Leverandørkonsolidering gør livet lettere
Det kan være dyrt og uoverskueligt at operere med mange forskellige leverandører. Det har danske Nilpeter, der udvikler maskiner til print af etiketter, erfaret. Ved at konsolidere en stor del af sine indkøb hos én sourcing-partner har Nilpeter nedbragt omkostninger til administration betydeligt og frigivet vigtige ressourcer.
Slagelse-baserede Nilpeter producerer maskiner til print af etiketter til store industrivirksomheder som Nestlé og Procter & Gamble. Maskinerne er yderst komplicerede og kræver derfor en lang række specialproducerede komponenter.
Nilpeter bruger i dag seks uger på at producere en komplet maskine - for fem år siden tog det tre måneder. Produktionen i dag er således mere følsom overfor forsinkelser og leveringsfejl. Nilpeter har derfor erstattet sit utidssvarende lagersystem med intensiv dataudveksling og præcise leverancer fra pålidelige leverandører, der opererer digitalt og har den fornødne volumen.
”At kunne levere pålidelige data er blevet et konkurrenceparameter, og i øjeblikket fører Solar det ræs, set med Nilpeter-øjne,” fortæller Anders Liebst, koncernindkøbschef hos Nilpeter.
Gennem et mangeårigt samarbejde med Solar har Nilpeter nemlig formået at forenkle indkøbsprocesserne ved løbende at samle leverandører under Solar.
Læs også: Virksomheder vil hjælpe 100.000 ud af fattigdom
”Det koster os cirka 2.500 kr. om året at pleje hver enkelt leverandør. Der skal holdes kaffemøder, genforhandles kontrakter, svares på mails og meget mere. Og når man som os opererer med cirka 250 forskellige leverandører, er der store ressourcer at spare ved at konsolidere,” fortæller Anders Liebst.
Dertil kommer besparelse fra forenklet administration af bestilling, faktura og lagerstyring, som også er et resultat af Solars EDI-løsning, der er koblet op til Nilpeters system.
”Hvis vi ikke havde Solar, skulle vi som minimum have én ekstra fuldtidsansat til at stå for indkøb, og det ville blive mere kompliceret og sandsynligvis mindre pålideligt,” tilføjer Anders Liebst.
TCO - totalomkostninger
Målet for Nilpeter var at reducere totalomkostningerne, TCO (Total Cost of Ownership) – en øvelse, som Solar er specialist i. Selvom Solar ikke nødvendigvis er den billigste leverandører af alle varer, er der samlet set store penge at spare ved at lade en stor og forhandlingsstærk aktør som Solar stå for en større del af leverancerne.
”Kort fortalt handler vores arbejde om at gøre livet så let som muligt for Nilpeter. Vi sørger for at forhandle nogle konkurrencedygtige priser og levere det efterspurgte antal varer til tiden, og så kan Nilpeter trygt fokusere på sin kerneforretning,” siger Lars Wandahl Sørensen, der er Vice President for Industry & Offshore hos Solar.
Siden EDI-samarbejdet blev sat i søen, har Nilpeter stille og roligt udfaset andre, mindre leverandører – og så ladet Solar overtage leverancerne. Ifølge Anders Liebst er målet fortsat at konsolidere leverandørkæden så meget som muligt.
Læs også: Dansk Supermarked udelukker frugtgigant
”Vi stræber efter at samle leverancerne på endnu færre hænder, og forhåbentlig kommer Solar til at spille en vigtig rolle i denne proces,” fortæller Anders Liebst.
Digitalisering
For et par år siden traf Anders Liebst en stor beslutning. Han kontaktede sine 15 største leverandører og krævede, at alle administrative processer fremadrettet skulle foregå digitalt, såfremt parterne skulle fortsætte samarbejdet. Nogen formåede at omstille sig, mens andre faldt fra.
Det blev startskuddet til en større digitalisering af administration og udveksling af data med leverandørerne – og det var samtidig med til at sætte fart på leverandørkonsolideringen med Solar som omdrejningspunkt.
Læs også: 6 digitale omstillingsområder for produktionsvirksomheder
”Vi har ikke en decideret it-afdeling, der klarer den digitale del af vareforsyningen. Derfor bliver livet nemmere for os, jo tættere vi kan koble vores forsyningskæde til Solars digitale system,” siger Anders Liebst og tilføjer: ”Konkret er Nilpeter forbundet til Solars EDI-system, som sikrer effektiv dataudveksling af fx fakturaer, øger datasikkerheden og minimerer risikoen for manuelle fejl. Alt foregår via en cloudløsning”.
Hvis Nilpeter eksempelvis skal bruge fem enheder af en bestemt komponent, der kun kan købes i kasser af 100, kan Nilpeter nøjes med at få fem tilsendt. Solar opbevarer imidlertid de resterende 95 komponenter, indtil der automatisk efterspørges flere. På den måde slipper Nilpeter for at opbevare komponenter, der ikke skal bruges, så den samlede lagerværdi og behovet for lagerplads reduceres.
Digitaliseringen af forsyningsleddet har nedbragt Nilpeters lagerbinding og administrationsomkostninger, samtidig med at antallet af leverancefejl er blevet kraftigt reduceret. Nilpeters KPI-krav til Solar indebærer en leveringssikkerhed på minimum 95 procent. Siden samarbejdets start har niveauet konstant ligget mellem 97 og 100 procent, og Solar er derved den af alle Nilpeters leverandører, der oftest leverer til tiden.