvirksomheder

”Vi har ikke en decideret it-afdeling, der klarer den digitale del af vareforsyningen. Derfor bliver livet nemmere for os, jo tættere vi kan koble vores forsyningskæde til Solars digitale system,” siger Anders Liebst og tilføjer: ”Konkret er Nilpeter forbundet til Solars EDI-system, som sikrer effektiv dataudveksling af fx fakturaer, øger datasikkerheden og minimerer risikoen for manuelle fejl. Alt foregår via en cloudløsning”.

Hvis Nilpeter eksempelvis skal bruge fem enheder af en bestemt komponent, der kun kan købes i kasser af 100, kan Nilpeter nøjes med at få fem tilsendt. Solar opbevarer imidlertid de resterende 95 komponenter, indtil der automatisk efterspørges flere. På den måde slipper Nilpeter for at opbevare komponenter, der ikke skal bruges, så den samlede lagerværdi og behovet for lagerplads reduceres.

Digitaliseringen af forsyningsleddet har nedbragt Nilpeters lagerbinding og administrationsomkostninger, samtidig med at antallet af leverancefejl er blevet kraftigt reduceret. Nilpeters KPI-krav til Solar indebærer en leveringssikkerhed på minimum 95 procent. Siden samarbejdets start har niveauet konstant ligget mellem 97 og 100 procent, og Solar er derved den af alle Nilpeters leverandører, der oftest leverer til tiden.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online