Leverandørkonsolidering gør livet lettere

Det kan være dyrt og uoverskueligt at operere med mange forskellige leverandører. Det har danske Nilpeter, der udvikler maskiner til print af etiketter, erfaret. Ved at konsolidere en stor del af sine indkøb hos én sourcing-partner har Nilpeter nedbragt omkostninger til administration betydeligt og frigivet vigtige ressourcer.

Nilpeter bruger i dag seks uger på at producere en komplet maskine, der printer etiketter for store industrikunder - for fem år siden tog det tre måneder. Produktionen i dag er derfor meget følsom over for pålidelige leverancer fra leverandører. Arkivfoto..

02.05.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Slagelse-baserede Nilpeter producerer maskiner til print af etiketter til store industrivirksomheder som Nestlé og Procter & Gamble. Maskinerne er yderst komplicerede og kræver derfor en lang række specialproducerede komponenter.

Nilpeter bruger i dag seks uger på at producere en komplet maskine - for fem år siden tog det tre måneder. Produktionen i dag er således mere følsom overfor forsinkelser og leveringsfejl. Nilpeter har derfor erstattet sit utidssvarende lagersystem med intensiv dataudveksling og præcise leverancer fra pålidelige leverandører, der opererer digitalt og har den fornødne volumen.

”At kunne levere pålidelige data er blevet et konkurrenceparameter, og i øjeblikket fører Solar det ræs, set med Nilpeter-øjne,” fortæller Anders Liebst, koncernindkøbschef hos Nilpeter.

Gennem et mangeårigt samarbejde med Solar har Nilpeter nemlig formået at forenkle indkøbsprocesserne ved løbende at samle leverandører under Solar.

Læs også: Virksomheder vil hjælpe 100.000 ud af fattigdom

”Det koster os cirka 2.500 kr. om året at pleje hver enkelt leverandør. Der skal holdes kaffemøder, genforhandles kontrakter, svares på mails og meget mere. Og når man som os opererer med cirka 250 forskellige leverandører, er der store ressourcer at spare ved at konsolidere,” fortæller Anders Liebst.

Dertil kommer besparelse fra forenklet administration af bestilling, faktura og lagerstyring, som også er et resultat af Solars EDI-løsning, der er koblet op til Nilpeters system.

”Hvis vi ikke havde Solar, skulle vi som minimum have én ekstra fuldtidsansat til at stå for indkøb, og det ville blive mere kompliceret og sandsynligvis mindre pålideligt,” tilføjer Anders Liebst.

TCO - totalomkostninger
Målet for Nilpeter var at reducere totalomkostningerne, TCO (Total Cost of Ownership) – en øvelse, som Solar er specialist i. Selvom Solar ikke nødvendigvis er den billigste leverandører af alle varer, er der samlet set store penge at spare ved at lade en stor og forhandlingsstærk aktør som Solar stå for en større del af leverancerne.

”Kort fortalt handler vores arbejde om at gøre livet så let som muligt for Nilpeter. Vi sørger for at forhandle nogle konkurrencedygtige priser og levere det efterspurgte antal varer til tiden, og så kan Nilpeter trygt fokusere på sin kerneforretning,” siger Lars Wandahl Sørensen, der er Vice President for Industry & Offshore hos Solar.

Siden EDI-samarbejdet blev sat i søen, har Nilpeter stille og roligt udfaset andre, mindre leverandører – og så ladet Solar overtage leverancerne. Ifølge Anders Liebst er målet fortsat at konsolidere leverandørkæden så meget som muligt.

Læs også: Dansk Supermarked udelukker frugtgigant

”Vi stræber efter at samle leverancerne på endnu færre hænder, og forhåbentlig kommer Solar til at spille en vigtig rolle i denne proces,” fortæller Anders Liebst.

Digitalisering
For et par år siden traf Anders Liebst en stor beslutning. Han kontaktede sine 15 største leverandører og krævede, at alle administrative processer fremadrettet skulle foregå digitalt, såfremt parterne skulle fortsætte samarbejdet. Nogen formåede at omstille sig, mens andre faldt fra.

Det blev startskuddet til en større digitalisering af administration og udveksling af data med leverandørerne – og det var samtidig med til at sætte fart på leverandørkonsolideringen med Solar som omdrejningspunkt.

Læs også: 6 digitale omstillingsområder for produktionsvirksomheder

”Vi har ikke en decideret it-afdeling, der klarer den digitale del af vareforsyningen. Derfor bliver livet nemmere for os, jo tættere vi kan koble vores forsyningskæde til Solars digitale system,” siger Anders Liebst og tilføjer: ”Konkret er Nilpeter forbundet til Solars EDI-system, som sikrer effektiv dataudveksling af fx fakturaer, øger datasikkerheden og minimerer risikoen for manuelle fejl. Alt foregår via en cloudløsning”.

Hvis Nilpeter eksempelvis skal bruge fem enheder af en bestemt komponent, der kun kan købes i kasser af 100, kan Nilpeter nøjes med at få fem tilsendt. Solar opbevarer imidlertid de resterende 95 komponenter, indtil der automatisk efterspørges flere. På den måde slipper Nilpeter for at opbevare komponenter, der ikke skal bruges, så den samlede lagerværdi og behovet for lagerplads reduceres.

Digitaliseringen af forsyningsleddet har nedbragt Nilpeters lagerbinding og administrationsomkostninger, samtidig med at antallet af leverancefejl er blevet kraftigt reduceret. Nilpeters KPI-krav til Solar indebærer en leveringssikkerhed på minimum 95 procent. Siden samarbejdets start har niveauet konstant ligget mellem 97 og 100 procent, og Solar er derved den af alle Nilpeters leverandører, der oftest leverer til tiden.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

18.06.2024SCM.dk

Det offentlige indkøb bør tage den grønne førertrøje på

17.06.2024SCM.dk

Indkøberne har kåret Danmarks bedste B2B webshop

11.06.2024SCM.dk

Landbrugets omstilling kræver nye værdikæder

03.06.2024SCM.dk

Klimarådet: Miljømærkede offentlige indkøb mangler politisk fokus

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

24.04.2024SCM.dk

Farvestoffer og additiver spiller hovedroller i dansk tekstilprojekt

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup